Dagens PS

Biltest: Polestar 1 – exklusiv Volvo prestanda

Volvos gener framgår tydligt. (Foto: Håkan Nilsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 24 feb. 2020

När Polestar 2017 blev ett eget bilmärke istället för ett tuning-företag till Volvos standardbilar, så var syftet att skapa exklusiva elbilar. Polestar 1 är ingen renodlad elbil utan en laddhybrid som levererar en el-assisterad kraft till ett pris som känns högt i konkurrens med de mer exklusiva konkurrenterna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Laddhybriden Polestar 1 med drag från gamla P1800. (Foto: Håkan Nilsson)

Polestar 1 är ingen massproducerad bil utan målsättningen är att denna handbyggda modell med en kaross helt i kolfiber endast ska tillverkas i 1.500 exemplar de närmaste tre åren. Det kanske förklarar prislappen på ca. 1,7 miljoner men för dessa pengar så kände jag spontant att man kunde förvänta sig en bil som inte ser ut som en vanlig Volvo när man sitter bakom ratten.

Lite väl mycket Volvo trots kolfiberinlägg och Polestar-stjärnor. (Foto: Håkan Nilsson)

Instrumentpanelen och mittkonsolen är hämtad från Volvo S90/V90 men är förfinad med kolfiberinlägg. Växelväljaren är samma snygga kristallvariant som sitter i de mer exklusiva Volvo-modellerna men där man bytt ut Orrefors logotyp till Polestar-stjärnan. De sköna sätena har fått lite unika detaljer och de gula bilbältena skapar en sportigare känsla. Glastaket ger en skön rymd i kupén men baksätet är inget annat än ett nödsäte trots att man kallar bilen 2+2 sitsig. Bra att ha när man ska packa med sig de saker som inte får plats i det minimala bagageutrymmet på endast 143 liter. En snygg detalj är de bakre högtalarnas utformning bakom ”nackstöden”. En gedigen inredning utan för den skull vara speciellt sportig.

Designen från sidan har drag av den ikoniska Volvo P1800 som ritades av Pelle Pettersson i början av 60-talet och som blev en världskändis tack vare Sir Roger Moore i rollen som Helgonet. I fronten och bakändan så är det en Volvo och inget unikt. Trots detta så är Polestar 1 en riktigt snygg bil att titta på från alla vinklar, man skulle faktiskt kunna sträcka sig till att kalla den läcker. De infällbara dörrhandtagen bidrar till lägre luftmotstånd i högre farter.

Visst finns det likheter med P1800? (Foto: Håkan Nilsson)

ANNONS

Med en sammanlagd systemeffekt på drygt 600 hk och ett brutalt vridmoment på hela 1.000 Nm så är Polestar 1 en kraftfull bil…på pappret. Visst knuffar den på ordentligt när man ”sätter plattan i mattan” men inte speciellt sensationellt från stillastående. 0-100 km/h tar 4,2 sekunder i ”Powerläget”, så vill man vara först till nästa rödljus så finns det åtskilliga snabbare alternativ i den här prisklassen, dock utan laddhybridteknik.

Det är vid omkörningar som kraften verkligen känns och samtidigt händer det något oväntat. All den styrka som 1.000 Nm vridmoment levererade krävde en hel del aktiviteter med ratten eftersom den drog åt sidorna på ett sätt som förvånade mig. Det visade sig dock att detta var en isolerad händelse då det bara var denna bil som levererade denna känsla. Polestar undersöker orsaken och har under tiden erbjudit mig en ny provkörning för att “uppleva den rätta känslan”. Förhoppningsvis sker detta kommande vecka. Polestar 1 är utrustad med i stort sett alla Volvos förarstöd och säkerhetsprogram så är detta en säker bil trots allt.

