Volkswagens bidrag till det snabbast ökande segmentet på marknaden, kompakt SUV, är den lite “coola” T-Roc. Efter att ha testat den i sommarklimat i Portugal var det dags att låta den känna på den norrländska vintern för att se hur ”cool” den egentligen är.
BILTEST: VW T-Roc i magiskt vinterlandskap
Mest läst i kategorin
Ja, jag vet. Efter en vinter som inte ville släppa greppet om vårt avlånga land och med våren som börjar ge sig tillkänna, är kanske ett reportage med bilder från ett iskallt vinterlandskap inte det vi vill se utan något vi hellre förtränger. Men med risk för att vara en bärare av dåliga nyheter så kommer det faktiskt en vinter igen om ca. sju månader.
Många biltillverkare förlägger sina vintertester långt upp i Norrland där bilarna får genomgå hårda köldtester och beteende på vinterväglag. När vi landade på Arvidsjaurs förhållandevis stora och snöiga flygplats i början av februari, hade temperaturen krupit ner under -25°. Många skulle kalla detta för ”råkyla” men som gammal norrlänning kallar jag det ”myggfritt”.
I ankomsthallen möts man av ett stort antal servicediskar som tillhör några av de största bilmärkena som vågar visa upp sina produkter i ett klimat som de internationella gästerna bara läst om och sett på film. Arvidsjaur är ett bilmecka under vinterhalvåret och anledningen är att det ofta är riktigt kallt, snösäkert och omgivet av djupfrusna sjöar där man plogat upp banor som lockar fram horn i pannan på de flesta som får nöjet att köra med breda uppställ.
VW T-Roc är byggd på Volkswagenkoncernens modulära MQB-plattform som är anpassad för bilar med tvärställd motor. Bland de modeller som utgår från samma bas hittar vi bl.a. kusinerna Audi Q2, Seat Ateca, Skoda Karoq och den omåttligt populära VW Golf. Förutom att den konkurrerar med produkter inom koncernen, så är det ett alternativ till Kia Sportage, Hyundai ix30 och Volvo XC40. Ett getingbo alltså, där det gäller att ”sticka” ut.
Exteriört så levererar den i Portugal producerade T-Roc en sportig design som säkert kommer att locka en yngre målgrupp. Grillens och framljusens smala utformning gör att T-Roc ser bredare ut än den är. LED-signaturerna under framljusen skapar en lätt identifierbar bild när man ser bilen på lite avstånd.
Taklinjens profil med en aluminiumlist mellan karossen och taket, är en snygg touch. De smala LED-bakljusen, bakdelens utformning med den väl tilltagna takspoilern ovanför den sluttande bakrutan och kromdetaljerna runt avgasrören, bidrar till det sportiga helhetsintrycket.
Interiören har man lånat från nya Polo med lackad plast i samma färg som exteriören. Det är fräscht och lyser upp en annars ganska steril miljö. Man delar samma digitala instrumentering som i Skoda Karoq och 8” pekskärmen som är standard i T-Roc, hittar vi även i Polo. Det fungerar riktigt bra och är lättarbetat.
Bakom växelväljaren finns kontrollen som innehåller körprogrammen för olika underlag och olika förarprofiler. Här kan man välja en anpassad inställning för Vinterväglag, Off-road, Comfort, Normal, Sport, Eco och Individual. De olika profilerna justerar bl.a. gasrespons, utväxlingen och styrningens motstånd.
Framstolarna fungerar alldeles utmärkt för normallånga men ger inte mina 197 cm tillräckligt stöd för att åka långt. Sittdynan är för kort, helt enkelt. Baksätet är en aning trångt men två vuxna av medellängd klarar nog av en längre resa. Sittpositionen är lite djup vilket kan bli jobbigt för små barn som inte kommer att se mycket genom sidorutan.
Bagageutrymmet klarar 445 liter, vilket Volkswagen hävdar är störst i segmentet. Utformningen är låg men också rätt djup. Påminner lite om Volvo XC40 men en 40/20/40 fällning av ryggstödet istället för Volvos 60/40. Med baksätet nedfällt sväljer T-Roc 1 290 liter och det är så inte illa. Dessutom går det att fälla ner ryggstödet på främre passagerarstolen så man kan lasta riktigt långa föremål. Smart!
Men jag skulle vilja påstå att den nästan 15 cm längre Skoda Karoq också tillhör segmentet och där hittar vi ett flexibelt bagagerum som kan justeras mellan 479-588 liter genom att skjuta baksätet fram eller tillbaka. Med baksätet nedfällt rymmer den tjeckiska kusinen hela 1 630 liter!
När jag testade T-Roc i Portugal var jag en aning besviken på hur 150 hk motorn och den 7-stegade DSG7 dubbelkopplingslådan fungerade. Trots att det sportiga attributet såg så lovande ut så kändes den inte särskilt sportig. Jag var faktiskt lite besviken. Men den kraftfulla bensinaren på 190 hk fick T-Roc att komma till liv på ett imponerande sätt. De sportigare egenskaperna framträdde tydligt och plötsligt var T-Roc en riktigt kul bil att köra och det var just den varianten vi fick nöjet att testa i Arvidsjaur.
