BILTEST. 2018 presenterade Volkswagens spanska märke sin första stora SUV som baseras på samma plattform som VW Tiguan Allspace och Skoda Kodiaq, två populära modeller från VW koncernens stora märkesportfölj. Men den tyskbyggda SEAT Tarraco verkar man nästan helt ha glömt bort.
Seat Tarraco – den bortglömda tysken
Mest läst i kategorin
En titt på den svenska registreringsstatistiken hittills i år talar sitt tydliga språk. Här hittar vi VW Tiguan på 8:e plats och Skoda Kodiaq på 45:e plats. Vi får gå betydligt längre ner på listan innan vi hittar SEAT Tarraco på en ytterst blygsam 92:a plats. Det är för mig en gåta att inte denna både snygga och praktiska SUV inte återfinns betydligt högre upp på listan.
Eftersom SEAT Tarraco är byggd på samma produktionslina som VW Tiguan i Wolfburg (Allspace är byggd i Mexico) så borgar det för en minst lika hög kvalitet. Är det varumärket som fortfarande och numera felaktigt förknippas med den tidigare lite bristande kvaliteten som styr kunderna till VW Tiguan efter att de tittat, kört och uppskattat SEAT Tarraco?
Är det återförsäljarnas eller generalagentens fel att kunderna väljer systermodellerna istället för SEAT Tarraco? Jag vet ärligt talat inte, men om jag var i marknaden för en SUV med hög kvalitet, bekväma och flexibla utrymmen, snygg design och strålande köregenskaper, så skulle jag tveklöst välja SEAT Tarraco över koncernsyskonen. Inte ens Volvo XC40 och XC60 matchar det värde denna tyskbyggda spanjor levererar.
Byggd på samma plattform och med samma drivlina som sina syskon så är den från grunden redan en utmärkt bil. Testbilen var bestyckad med den beprövade och pigga turbodieseln 2.0 TDI på 190 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Det ger bilen en acceleration 0-100 km/h på 8 sekunder och en toppfart på 210 km/h. Fyrhjulsdriften är dessutom densamma som i syskonmodellerna.
Exteriört kan man kan tydligt se släktskapet med syskonen men med mjukare former och lite sportigare attityd, precis som med övriga SEAT-modeller. Interiört så är instrumentpanelen något mer individuellt utformad med exakt samma digitala funktioner som syskonens men i min mening smakfullare utfört. Detsamma gäller ratten och sätena. Det justerbara baksätet är rymligare än Tiguan och motsvarar mer Tiguan Allspace som liksom Tarraco kan beställas som sjusitsig för ett tillägg av 7.400 kr.
Köregenskaperna är även de desamma. Tyst, stabil och bekväm på motorvägen och välbalanserad på mindre och krokiga vägar. Framsätena är bekväma och erbjuder en skön komfort för de flesta kroppsformer. DSG7 automatlådan växlar sömlöst i komfortläget och snabbt i sportläget. Omkopplaren för de olika körprogrammen som också utgörs av ett eco-läge, off-road läge och hill-descent, hittar vi bakom växelväljaren. Även förarstöds- och säkerhetssystemen är desamma.
Sammanfattning
Med tanke på att SEAT Tarraco i grunden är exakt samma bil som den nästan 23.000 kr dyrare instegsmodellen av VW Tiguan och 38.000 kr dyrare grundmodellen av Skoda Kodiaq, så borde Tarracon hitta betydligt fler kunder. I konkurrens med Volvo XC40 och XC60 så är modellen ett överlägset mer prisvärt köp. Det här är en fantastiskt fin bil till ett pris som mycket väl kunde vara betydligt högre och fortfarande utgöra ett mycket bra värde för pengarna.
Det är synd och skam att vanans makt och konservativt tänkande medverkar till att SEAT Tarraco inte placerar sig betydligt högre i registreringsstatistiken. Dags att ta sig en funderare, eller hur? Och en sak till; diesel är definitivt inte död!
Teknisk specifikation och pris (7-sitsig)
Motor: 2.0 liters 4-cylindrig turbodiesel på 190 hk och 400 Nm vridmoment
Växellåda: 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG7)
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 8,0 sekunder och toppfarten är 210 km/h
Bl. förbrukning enl. WLTP: 7,6 l/100km (uppmätt 7,1 l/100 km)
CO2-utsläpp enl. WLTP: 200 g/km
Bagageutrymme: 700 – 1.775 liter (5-sits 760-1.920 liter)
Vikt: 1.845 kg
Dragvikt: 2.400 kg
Pris från: 285.900 kr (testbilen Xcellence kampanjpris 339.900 kr)
Årskatt år 1-3: 7.036 kr
Här kan du läsa mer om SEAT Tarraco.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.