Dagens PS

Biltest: Skoda Citigo iV – stor liten elbil

Elbilen Citigo iV tar inte mycket plats men erbjuder en hel del.
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 27 maj 2021Publicerad: 22 jan. 2020

Den Haag, Holland. Skodas elbilsoffensiv bjuder inte bara på utmärkta plug-in hybrider utan även på en smart liten elbil med en räckvidd och ett pris som borde locka även de som inte bara pendlar till jobbet utan vill ta sig en längre sväng.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I samband med min test av den sköna Skoda Superb iV i Holland, så fick jag även förmånen att testa Skodas lilla elbil Citigo iV som delar plattform med VW up! och Seat Mii. Med en längd på knappt 3,6 meter, en bredd på nästan 1,65 meter och en höjd på lite drygt 1,48 meter så var det med viss tveksamhet som mina 197 cm äntrade modellen men blev snabbt varse att det fanns gott om plats för mina långa ben.

Med en hjulbas på drygt 2,42 meter så är den här lilla bilen ett under av utrymme så länge man inte behöver utnyttja baksätet eller göra större inköp på IKEA. Men det är ju inte Citigo iV heller avsedd för utan istället är syftet att erbjuda en smart, billig och miljövänlig bil med en räckvidd som klarar av det mesta man söker i en andrabil. Bagageutrymmet rymmer 250 liter med baksätet uppfällt och 923 liter med det nedfällt (60/40) och vill man ta med sig långa saker så går det att fälla ryggstödet på passagerarsätet. Smart!

Förarmiljön tillhandahåller allt man har rätt att kräva av en bil i den här klassen och det i en rätt snygg förpackning. Tydliga instrument som ger information om elförbrukning och återladdning till 60 Ah batteriet. Istället för en inbyggd navigation så finns istället en finurlig plats för iPhone eller Android smartphone ovanför värmereglagen så man kan utnyttja bl.a. Googles navigation.

Med Skodas Move&Fun-appen för Android och iOS kan man bland annat komma åt sina kontakter och spellistor via Bluetooth. Men Citigo iV innehåller mer smarta funktioner som t.ex. Skoda Connect-appen som ger tillgång till bl.a. information var bilen befinner sig, kontrollera batterinivån, ställa in tiden för laddning och starta eller stoppa laddningen samt fjärrstyra klimatanläggningen.

Batteriets kapacitet är 36,8 kWh vilket kan förefalla rätt lite men genererar faktiskt 83 hk och ett vridmoment på 212 Nm. Det räcker till för en räckvidd på 265 km enligt WLTP och det är mer än t.ex. nya Honda E som dessutom är betydligt dyrare. Förutsättningen för att komma så långt är i och för sig att man kör i Eco+ läget då bilen levererar drygt 53 hk och ett vridmoment på 133 Nm samtidigt som luftkonditioneringen stängs av, men kör man kortare sträckor i stadstrafik borde detta inte vara ett problem.

ANNONS

Laddningen kan antingen ske med en CCS kabel, Typ 2 kabel, Mode 3 kabel eller Mode 4 kabel. Det tar bara en timme att ladda upp till 80% av batteriet i en snabbladdare. Laddar man bilen hemma så rekommenderas en så kallad Wallbox på 7,2 kWh där man med Typ 2 kabel kan ladda från 0 till 80% på 4 timmar och 15 minuter. Vill man istället ladda via ett vanligt jordat 230 V uttag så tar laddningen 12 timmar och 43 minuter. Värt att notera är att återladdningen under körning kan ställas in i fem olika steg och fungerar samband med inbromsning.

Till Sverige kommer Style-versionen som standard och inkluderar bland annat ytterbackspeglar (elmanövrerade och uppvärmda) och dörrhandtag i karossens färg, LED-interiörsbelysning, läderklädd multifunktionsratt/växelspaksknopp/handbromshandtag och höjdjusterbara framsäten. Det finns sju olika exteriörfärger att välja på.

Sammanfattning

Skoda Citigo iV var en riktigt trevlig bekantskap som kändes både solid och kul att köra. Som alla elbilar är den kvick från start men tappar lite i övre registret. Spontant så känns Citigo iV som det naturliga alternativet för de som behöver en kompetent och inte alltför dyr andrabil eller ett smart alternativ för t.ex. hemtjänsten, städbolag, bostadsbolag och parkeringsbolag.

Det är en lätthanterlig bil som med sina yttermått kan ta sig fram på trånga gator men är också fullt kapabel för att dra iväg på en weekendresa om man inte är fler än två personer som sitter riktigt bekvämt i framsätet. Som andrabil är modellen alltså ett mycket bra val, framförallt med tanke på räckvidd och pris.

ANNONS

Teknisk specifikation och pris

Motor: Elmotor på 83 hk och 212 Nm vridmoment
Prestanda: 0-100 km/h på 12,3 sekunder och toppfarten är 130 km/h
Batteri: 36,8 kWh. Laddtid i hushållsuttag ca. 12,5 tim och 80% på en timme i snabbladdare.
Bl. förbrukning enl. WLTP: 14,8 kWh/100 km
Teoretisk räckvidd: 265 km
Tjänstevikt: 1.235 kg

Pris:
Från 268.400 kr (innan miljöbonus-avdrag på 60.000 kr)

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Digitalisering & AI

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

22 dec. 2024
Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

Den digitala utvecklingen har förändrat många branscher, och juridiken är inget undantag. För advokater innebär teknologin nya arbetssätt och större tillgång till information. AI och automatiserade processer har förändrat hur man hanterar dokument, hur man söker på information och hur men genomför möten. Med digitaliseringen kan också komma med nya krav på snabbare återkoppling och […]