I Norrlands inland saltar man inte vägarna och sandar gör man bara i tätorter, så gällde is och snö på vägarna, något som T-Roc hanterade med bravur. Den kändes trygg och stadig vilket också visade sig på den upplogade isbanan. Här släppte vi lös hela kalaset med alla elektroniska förarstödsystem bortkopplade. Det enda förarstödsystem som var ikopplat var min hjärna, mina armar och samspelet mellan gas och broms. En härlig känsla som knappt går att beskriva utan måste upplevas.
Första varvet handlade det om att hitta det rätta samspelet mellan mina sinnen och bilens uppförande. Ett varv räckte innan det var dags att testa gränser som ingen normalt funtad bilförare ens kommer nära, men det är vårt jobb som motorjournalister att ibland söka dessa gränser. Klarar bilen de påfrestningar vi utsätter den för så bör den rent logiskt klara ”normal” vardagskörning.
Det är en underdrift att säga att T-Roc klarade provet. Här har Volkswagen tagit fram en bil som inte bara ser riktigt fräck ut, men också en bil som inbjuder till att köras aktivt och som klarar av det i de tuffaste miljöer. Visst finns det saker att anmärka på, men det gäller inte bilens köregenskaper utan detaljer som t.ex. avsaknaden av strålkastarrengöring och de som jag tidigare nämnde när det gäller detaljer i interiören.
Det finns två varianter av T-Roc: grundversion och T-Roc GT. Båda har multikollisionsbroms, Front Assist med autobromssystemet City Emergency Brake, fotgängardetekteringssystemet Pedestrian Monitoring och filhållningsassistenten Land Assist. Det finns tillval som t.ex. adaptiv farthållare, bakkamera, trafikstockningsassistent plus en hel del mer.
Sammanfattning:
Volkswagen T-Roc är tveklöst den sportigare kusinen i Volkswagengruppens uppställning av kompakt SUV. Den innehåller kanske Inte lika smarta funktioner som Skoda Karoq, men den är billigare än Audi Q2 och större än Seat Arona. Eftersom måtten är ganska lika VW Golf och drivlinorna desamma, så känns T-Roc som ett ”modernare” val för den som vill åka lite högre och ha en stor variation av färgkombinationer.
Den bör också vara ett mer ekonomiskt alternativ till Volvo XC40 som bygger på i stort sett samma sportiga attribut men till ett pris som ligger drygt 100 000 kr högre. Andra konkurrenter i segmentet kommer från bl.a. Kia, Hyundai, Opel, Peugeot och Toyota, men i jämförelse med dessa så ligger Volkswagengruppens produkter än så länge i framkant.
Motoralternativen som erbjuds är desamma som i kusinerna Karoq och Q2:
Bensindrivna modeller:
1,0 TSI med 115 hk och 200 Nm. 6-växlad manuell låda och framhjulsdrift. Denna trecylindriga motor har en blandad förbrukning på 5,1 l/100 km och ett CO2 utsläpp på 117 g/km. 0-100 km/h tar 10,1 sek och toppfarten är 187 km/h. Den får dra 1 300 kg. Priset börjar på 214 900 kr.
2,0 TSI med 190 hk och 320 Nm. 7-växlad DSG-dubbelkopplingslåda och 4Motion-fyrhjulsdrift. Blandad förbrukning är 6,7 l/100 km och CO2 hamnar på 153 g/km. 0-100 km/h tar 7,2 sek och toppfarten är 216 km/h. Den får dra hela 1 700 kg. Priset börjar på 264 900 kr. Vill man ha GT-modellen så börjar den på 289 900 kr.
I sommar kommer även en 1,5 TSI med 150 hk och 250 Nm. 7-växlad DSG-dubbelkopplingslåda och 4Motion-fyrhjulsdrift. Inga övriga tekniska uppgifter finns tillgängliga och priset är ännu inte fastställt.
Dieseldrivna modeller:
2,0 TDI med 150 hk och 340 Nm. 6-växlad manuell låda och 4Motion-fyrhjulsdrift. Blandad förbrukning är 5,0 l/100 km (DSG: 5,0) och CO2 värdet är 131 g/km (DSG: 134). 0-100 km/h klara den på 8,7 sek (DSG: 8,4) och toppfarten är 200 km/h för båda varianterna. Även denna modell får dra 1 700 kg. Priset börjar på 259 900 kr och vill man ha 7-växlad DSG-dubbelkopplingslåda så startar den på 275 400 kr.
Senare under året kompletteras programmet med den fina 2,0 TDI med 190 hk och 400 Nm som vi känner igen från andra modeller inom Volkswagengruppen. Den kommer att ha en 7-växlad DSG-dubbelkopplingslåda och 4Motion-fyrhjulsdrift. Övriga teknisk data är inte ännu tillgängliga och priset är ännu inte fastställt, men den bör vara en stark utmanare till Volvo XC40 D4.
Foto: Håkan Nilsson & Volkswagen Group
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.