Det har nu gått 5 år sedan Tesla lanserade sin SUV-version av Model S. Med kontinuerliga uppdateringar så har Tesla hållit den vid god vigör och Model X är fortfarande rätt svårslagen om man ska åka långt i en högbyggd elbil.
Biltest: Tesla Model X – fortfarande att räkna med
Mest läst i kategorin
Åsikterna om Tesla Model X utseende har gått vida isär redan från första dagen. Många tycker inte att den ska räknas som en SUV i begreppets rätta bemärkelse och jag kan vara benägen att hålla med till viss del. Den är högre än en Model S och har justerbar markfrigång, så där kvalificerar den sig en aning. Den är dessutom fyrhjulsdriven, så då borde det väl vara en SUV?
Jag skulle tro att det handlade om karossformen när den ifrågasattes vid lanseringen. Den sluttande bakdelen kändes inte riktigt SUV, men med åren har den ena SUV-coupén efter den andra dykt upp, så då borde det vara legitimt att kalla den här bjässen på över 2,5 ton för en SUV. Jag vill nog ändå vilja kalla den en Crossover; ett mellanting mellan vanlig bil och SUV. Men vad är det som är så speciellt med just Tesla Model X?
Fortfarande ledande räckvidd
Vi kan ju börja med räckvidden på 507 km (WLTP) i Long Range varianten och som står i en klass för sig. Med ett 100 kW batteripaket och effektiva elmotorer som inte är större än en vattenmelon, så slår Tesla Model X alla full-elektrifierade högbyggda konkurrenter på fingrarna. Vi talar då om Audi E-tron som kommer närmast, Mercedes EQC som inte är så långt efter Audi och sist förra årets Car of the Year i Europa och World Car of the Year 2019, Jaguar iPace.
Accelerationen är också ett kapitel som Tesla utmärker sig i. Modellen jag körde var en Long Range version. 0-100 km/h tar 4,6 sekunder och väljer man Performance modellen så avverkar denna stora bil 0-100 km/h på 2,8 sekunder!!! Fast den varianten ger en teoretisk räckvidd på ”endast” 487 km. Fyrhjulsdriften planterar all kraft utan fördröjning och hjulspinn och det är något som inga ”normala” bilar klarar. Har du aldrig testat så gör det!
En annan fördel som Tesla Model X kan skryta med är det fantastiska laddnätverket som kallas Tesla Supercharger och som pressar in upp till 120 kW och detta överallt i stort sett hela Sverige och i hela Europa…och det ingår i bilens pris! Totalt närmare 520 laddställen och 4.977 laddplatser plus 5.047 så kallade Destination Chargers med 7.569 laddplatser vid bl.a. hotell, ger en klar fördel för de som vill ge sig ut på långresor och inte bara köra mellan hemmet och arbetsplatsen. Tro mig, jag har testat att köra Tesla genom Europa och även tuff vinterkörning i Österrike och det är en sublim upplevelse.
Konkurrenterna är inget problem
Men det finns som sagt en rad nya konkurrenter som gärna vill utmana Tesla och det är någonting som den karismatiske Elon Musk och hans gäng i Palo Alto, Kalifornien välkomnar. Även om Tesla var först att ta fram en elbil med en teknik som gjorde det möjligt att behålla en del av den mobilitet som bilar med förbränningsmotorer erbjuder, så var det en öppning till andra tillverkare att medverka i det paradigmskifte vi nu upplever.
Att testa Testa Model X fem år efter lanseringen kan kanske förefalla en aning märkligt, framförallt när allt fokus numera är på den senaste modellen, Model 3 som hjälpt Tesla att ta sig upp på tredje plats bland tjänstebilarna i Sverige. Inte illa för ett märke som hade det svårt att sälja mer än 300 bilar för bara några år sedan. Men nu handlar det alltså om den största modellen; X.
Tekniska förbättringar håller den vid liv
Förutom att Tesla sedan länge genomfört realtids-uppdateringar av mjukvaran via trådlös uppkoppling så har man även genomfört ett antal tekniska förbättringar. Här hittar vi en ny motor på framaxeln som ger en 10% bättre nettoeffekt. Snabbare laddning där bilen kan ta emot 142kW med adapter på V3 Superchargers och 150kW på V2 Superchargers. Fullt adaptiv fjädring som dessutom justerar markfrigången. Så mycket har hänt under ”skalet”.
Det här är en stor bil, inte bara på utsidan med en längd på strax över fem meter, men även på insidan. Varianten jag testade var femsitsig men finns även som sjusitsig där tredje stolsraden är mer anpassad för den yngre målgruppen. Bagageutrymmet är riktigt störst i klassen med 1.090 liter och en total lastvolym på 2.487 liter med baksätet fällt. Till det kan man addera ytterligare 187 liter under ”motorhuven” eller ”Frunken” som det också kallas.
