Den nya generationen Audi A3 Sportback delar mycket med kusinen VW Golf men också en hel del med de större och dyrare Audi-modellerna. Som första svenska journalist har jag fått känna på den nya generationen och jag är inte besviken.
Biltest: Nya Audi A3 Sportback – första testen
Mest läst i kategorin
Den fullständiga benämningen på testbilen är Audi A3 Sportback 35 TDI, där Audis nomenklatur inte beskriver cylindervolymen utan motorvarianten. Kan förefalla en aning missvisande men han som kom på detta är inte längre kvar på företaget. Testbilen var utrustad med en 150 hk diesel, samma som jag testade i nya Golf och som blev min favorit men som VW tyvärr valt bort för Sverige.
Istället hittar vi denna förträffliga diesel i nya Skoda Octavia och nu även i Audi A3, så där har de en fördel i det interna diesel-racet. För faktum är att ryktet om dieselns död är vida överdrivet och det ska ni som inte bor i närheten av en snabbladdare eller biogas-mack vara glada för. Den här dieseln är renare, snålare och tystare än vad diesel-belackarna använder som argument.
Med ett vridmoment på 360 Nm redan från 1.600 varv så är Audi A3 Sportback 35 TDI rätt så kvick. 0-100 km/h tar 8,4 sekunder och toppfarten är 224 km/h. Den 7-stegade dubbelkopplingslådan (DSG7), som är av samma typ som vi hittar i nya VW Golf och nya Skoda Octavia, skapar ett harmoniskt samspel med motorn.
Nya Audi A3 har fått ett nytt och sportigare utseende med tydligt markerade hjulhus som överlag känns mycket lyckad. Visst finns det detaljer som man önskar att Audi hållit sig borta från, som t.ex. fejkade luftintag och plastprofilen på stötfångarens nederkant med fejkade avgasrör. Jag undrar om detta varit ett beslut av den annars så kompetenta designavdelningen eller om det handlar om ett ”kostymbeslut” i ett konferensrum?
Bortsett från dessa detaljer så är designen mycket lyckad. Men det är i kupén vi hittar de största designförändringarna som dessutom inte lämnar något att anmärka på. Instrumentpanelen har fått ett helt nytt utseende med samma 10,1” touchskärm som vi hittar i nya Audi-modeller. Det digitala 10,25” (12,3″ i testbilen) instrumentklustret (MMI) är även det densamma som i t.ex. Audi A4.
Borta är de runda luftventilerna och är numera ersatta av snygga smala varianter som integrerats i den läckra designen. Mittkonsolen har även den rensats upp och består numera av den lilla växelväljaren för automatlådan, startknappen och en ny volymkontroll av touchmodell. Kvar finns de manuella reglagen för värme och ventilation under touchskärmen. En föredömlig förarplats.
Testbilen var utrustad med S-Line paketet vilket innefattar sportigare exteriördetaljer och större fälgar men också sportratt och sköna sportstolar som dessutom går att få med sätesklädsel från återvunna PET-flaskor. Baksätet är bekvämt för två vuxna av normalstorlek. Själv hade jag lite problem att få in mina 197 cm genom bakdörrens smala öppning men väl på plats så skulle jag kunna åka längre sträckor utan några större problem. Bagagerummet sväljer numera 380 liter och 1.200 liter med baksätet nedfällt (40/20/40).
Nya Audi A3 levererar en körupplevelse inte så olik föregångaren. Kvar är den fina balansen på motorväg och den stadiga känslan vid hårdare kurvtagning. Nytt i A3 Sportback är den modulära dynamiska hanteringskontrollen som blixtsnabbt samlar in data och beräknar de optimala inställningarna.
Audi Drive Select ger dessutom möjligheten att välja mellan programmen auto, comfort, dynamic och efficiency. Överlag är känslan mycket bra balanserad i samtliga program.
I grunden är nya Audi A3 Sportback 35 TDI en tyst bil med utmärkt isolering så länge man inte kör med 19” däck med låg profil på grov asfalt, då låter det lite väl mycket i kupén. Detta kan förvisso avhjälpas med att man ökar volymen på Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System som är ett tillval för 9.900 kr eller att man helt enkelt väljer 18” däck och fälgar med inte så fullt låg profil.
Audi satsar stort på förarstöds- och säkerhetssystem och nya A3 är inget undantag. Redan från grunden tillhör modellen en bland de säkraste bilar du kan färdas i och tillvalen begränsar sig till bl.a. filbytes- och urstigningsvarnare, korsnings- och parkeringsassistent samt adaptiv körassistans.
Sammanfattning
Nya Audi A3 Sportback 35 TDI är ytterligare ett exempel på en produkt av högsta rang. Devisen ”Vorsprung durch Technik” stämmer utmärkt överens med min upplevelse under den vecka jag testade bilen. Föredrar man hellre en bensinmodell så finns 35 TFSI på 150 hk och mildhybrid (samma som nya VW Golf och endast som 6-växlad manuell). För de som hellre föredrar en sedan framför den praktiska kombikupén så har säljstarten precis börjat.
Oavsett vilken variant man väljer så är A3 en prisvärd modell i segmentet för mindre premiumbilar. Största konkurrenterna i segmentet blir BMW 1-serie och 2-serie samt Mercedes A-Klass och CLA. I konkurrens med nya Golf så känns nya A3 strået vassare för ungefär samma pengar men det allra största hotet kommer nog ändå att bli nya Skoda Octavia och nya SEAT Leon med samma drivlinor men ett lägre pris.
Teknisk specifikation och pris
Motor: 2.0 liters 4-cylindrig turbodiesel på 150 hk och 360 Nm vridmoment
Växellåda: 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG7)
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 8,4 sekunder och toppfarten är 224 km/h
Bl. förbrukning enl. WLTP: 4,8 l/100km (uppmätt 4,9 l/100 km)
CO2-utsläpp enl. WLTP: 127 g/km
Bagageutrymme: 380 – 1.200 liter
Vikt: 1.546 kg
Dragvikt: 1.600 kg
Pris från: 35 TDI 339.500 kr / 35 TFSI 277.000 kr / 30 TDI 287.000 kr
(två senaste endast 6-växlad manuell)
Årskatt år 1-3: 4.951 kr
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.