Audi fullkomligt pressar ut nya modeller från sina fabriker och samtliga tar en position i topp av sina respektive segment. Den helt nya Q3 utgör inget undantag. Den andra generationen Q3 imponerar på i stort sett alla plan när jag testade den på Sydtyrolens härliga vägar.
BILTEST: Nya Audi Q3 – ännu en hit
Mest läst i kategorin
Redan i maj fick jag den exklusiva förmånen att bekanta mig med Audis andra generation av Q3 i en övergiven fabriksbyggnad utanför München. Utan möjlighet att köra den så stod det klart att den tyska tillverkaren återigen lyckats med att producera en bil som mycket väl skulle kunna sätta alla andra modeller i segmentet på plats. Den här artikeln kommer att fokusera på min körupplevelse. Utförliga data och information hittar du i min tidigare artikel.
Efter sedvanlig bagarväckning var det äntligen dags för fakirflyget till München för vidarebefordran till det vackra Sydtyrolen som utgörs av de italienska Dolomiterna. Här skulle vi få testa tre varianter av Audis nya SUV. Det handlade om den lilla Q3 35 TFSI, en framhjulsdriven bensinare på 150 hk och 7-stegad S tronic automat, Q3 35 TDI som var en 6-växlad diesel på 150 hk och Audis senaste quattro-system samt den härliga launchmodellen Q3 45 TFSI som levererar 230 hk och är utrustad med den 7-stegade S tronic automatlådan och det senaste inom quattro-teknik.
Först ut var den 6-växlade dieseln på 150 hk. Nu kommer det säkert inte att säljas speciellt många manuella Q3 i Sverige och vad gäller den lilla dieseln så är det nog bra. Visserligen är det en fin diesel men i kombination med den manuella lådan så hade den helt enkelt inte tillräckligt med kraft. Vid start från stillastående fick man jobba hårt med kopplingen för att inte motorn skulle dö. Väl uppe i varv var det dock inga större problem.
Autostradan hanterade den utan någon som helst anmärkning. Med skön fjädring och en oerhört tyst kupé var det en riktigt behaglig transportsträcka till de krokigare bergsvägarna som ledde upp till vårt hotell ovanför Bressanone (Brixen). Där stod det klart att drivlinan inte riktigt klarade av stigningarna utan ständiga nedväxlingar, något som den 7-stegade automaten inte hade några som helst problem med. Mitt råd är att välja automat med 150 hk dieseln där samspelet fungerar utmärkt.
Detsamma gällde den framhjulsdrivna bensinaren på 150 hk med automatlåda som jag upplevde nästan lika pigg och dragvillig som dieseln med samma antal hästkrafter. Väghållningen lämnar inget att önska utan nya Q3 känns mycket stabil även utan fyrhjulsdrift.
Höjdpunkten var utan tvekan toppmodellen 45 TFSI (Launch Edition) som levererar 230 hk. Förutom att just den orangelackade bilen jag körde hade en diger utrustningsnivå med snygga 20” fälgar, läckra detaljlösningar som t.ex. Alcantarainlägg i exteriörfärgen på dörrsidorna och i instrumentpanelen, så var alla exteriöra kromdetaljer svartlackerade. Häftigt!
Utrustad med progressiv styrning hanterade toppmodellen Dolomiternas kurviga vägar upp till Passo Gardena på 2136 m.ö.h. på ett föredömligt sätt. Motorns bottenkraft i samarbete med den fina 7-stegade automatlådan imponerade. Förbrukningen under stigningen hamnade över litern men det är fullt möjligt att köra den runt 0,7 l/mil vid blandad körning. Några deklarerade förbrukningssiffror finns inte ännu eftersom Audi håller på att certifiera modellerna enligt den nya standarden WLTP (körcykel anpassad till verklig körning).
Sammanfattning
Nya Audi Q3 är en helt ny SUV med mängder av Audis innovativa säkerhets- och förarstödlösningar som vi finner i bl.a. A6, A7 och A8. Storleksmässigt konkurrerar den med Volkswagen Tiguan, Skoda Karoq, BMW X1 och Volvo XC40, dvs en lagom bil för den lilla familjen. Det är en bil för de som värdesätter kvalitet och körkänsla i toppklass. Nya Audi Q3 är en välbalanserad SUV som är tyst och bekväm på landsväg/motorväg och sportigt kul på utmanande vägar.
Till Sverige kommer Proline Edition som instegsversion. Då ingår bl.a. LED-strålkastare som standard. Priset ligger i den övre regionen men som så ofta med Audi så får man vad man betalar för: Kvalitet, teknik, design och ett mycket bra andrahandsvärde. I ”min bok” har nya Q3 tagit över positionen som det bästa valet i detta segment.
Motoralternativ och pris
På grund av pågående certifiering finns ännu inga klara priser för de olika utrustningsalternativen och tillvalen. Grundpriserna är dock klara.
Proline Edition
Q3 35 TFSI, 150 hk S Tronic börjar på 330.000 kr
Q3 40 TFSI, 190 hk quattro S tronic börjar på 374.700 kr
Q3 35 TDI, 150 hk quattro (man) börjar på 350.000 kr
Q3 40 TDI, 190 hk quattro S tronic börjar på 374.700 kr
Business edition (endast företag)
Q3 35 TFSI, 150 hk S Tronic börjar på 300.300 kr
Q3 40 TFSI, 190 hk quattro S tronic börjar på 341.000 kr
Q3 35 TDI, 150hk quattro börjar på 318.500 kr
Q3 40 TDI, 190 hk quattro S tronic börjar på 341.000 kr
Launch edition
Q3 45 TFSI, 230 hk quattro S tronic är fullutrustad och kostar 443.900 kr
Läs min tidigare Q3-artikel för mer ingående information.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.