Test Skoda Superb iV. Modellen som många med mig anser vara den mest prisvärda, tog klivet in i den elektrifierade världen 2020 med en plug-in hybrid som hämtat sin teknik från VW Passat GTE. Med hög kvalitet, mer utrymme, bättre komfort och till ett lägre pris så kan den tjeckiska tillverkarens stora elektrifierade familjebil bli en tuff nöt att knäcka för VW.
Skoda Superb iV – koncernens bästa laddhybrid
Mest läst i kategorin
De flesta vet säkert att Skoda ingår i Volkswagenkoncernens digra portfölj sedan snart 30 år. Mycket har alltså hänt sedan man välte den fula och svansmotorförsedda 110 R i rondeller på 70-talet. Då befanns sig det forna lyxbilsmärket bakom järnridån och kraven på kvalitet och väghållning var långt ifrån vad vi ”på rätt sida” kunde kräva.
Idag jämställs Skoda med i princip vilken VW ägd produkt som helst och i flera fall uppfattar vi motorjournalister några av deras bilar som de kanske bästa och smartaste i koncernens portfölj.
Men de gamla fördomarna som grundar sig i historien och till viss del i varumärkets logotyp, lever kvar bland de svenska bilköparna trots att Skodas produkter allt som oftast får toppbetyg i våra tester. Faktum är att Skoda producerar några av marknadens säkraste och smartaste bilar med fokus på lösningar som gör vardagen lättare.
Sedan tidigare har vi prisat detaljer som t.ex. isskrapan i tanklocket, paraplyer i dörrsidorna, löstagbar bagagerumslampa av LED-typ med magnet, inbyggd tratt för påfyllning av spolarvätska etc.
Dessa detaljer är kanske inte avgörande för att välja en Skoda Superb utan borde istället vara att bilen erbjuder en välutrustad och smått lyxig förarmiljö med digitala instrument och en lättarbetad 8” pekskärm med alla varianter av uppkopplingar.
Utrymme och komfort är paradgrenarna
Dessutom erbjuder Superb en härlig komfort, skön väghållning, ett enormt baksätesutrymme och i Combi-utförandet ett bagageutrymme som tyvärr tappat 150 liter eftersom man måste få plats med batteriet på 13 kWh och en 50 liters bränsletank. Men med 510 liter så är lastutrymmet även som plug-in hybrid likvärdig de flesta andra bilar i storleksklassen där de dyrare Volvo V60/V90, VW Passat, Audi A6 Avant, Mercedes E-Klass och BMW 5-serie prenumererar på de svenska bilköparnas gunst.
Den måttfulla uppdateringen inför 2020 som innefattade bl.a. nya LED-framljus, nya fälgar och namnet Skoda utskrivet på bakluckan istället för logotypen, har bidragit positivt till modellens utseende. Den nya plug-in modellen som endast skiljer sig från ”vanliga” Superb med bokstäverna iV, bör därför kunna hitta en större marknad framförallt bland tjänstebilsförarna.
Årets Familjebil 2020
Utrustad med samma drivlina som Passat GTE men med de attribut jag beskrev ovan, så känns Skoda Superb Combi iV som ett smartare val. Den är större, bekvämare och mer prisvärd, något som visade sig när tio av Sveriges mest namnkunniga motorjournalister skulle rösta fram Årets Familjebil 2020.
Att köra Skoda Superb Combi iV handlar mer om en utsökt komfort än sportiga egenskaper. Det är helt enkelt en oerhört komfortabel bil som flyter fram på vägarna där man sitter i en kupé som är tyst och rymligast i klassen. Den 6-stegade automatlådan växlar sömlöst liksom övergången mellan eldrift och förbränningsmotorn.
Körlägesväljaren med dynamisk chassireglering bidrar till optimala inställningar allt efter behov och i sportläget ger elmotorn extra kraft vid acceleration. Om man väljer att köra på enbart el så skjuter bilen iväg omedelbart utan fördröjning men då givetvis på bekostnad av batteriets räckvidd som annars anges till 55 km för Norden och 62 km för övriga Europa.
Förutom att du kan ladda batteriet via jordade vägguttag eller på snabbladdare så har Skoda Superb iV en mycket effektiv laddning (regenerering) under körning. Med körlägesväljaren inställd på laddning så lyckades jag att fylla på nästan 50% laddning från noll på mindre än en halvtimmes körning men då på bekostnad av en något högre bränsleförbrukning.
Under realistiska svenska förhållanden bör Skoda Superb iV klara den deklarerade räckvidden på endast el. Vid körningen på de regniga holländska motorvägarna med hastigheter upp till 130 km/h registrerade jag 38 km från ett 88% laddat batteri innan den bad om bensinhjälp. Att köra i hybridläge verkar dock framkalla en bra bränsleekonomi där samspelet mellan 1.4 TSI motorn och elmotorn känns harmonisk.
Efter närmare 15 mils körning mellan Amsterdam och Den Haag (känt för sin brist på backar och därför en ofta gynnad plats för biltillverkare att lansera nya elektrifierade bilmodeller) hamnade snittsförbrukningen på 3,4 l/100 km. I Sverige lär nog den förbrukningen se något annorlunda ut men borde hamna på samma nivå som en dieselvariant. Fast det går att hålla förbrukning och kostnader nere om din dagliga pendling är relativt kort och du kan ladda på jobbet. I sådant fall kan du köra hela veckan utan att använda bensinmotorn – vilket naturligtvis är poängen med en plug-in hybrid.
Sammanfattning
Det råder ingen som helst tvekan om att Skoda Superb iV är Volkswagenkoncernens bästa plug-in hybrid hittills. Det är inte bara min uppfattning utan delas av de flesta av mina journalistkollegor. Det beror inte så mycket på drivlinan som är densamma som i VW Passat GTE utan mer på helheten. Skoda Superb iV och då speciellt Combi är en komplett bil med en hög kvalitet och härlig komfort i ett av de största innerutrymmen som erbjuds på dagens marknad.
Marknadsledaren bland plug-in hybrider som inte är en crossover (KIA Niro) eller SUV (Mitsubishi Outlander PHEV) har de senaste åren varit VW Passat GTE. Att nu Skoda har tillgång till samma teknik och dessutom i en bil som känns lyxigare och kostar mindre än ”storebror”, öppnar upp för det tjeckiska varumärket att ta en allt större plats på den svenska marknaden. Från slutet av 2020 finns numera mer än 10 Skoda-modeller på marknaden, däribland helt nya Octavia iV som lanserades hösten 2020, men Skoda Superb iV väl värd högsta betyg. Fast det är ju klart, den kanske bästa modellen lanseras nu i maj; Skoda Enyaq iV. En full-elbil som kommer att bli en succé.
Teknisk specifikation Skoda Superb iV
Motor: 1.4 TSI turboassisterad bensinmotor på 156 hk som driver framhjulen
Elmotor: 85 kW elmotor som driver framhjulen
Effekt: Sammanlagt 218 hk och 400 Nm vridmoment
Prestanda: 0-100 km/h på 7,7 sekunder och toppfarten är 224 km/h
Batteri: 13 kWh lithiumjon placerad i golvet framför bakaxeln och driver även värme- och klimatsystemet
Laddtid: I hushållsuttag ca. 4 tim och med Mode-3 kabel 3,5 timmar
Bl. förbrukning enl. WLTP: 1,5 l/100 km i hybridläge respektive 14,5 kWh/100 km på ren el
Teoretisk räckvidd: 930 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 35 g/km
Pris: Från 458.700 kr (Combi + 10.000 kr)
Skatt år 1-3: 360 kr/år
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.