Den fjärde generationen Skoda Octavia är på väg till Sverige. Modellen som står för halva tillverkningen och är Europas bäst säljande kombi, tar steget in i ett helt nytt kapitel. Jag provkörde nya Octavia redan i september i Italien och blev imponerad. Den här veckan var det dags på hemmaplan.
Biltest: Nya Skoda Octavia – 99,9% rätt!
Mest läst i kategorin
Skodas bilar har länge varit marknadens mest prisvärda bilar som dock fått levt i skuggan av ”storebror” Volkswagen. För en sisådär 20 år sedan, några år efter att ryssarna dragit sig tillbaka från Tjeckien, började Skoda att bygga bilar på överblivet material från Volkswagens utgående modeller.
Detta var något som gjorde dem lite tråkiga fastän kvaliteten var i stort sett densamma som ”storebrors”. Den tiden är sedan länge förbi. Numera har Skoda en av Europas mest intressanta utvecklingsavdelningar med fria händer att utveckla sina egna produkter baserade på samma aktuella teknik som vi hittar i övriga Volkswagen Groups digra portfölj.
Skillnaden är att Skoda gör nästan allting så mycket smartare. När nya Skoda Superb lanserades 2015 innebar det startskottet för en mängd nya modeller baserade på den allra senaste tekniken från moderbolaget. 2016 kom den prisade stora SUV:en Kodiaq, ett år senare den nästan lika prisade mellanklass SUV:en Karoq.
Nya Scala i storleksklass som VW Polo lanserades förra våren följdes av den smarta crossovern Kamiq som kom i höstas (redan prisats i Tyskland) och nu är det alltså dags den nästan kusligt perfekta Octavia. Alla dessa modeller är inte bara bland de mest prisvärda inom sina segment men också kanske de allra smartaste.
Nya Skoda Octavia har inte speciellt mycket gemensamt med sin föregångare. Kvar finns egentligen bara de smarta lösningar som gjort att Skoda enkelt har kunnat leva upp till devisen ”Simply clever” och de traditionella drivlinorna. Nej, här handlar det om att den tjeckiska tillverkaren tagit ett stort steg från att vara en aning tråkig till att tilltala en betydligt större målgrupp än tidigare. Med ett nytt designspråk både exteriört och interiört, så har modellen genomgått ett ordentligt lyft.
Den lägre och jämfört med föregångaren betydligt sportigare fronten har drag av både uppdaterade Superb och nya Scala. Smalare LED-framljus med de klassiska Böhmiska kristallinläggen och en ny utformning på grillen bidrar till det positiva intrycket. Från sidan upplevs nya Octavia Sportcombi elegantare med drag från bl.a. Hyundai i40 och KIA Ceed där hjulhusen accentueras på ett snyggt sätt. Bakifrån har den lite drag av Audi A4 Avant och BMW 3-serie Touring vilket bidrar till att höja det exteriöra intrycket till en nivå som är olikt Skoda.
I den nydesignade interiören hittar vi en två-ekrad ratt som i multifunktionsvarianten kommer med nya kontrollknappar och räfflade rullningshjul som hanterar 14 olika funktioner utan att man behöver ta händerna från ratten. Instrumentpanelen bjuder också på ett helt nytt formspråk med en skön miljöbelysning, en stor 10” (8” std) fristående och högt placerad infotainmentskärm och ett digitalt instrumentkluster.
Under skärmen sitter snabbkontroller för bl.a. val av körprogram, parkeringsassistans, värme och ventilation. Vill man ha heads-up display som projicerar en mängd uppgifter på vindrutan, så är det ett tillval. I mittkonsolen finns induktionsladdning för mobiltelefon och en helt ny liten elektronisk växelväljare för DSG-automatlådan som använder en så kallad shift-by-wire teknik som vi hittar i bl.a. toppmodellerna hos VW och Audi.
Materialvalet interiört håller en mycket hög klass där det går att få de nya ryggvänliga Ergo-framsätena med massagefunktion och ventilation som tillval i topp-versionen. Även standardsätena (el) som testbilen var utrustad med gav en mycket hög komfort. Octavia är också första modellen i Skodas utbud som är utrustad med en 3-zons klimatanläggning som ökar komforten för passagerare i baksätet.
Benutrymmet i baksätet har också ökat en aning vilket gör att även jag med mina 197 cm kan sitta bekvämt. Även bakom mig får en “normal” person plats, något man inte är bortskämd med i den här klassen. En smart grej är facken för mobiltelefoner på framstolarnas baksida. Det sedan tidigare stora bagageutrymmet har vuxit med 20 liter och sväljer numera 640 liter med baksätet uppfällt. Med baksätet nedfällt (40/60) laddar man in hela 1.700 liter. Fällningen gör man med knappar i bagageutrymmet.
Motoralternativet jag valde var den fina TDI150. En 150 hk stark och pigg diesel. Körkänslan är stabil både på motorväg och mindre kurviga vägar. Den 7-stegade DSG-lådan växlar mjukt men lider en aning av långsam start från stillastående. Tack vare de olika körprogrammen är det lätt att hitta en inställning som passar tillfället. Komfort-läget är makalöst komfortabelt och Sport-läget ger snabbare växlingar och fastare dämpare.
Nya Skoda Octavia går att utrusta med allehanda komfort och säkerhetsdetaljer (som i Superb) men är redan i grunden en välutrustad bil som med sina fina utrymmen, uppförande på vägen och ett förhållandevis lågt instegspris borde bli hälsosam för Skodas försäljning till företag. Kan man bara fixa en lite bättre isolering av vägljudet bak så är detta en given succé! Det är faktiskt det enda jag kunde anmärka på.
Sammanfattning
Nya Skoda Octavia är ett lyft av stora mått. Den ser inte bara bättre ut utan känns bättre i varje liten detalj. Kvaliteten i kupén lämnar inte mycket att önska. Visst finns det ett par ställen där man kunde ha valt en annan plast, men så är det i de flesta bilar och inget som egentligen drar ner intrycket. Jag är faktiskt imponerad av att storebror VW har gett Skoda okej att återigen producera en bil som i det mesta är bättre än VW.
Vad är det då som hindrar Skoda från att bli ännu mer populär på den svenska marknaden? Är det gamla fördomar? Är det varumärket som många misstar för en konstig fågel (det är en pil) eller är det helt enkelt så att vi inte vågar bryta våra vanor? Om inte de andra förträffliga modellerna fullt ut klarat av att bryta igenom våra konservativa beslut så är jag övertygad om att nya Skoda Octavia kommer att röja ny mark för varumärket för så bra är den. Och en sak till; Var inte rädda för att köpa en diesel. Den är snål och stark!
Den kanske mest intressanta modellen får vi vänta på till hösten. Det handlar om Octavia iV som är en laddhybrid med samma drivlina som Passat GTE och Superb iV.
Teknisk specifikation & pris
Motor: 4-cylindrig diesel på 150 hk
Max vridmoment: 360 Nm
Kraftöverföring: 7-stegad DSG-låda (shift-by.wire)
Prestanda: 0 – 100 km/h på 8,7 sek och toppfart 227 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 4,7 l/100km
CO2-utsläpp (WLTP): 123 g/km
Mått: Längd 4.689 mm / Bredd 1.829 mm / Hjulbas 2.667 mm
Bagageutrymme: 640 / 1.700 liter
Dragvikt: Ej angivet men borde hamna på 1.500 kg
Pris: Diesel kombi från 313.700 kr (Bensin från 274.400 kr end. 6-vxl man)
Årskatt (år 1-3): 4.568 kr
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.