BILTEST: Mercedes Geländewagen
När det tyska försvaret för drygt 40 år sedan beställde ett terrängfordon som skulle klara alla tänkbara påfrestningar, var det få som trodde att bilen skulle bli en ikon. 39 år efter att den civila modellen rullade ut på allmänna vägar, lanserar Mercedes en helt ny generation G-Klass för de som har råd.
Inte politiskt korrekt - men ganska kul ändå
Mest läst i kategorin
I november förra året, deltog jag i TecDay Iconic Insights som arrangerades av Mercedes i Metzingen söder om Stuttgart. Fokus låg på begreppet ”ikon” och vad som förknippas med det. Som exempel tog man upp allt från den klassiska Coca Cola-flaskan till bilar som Mercedes 300 SL (Måsvingen), Jaguar E-Type och Mercedes Geländewagen.
Modellen som många som kallat en ”dinosaurier” på grund av sin karossform och som inte följt några designtrender, är en ikon och med över 300 000 levererade bilar från Magna Steyr fabriken i Österrike, en populär sådan.
Åsikterna om denna koloss till SUV, går brett isär. Bilkonnässörer fascineras av det adrenalinstinna utseendet medan många upplever den som en vulgär best. Det är ingen överdrift att påstå att Mercedes G-Klass, eller G-Wagen som tyskarna också kallar den, lämnar ingen helt oberörd.
Det här är ingen vanlig SUV utan en unikt kapabel arbetshäst i en lyxig kostym som lämnar aspiranter som bl.a. Range Rover i skuggan och vars enda logiska konkurrent och den tidigare måttstocken, Land Rover Defender, slutades att tillverkas för drygt två år sedan.
De senaste åren har AMG-modellerna stått för en betydande del av försäljningen och det är just en sådan som vi fokuserade på i trakterna mellan Perpignan och det medeltida Carcassonne i sydvästra Frankrike. Trakten erbjöd stora variationer.
Här fanns fina motorvägar, slingrande landsvägar, berg som skulle besegras och en offroad-bana som används för att testa bilar inför Dakar-rallyt. Med andra ord allt man kan önska sig om man vill hårdtesta en bil för 1,8 miljoner.
Vad är det då som hänt med den senaste generationen? Exteriört så har man behållit den design som gjort Geländewagen till en ikon med skillnaden att den tidigare gigantiska bilen är 5,7 cm längre och 6,4 cm bredare än sin föregångare.
Man har även höjt markfrigången som nu mäter lite drygt 24 cm och ökat vinklarna fram och bak för att bättre hantera tuff terräng. Grillen och LED-framljusen är nya liksom LED-bakljusen.
Interiören är nog det som står för den största förändringen jämfört med föregångaren. Den bär tydliga spår från E- och S-Klass med det nya skärmbaserade infotainmentsystemet MBUX, bekväma stolar med massage och ett riktigt bekvämt baksäte med mer benutrymme än föregångaren.
Allt andas betydligt mer lyx och komfort, vilket tydligt avslöjar den primära målgruppen: rika shejker, ryska oligarker och nyrika kineser. Den enda detaljen som hängt med är det kraftiga handtaget framför passagerarsätet som ska påminna om den första modellen. Nya Mercedes G-Klass har 3,8 cm extra benutrymme fram, 15 cm extra benutrymme bak. Baksätet kan dock bara fällas 60/40, allt för komfortens skull, enligt Mercedes.
Testen började direkt vid flygplatsen i Perpignan. Det mulliga ljudet från den 585 hk starka V8:an med dubbelturbo och med avgasrören läckert placerade framför bakhjulen, gav en föraning om ett par riktigt trevliga dagar. Efter några kilometer på motorväg så var det dags för härligt slingrande vägar i det bergiga landskapet. I komfortläget så är AMG G 63 en skön långfärdsvagn men på dessa vägar gällde sportläget.
Den och 9-stegade AMG SPEEDSHIFT TCT automatlådan med växelpaddlar växlade ner blixtsnabbt vid gaspådrag och bilen stack iväg med ett massivt brölande. Känslan från kraften var fantastisk men väghållningen vid snabb kurvtagning, lite av en utmaning. Här märktes det tydligt att Mercedes AMG G 63 är en hög bil vilket medförde att den svajade en aning för mycket för att kännas helt trygg.
Nej. Någon sportbil är det inte om vägen inte är rak. Det här är en Autobahn maskin som är bekväm och snabb. Men det verkliga paradnumret är, som namnet också avslöjar, Geländewagens offroad egenskaper. Utanför vägarna, i knappt körbara miljöer uppför och nedför branta berg, genom 70 cm högt vatten och på underlag som ska motsvara det man kör Dakar-rallyt på, då är AMG G 63 med sina tre diffspärrar och höga markfrigång, oslagbar.
Det här är kungen bland de äkta SUV:arna, de som inte bara är avsedda för t.ex. Östermalm, Lidingö och Danderyd, de SUV tätaste områdena i Sverige.
Här finns även alla förarstöds- och säkerhetssystem som vi hittar i S-klass och som gör G-Klass till en av de säkraste bilarna på marknaden. Den handbyggda 585 hk starka V8:an med dubbelturbo och hela 850 Nm vridmoment är ett stycke teknisk perfektion. 0-100 km/h går på snabba 4,5 sekunder och toppfarten är 220 km/h (går att köpa till ytterligare 20 km/h).
I kombination med den smarta fyrhjulsdriften, den 9-stegade AMG SPEEDSHIFT TCT automatlådan och AMG chassit med stel bakaxel och gasdämpare, är detta något av det mest brutala jag testat på mycket länge.
Men den drygt 4,87 långa och 2,5 ton tunga bilen är inte billig, varken i inköp eller drift. Bränsleförbrukningen anges vara 13,1 l/100 km vid blandad körning men det är mer ett drömscenario. Jag skulle nog vilja påstå att den ligger närmare 20,0 l/100 km, fast det lär nog inte bekymra den som funderar på att köpa denna ikon. CO2-värdet är 299 g/km.
Med ett ingångspris på 1.449.000 kr för Mercedes-AMG G 63 (1.099.000 för den 163 hk svagare G 500) och med Bonus-malus runt knuten så lär ägandekostnaderna bli skyhöga. Men smakar det så kostar det…och jädrans vad det smakade gott!
Sammanfattning
Mercedes-AMG G 63 är ingen politiskt korrekt bil. Det är en stor bil med hög förbrukning och höga utsläppsvärden. Så vilken är målgruppen för denna brutala koloss? I Sverige handlar det förmodligen om en handfull entusiaster som har ett digert bankkonto, rent samvete och en kärlek till prestanda och lyx.
Men den största målgruppen hittar vi förmodligen bland rika shejker i Mellanöstern, ryska oligarker och nyrika kineser. Personligen så älskar jag Geländewagen, men det är inte politiskt korrekt vilket innebär att jag lär få bassning av miljövännerna. Det tar jag gärna för så mycket häftigare än den här bjässen finns inte.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.