Frankfurt, Tyskland. Elektrifiering har blivit lite av KIA:s grej och lansering av nya fossilfria bilar duggar tätt. Bara några månader efter e-Niro var det dags för den något mindre e-Soul och eftersom den delade samma drivlina så var också förväntningarna höga.
Biltest: KIA e-Soul – smart packad räckvidd
Mest läst i kategorin
När KIA lanserar den tredje generationen av sin kompakta crossover Soul så markerar det en ny tid i den koreanska/europeiska tillverkarens historia. Från och med nu kommer KIA Soul endast att säljas som e-Soul med samma drivlina som e-Niro och ha en räckvidd på hela 452 km under rätt förutsättningar. Då ska givetvis tilläggas att precis som hos alla elbilar så minskar räckvidden en del när temperaturen kryper ner mot nollstrecket.
Tekniskt så är alltså KIA e-Soul i stort sett identisk med e-Niro men tack vare den något lägre vikten verkar räckvidden en aning längre trots att e-Niro har en längre deklarerad räckvidd. Nu fick vi inte chansen att testa detta i ett varmt Frankfurt med omnejd, men en norsk kollega har sedan dess testat modellen och hävdar att så är fallet. Det handlar om högst ett par mil men det kan vara skillnaden mellan räckviddsångest och ett leende. Alla förarstöd- och säkerhetssystem är desamma som i e-Niro.
Till Sverige kommer e-Soul med ett vattenkylt batteripaket på 64 kWh som levererar 204 hk och ett vridmoment på 395 Nm som skickar iväg e-Soul 0-100 km/h på 7,9 sekunder. Det innebär att man inte bara får en lång räckvidd utan även gott om kraft för snabba och säkra omkörningar, något vi testade på de mindre vägarna i Taunusbergen. För er som inte testat elbilar så kommer kraften utan fördröjning och det är en kittlande känsla.
Med en toppfart på 167 km/h så är det ingen bil för vänsterfilen på tyska Autobahn, men ärligt talat så vill man nog inte köra så fort med e-Soul. Inte så mycket för att räckvidden minskar drastiskt utan också för att den blir lite för bullrig. Anledningen är att karossens form skapar en resonanslåda som blir en aning störande i högre farter. I lägre farter är e-Soul nästan helt ljudlös.
Eftersom tiden som var avsatt för provkörningen var lite i underkant så fick vi försöka utnyttja tiden att köra i miljöer som de flesta svenskar kommer att uppleva e-Soul i. Detta är mina gamla hemtrakter så vi lämnade Autobahn och gav oss iväg ut på så kallade Bundesstraßen där hastighetsbegränsningen är 100 km/h. Dessa vägar ledde oss upp i Taunusbergen mellan Frankfurt och Wiesbaden där vägarna inte bara är backiga utan även krokiga och där trivdes e-Soul.
KIA e-Soul blev en mycket positiv bekantskap som kändes sportigare än e-Niro. Härlig väghållning och snabb respons fick mig att verkligen må gott. Genom att använda rattpaddlarna så kunde jag justera bromsverkan när jag släppte upp gaspedalen. Detta bidrog till att öka regenereringen (återladdningen) av el till batteriet och därmed räckvidden. Det gäller alltså att köra smart när man kör elbil, då kommer man längre än man tror. Dessutom går det att välja olika körprogram med en knapp på mittkonsolen, som också bidrar till den totala känslan.
Komforten var betydligt bättre än vad jag med mina 197 cm hade föreställt mig. Sköna framstolar som går att få med eljustering om man väljer till utrustningsnivån Advance Plus för 29.900 kr. Då ingår bl.a. helläderklädsel, dödavinkelvarning & varning för bakomvarande trafik, eluppvärmt baksäte, head-up display, trådlös laddning av mobiltelefon och tvåfärgad exteriör. Testbilen var givetvis fullsmetad med allt som går att få.
Instrumenteringen och alla kontroller är logiskt uppbyggda. Den centralt placerade infotainmentskärmen innehåller information om kraftfördelning, regenereringseffekt, räckvidd och var man kan hitta närmaste laddare. Runtomsikten är föredömlig och baksätet erbjuder gott om utrymme för två vuxna. Bagageutrymmet tillhör inte de större med en lastkapacitet på 315 liter, men fäller man ner baksätet så sväljer e-Soul 1.339 liter och då fixar man en tripp till IKEA .
En snabbladdning av ett tomt batteri tar ca. 1,5 timme på en CCS-laddare med 50 kW kapacitet. Eftersom e-Soul är utrustad med vätskekylning av batteriet så går det att göra flera laddningar i rad, något som bl.a. Nissan Leaf inte klarar av. Det innebär att e-Soul (och e-Niro) är bättre anpassade för långkörningar.
Sammanfattning
Det är svårt att inte imponeras av KIA:s framfart på elbilsmarknaden. Med en teknik som ligger i absolut framkant (tillsammans med systermärket Hyundai samt VW, BMW, Mercedes och givetvis Tesla) så erövrar märket den europeiska marknaden. KIA e-Niro blev som ni kanske redan visste, Årets Familjebil och e-Soul är idag den enda modell som kan hota den positionen. Spontant känns det som om KIA har tagit tag i taktpinnen i segmentet som kan benämnas ”el-folkbil” och resten får för tillfället finna sig i att följa efter.
Prisskillnaden mellan den något större e-Niro och e-Soul är inte speciellt stor. KIA e-Soul börjar på 433.900 kr (373.900 kr med miljöbonusen) och vill man ha en e-Niro så får man lägga till 11.000 kr så valet kan vara lite svårt så det hänger egentligen på designen som kanske inte tilltalar alla. Själv tycker jag nog att den ser lite cool ut. Vill man utrusta bilen till samma nivå som testbilen så lägger man till 29.900 kr och då finns inte mycket mer man behöver.
Motor & mått
Motoreffekt: 204 hk
Vridmoment: 395 Nm mellan 0-3600 varv
Batterityp: LIPB (litium-jon-polymer)
Batterikapacitet: 64 kWh
Spänning: 356 V
Batterivikt: ca 457 kg
Laddkontakt: CCS Typ 2 (Combo 2)
Bilens laddare: (On Board Charger) 7,2 kW
Laddningstid: (AC standardladdning med laddbox, 5,7 kW/25A) ca. 11,5 tim
Laddningstid: (AC standardladdning med laddbox, 3,7 kW/16A) ca. 17,5 tim
Laddningstid: (DC snabbladdning 50kW (0-80% laddning) ca. 1,5 tim
Laddningstid: (DC snabbladdning 100kW (0-80% laddning) ca. 1 tim
Max räckvidd: Upp till 452 km enligt WLTP
Blandad energiförbrukning: 15,7 kWh/100 km enligt WLTP
Koldioxidutsläpp: 0 g/km
Prestanda: 0-100 km/h på 7,9 sekunder
Toppfart: 167 km/h
Längd: 4.195 mm
Bredd: 1.800 mm
Höjd: 1.605 mm
Markfrigång: 153 mm
Bagageutrymme: 315 / 1.339 liter
Totalvikt: 2.180 kg
Tjänstevikt: 1.807 kg
Max släpvagnsvikt: 0 kg
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
Fordonsskatt: 360 kr
Klimatbonus: Upp till 60.000 kr
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.