Härlig GT-vagn om man inte söker en ren sportbil. (Foto: Håkan Nilsson)

När man inte kör bilen som en sportbil utan istället som en GT-vagn så är den oerhört skön att köra. Väl avstämd fjädringskomfort och med dubbla elmotorer där ytterhjulet får mer kraft i kurvorna så hanterar den krokiga vägar på ett härligt sätt. Det är Polestars egna unika alternativ till torque vectoring och det fungerar alldeles utmärkt. Öhlins Dual flow stötdämpare bidrar också till den fina väghållningen när man vill köra mer aktivt. På motorväg är Polestar 1 en bekväm långfärdsvagn och dessutom relativt tyst bil även när eldriften inte är påkopplad.

Kraftfulla bromsar hjälper till att stanna bilen snabbt. (Foto: Håkan Nilsson)

Polestar 1 är ingen lätt bil trots att hela karossen är byggd i kolfiber. Eftersom det handlar om en laddhybrid så bidrar den turboladdade och kompressormatade 2-liters bensinfyran, batterierna i kardantunneln och bakom bakre ryggstödet och de dubbla elmotorerna på sammanlagt 232 hk och som driver bakaxeln, till att pressa vikten upp till hela 2.350 kilo. Dessutom har Polestar 1 en integrerad startmotor och generator (ISG) som tillför ytterligare 50 kW (68 hk).

ANNONS

Kraftfull bensinmotor med både turbo- och kompressoladdning. (Foto: Håkan Nilsson)

Räckvidden på ren el uppges vara hela 15 mil och det går att köra 150 km/h utan att använda bensinmotorn. Eftersom jag testade bilen i Sverige så kan jag inte bekräfta dessa siffror. Som de flesta tillverkare så handlar räckvidd på el om perfekta förhållanden och inte om vinterkörning. Dessutom tror jag att de flesta av de 1.500 framtida ägarna inte kommer att bry sig speciellt mycket om räckvidd utan kommer istället att använda ”Power”-läget där bensinmotorn och de dubbla elmotorerna samarbetar.

Trots mycket Volvo så är Polestar 1 snygg i de flesta vinklar. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

Polestar 1 är den enda laddhybrid som detta Volvos systerföretag kommer att tillverka. Man kan se modellen som ett varumärkesbyggande projekt med syftet att skapa ett intresse för kommande och mer gångbara modeller som t.ex. den utmärkta elbilen Polestar 2 som delar teknik med Volvo XC40 Recharge och som jag hoppas att få testa inom kort. Polestar 1 är trots designen ingen sportbil utan en ren GT-vagn som är bekvämare att köra än rolig.

En aning för mycket Volvo? (Foto: Håkan Nilsson)

Att så mycket av Volvos gener skiner igenom gör att prislappen på nästan 1,7 miljoner känns i högsta laget. Förvisso är modellen handbyggd i ett begränsat antal och med en dyr kolfiberkaross, men ändå. Det finns det roligare och minst lika bra bilar i samma härad om man vill göra avkall på laddhybridtekniken. Ett plus är profilen från sidan som för tankarna till Volvos senaste och enda riktiga GT-vagn, P1800. Det är en läcker bil att se på.

Teknisk specifikation och pris

Motor: 2,0 liters turbo- och kompressormatad 4-cylindrig bensinmotor på 309 hk som driver framhjulen.
Elmotor: Två elmotorer på sammanlagt 232 hk som driver bakhjulen.
Batterikapacitet: 34 kWh med en räckvidd på 15 mil i elläge.
Systemeffekt: 600 hk och 1.000 Nm vridmoment.
Prestanda: 0-100 km/h tar 4,2 sekunder och toppfarten är 250 km/h (150 km/h på el).
Förbrukning/utsläpp (WLTP): Blandad 0,7 l/100 km (i hybridläge)/CO2-utsläpp 15g/km
Elförbrukning: 255 Wh/km.
Laddtid: AC 11 kW tar ca. 3 timmar / DC 50 kW tar ca. 50 minuter

ANNONS

Pris: Från 1.690.000 kr
Klimatbonus: 35.000 kr

Detaljbilder (Foto: Håkan Nilsson)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]