I kupén har inte mycket förändrats mer än att man slipat på kvaliteten, något som många anmärkt på tidigare. Visst, den är inte i klass med t.ex. Audi E-tron och Mercedes EQC men bättre än tidigare. Instrumenteringen är fortfarande densamma med ett litet instrumentkluster framför föraren och den gigantiska 17” stående pekskärmen mitt på instrumentpanelen.
Skärmen i sig är fantastisk att arbeta med. Visserligen innehåller den i princip alla kontroller, men efter någon timmes tillvänjning så framgår logiken med all tydlighet. Navigationsgränssnittet består av Google Earth, inte Maps och visas på hela skärmen. Är man ute på en långresa och lägger in slutdestinationen så justerar systemet färdvägen för att passa din körning och ta dig säkert till lämpligast Supercharger.
När man står parkerad och laddar bilen, vilket tar ca. 30 min från 10% till 80% på en Tesla Supercharger, så kan man läsa nyheter eller titta på Netflix på skärmen. Har man inte så mycket tid så tar det 15 minuter att ladda 179 km extra räckvidd. Stolarna är sköna och erbjuder fullgott stöd för alla typer av kroppar. Det finns även gott om förvaringsutrymme i mittkonsolen och plats för mobiltelefonen, dock ingen trådlös laddning.
Insteget till baksätet består av ”falkvinge-dörrar” som öppnas uppåt och ger en stor öppning såvida man inte står för nära en annan bil. Då får man krypa ihop för att ta sig in, något man får tänka på när man parkerar. Baksätet är bekvämt men benutrymmet är inte lika stort som exteriören kanske ger sken av. Det har fått stå tillbaka en aning för det gigantiska bagageutrymmet. Trots detta sitter mina 197 cm bekvämt bakom min egen inställning.
Väghållningen lämnar inget att anmärka på. Med adaptiv luftfjädring sväljer den de flesta ojämnheter. Vill man utnyttja kraften på lite krokiga småvägar så ligger Model X tätt mot vägen om man sänker fjädringen. Tyngdpunkten är mycket låg tack vare batteriernas placering under golvet. Givetvis är Model X utrustad med allehanda förarstöd- och säkerhetssystem som gett modellen högsta betyg i EuroNCAP.
De autonoma (självkörande) funktionerna som varit en del av debatten runt Tesla de senaste åren, finns kvar. Dock är de från säkerhetssynpunkt reducerade för att inte skapa en alltför stor tilltro till tekniken utan att föraren agerar. Släpper man ratten så går det in en varning inom 15 sekunder som talar om för föraren att ta i ratten. Så inget mer sitta bakom ratten och sova som vi sett har hänt i USA.
Sammanfattning
Tesla var pionjärer inom elektrifieringen av vår fordonspark. I början på gott och ont då teknik och kvalitet inte var på topp. Men ingen kan ta ifrån dem deras innovativa förtjänster när det gäller den utveckling vi nu ser hos de flesta biltillverkare med överlevnadsambitioner. Elon Musk hade en vision, inte att bli störst men att leda bilindustrin in på en väg där fossila motorer kan fasas ut till förmån för miljövänligare alternativ.
Tesla är fortfarande ledande vad gäller elektrifieringstekniken men konkurrenterna börjar komma ikapp och kanske snart förbi. Detta är inget som oroar Elon Musk, tvärtom så välkomnar han detta paradigmskifte som han en gång inledde. Tesla Model X är lika aktuell idag som när den lanserades 2015 och det är ett tydligt tecken på den proaktiva inställning Tesla bygger sin verksamhet på. Är Model X bäst idag? Det låter jag vara osagt, men söker man optimal mobilitet och har ett fett bankkonto, så ligger den i topp.
Teknisk specifikation Long Range och pris
Motor: 2 elmotorer på sammanlagd maxeffekt 422 hk och 660 Nm vridmoment
Batteri: 100 kWh litiumjon placerad under golvet
Växellåda: steglös automat
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 4,6 sekunder och toppfarten är 250 km/h
Laddtid: Tesla Supercharger 150 kW – 30 min 10% – 80%
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 22,6 kWh/100 km
Max räckvidd blandad WLTP: 507 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 0 g/km
Bagageutrymme: 1.090 – 2.487 liter
Vikt: 2.543 kg
Dragvikt: 2.250 kg
Pris från: 1.069.080 kr
Miljöbonus: 60.000 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.