Park City, Utah. Ska man köra stora SUV finns det få länder som passar bättre än USA där stora SUV och pick-up dominerar gatubilden. Så när Mercedes valde Park City i Rocky Mountains som lanseringsort för sin stora SUV GLS kändes det faktiskt fullt naturligt. Här var den amerikanskbyggda 7-sitsaren på hemmaplan och i de höga bergen i klass med Mont Blanc och som får Kebnekaise att kännas som en upphöjning i landskapet, skulle det bli en riktig intressant resa.
Biltest: Mercedes GLS – största klass!
Mest läst i kategorin
Nya Mercedes GLS tillhör kategorin (jätte)stora SUV där den enda naturliga konkurrenten är BMW:s nya gigant, X7 som jag testade ett par veckor innan. Vi talar alltså om en bil som kan utmana förarens skicklighet att manövrera i parkeringshus men i övrigt lika smidig som en vanlig kombi. Att beteckningen slutar på S betyder följaktligen att modellen ska motsvara stora S-Klass och med en längd på 5,21 m, en bredd på 1,96 m och axelavstånd på hela 3,14 m, så skiljer det inte mycket från lyxlimousinen.
På grund av ett kraftigt försenat anslutningsflyg från New York, orsakat av ett ruskigt oväder i centrala USA som tvingade oss upp till Kanada, kom jag fram till den ofantligt vackra lanseringsorten på drygt 2.000 möh tidigt samma morgon som vi skulle börja våra tester. Efter ett par timmars sömn var det så dags att välja den variant av GLS som har största potentialen hemma i Sverige och valet föll på 400 d 4MATIC-modellen som är utrustad med samma motor som instegsmodellen 350 d 4MATIC men med en annan mapping av datorn som ger den 330 hk.
Mercedes GLS 400 d 4MATIC är inte bara stor utan ser också riktigt bra ut. Mercedes har haft den goda smaken att inte utrusta fronten med en gigantisk (Weber)grill som den tyska brodern BMW gjorde med X7. Linjerna är mjuka och påminner en hel del om den nya GLE jag testade i San Antonio förra hösten men givetvis större. Båda modellerna är byggda i Tuscaloosa, Alabama, en fabrik som Mercedes startade 1997 för tillverkning av SUV. För ett otränat öga kan det vara svårt att se skillnaderna mellan GLE och GLS men när man ställer de bredvid varandra så är skillnaden påtaglig.
Daimler AG:s (moderbolaget) nytillträdde VD, svenske Ola Källenius uttryckte följande vid lanseringen:
”Nya GLS är S-klassen av premium-suvar. Det förkroppsligar lyx, förtroende och intelligens som nästan inget annat fordon.”
Det är kanske lite kaxigt uttryckt men faktum är att han har nog rätt i det han säger. Redan på utsidan så känns bilen lyxig, men det är inget jämfört med insidan. Här har Mercedes inte sparat på mycket. Allt man ser och tar på känns premium in i minsta detalj. Plast lyser till stor del med sin frånvaro och där den förekommer så känns även den premium. Det här handlar om detaljperfektion, något som få märken kan leva upp till.
Förarmiljön i de nya Mercedes-modellerna är bland de bästa på marknaden där det innovativa MBUX systemet som du kan läsa om här, utgör instrumenteringen. I tillägg till det vanliga MBUX så kan man, precis som i GLE, välja till MBUX Interior Assist som genom en kamera övervakar förare och främre passagerare. Om exempelvis passageraren sträcker fram vänsterarmen för att slå på värmen i stolen vet systemet redan att det är passagerarens inställningar som ska ändras. Framstolarna är fantastiskt bekväma och utrustade med mängder inställningsmöjligheter för bl.a. sittdynans längd, sidostöd, svankstöd och dessutom flera massageinställningar.
Baksätet är rymligt och bekvämt som det borde vara på en så här stor bil och faktum är att man sitter nästan lika skönt där bak som fram. Det enda som egentligen saknas är massagefunktionen. Det finns totalt 11 USB-portar så alla passagerare kan ladda sina mobiler och paddor. För drygt 55.000 kr kan man välja Executive-paketet för baksätet och då ingår 5-zons Thermotronic och dubbla kaptensfåtöljer av samma modell som framstolarna istället för det vanliga baksätet och ett infotainmentsystem för en förstklassig komfort.
Samtliga säten, inklusive den tredje stolsraden har en praktisk el-fällning. Den tredje stolsraden anser Mercedes ska kunna hantera en vuxen på 194 cm. Med mina 197 cm ställer jag mig ytterst frågande till det eftersom insteget är relativt litet via bakre dörrarna och benutrymmet kräver att baksätet är ordentligt framskjutet vilket minskar användandet. Men för två “normalstora” är komforten alldeles utmärkt. Visst kan det vara praktiskt med sju säten men då gäller det att man inte ska frakta för mycket bagage för bakom den tredje stolsraden så finns det inte mer plats än för ett par kabinväskor och ett par ICA-kassar. Struntar man i tredje stolsraden så rymmer denna jätte 680 liter och med baksätet nedfällt (40/20/40) så sväljer den hela 2.300 liter!
2002 stod Park City som värd för skidtävlingarna i det vinter OS de flesta av oss kommer ihåg för en dopad Johann Mühlegg som på 30 km knäckte vår Per Olofsson och den oväntade förlusten i hockey mot Vitryssland. Att man dessutom kan ståta med världens kanske bästa Powder Skiing är något jag själv kan skriva under på. På åttiotalet var jag här och njöt av puder så djup att man behövde snorkel för att kunna andas. Nu var jag här mitt i sommaren för att köra nya Mercedes GLS på höjder som fortfarande bjöd på en hel del snö och makalösa vyer där majestätiska alp-liknande berg samsades med miljöer som mer påminde om de svenska kalfjällen.
På härligt snirklande bergsvägar och på höjder över 3.000 möh så fick denna bekväma bjässe känna på syrefattig luft och skarpa kurvor, något som den hanterade utan protester. Väghållningen var skarp och styrningen precis vilket tillvalet E-Active Body Control med Road Surface Scan and Curve bidrog till. Det är ett system som eliminerar karossrörelser med hjälp av detektorer som läser av vägen och finns även i den mindre GLE-modellen. Med tanke på bilens höga tyngdpunkt så är detta tillval nästan ett måste för de som ofta kör på kurviga småvägar, framförallt på vintern.
Att köra ut i djup snö med sommardäck för att få en tjusig bild, är inget att rekommendera ens med en GLS 4MATIC som är utrustad med en funktion som ska skaka loss bilen om den fastnar i sand. Detta var något som våra belgiska kollegor blev varse och efter att jag och min kollega Hans Hedberg under en halvtimme försökt hjälpa dem loss utan framgång så lämnade vi dem åt sitt öde och drog vi vidare över berget, ner mot de fina vägarna i dalen nedanför. På landsväg och motorväg är GLS lite av kung. Tyst och otroligt bekväm. Efter ett tag hittade vi en plats där vi kunde släppa loss med breda uppställ och även här utmärkte sig den stora tunga bilen som riktigt körglad.
Att ge sig ut i svår terräng där stenar och torrlagda bäckar utgör vad som i bästa fall skulle kunna definieras som väg, är något som de svenska GLS-ägarna förmodligen kommer att undvika. Men om nöden påkallar en färd uppför eller nedför ett berg så fixar Mercedes GLS även detta om modellen är utrustad med Off Road-paketet som höjer markfrigången upp till 30 cm och vadningsdjupet till hela 60 cm. Vi fick testa på en annars avstängd sträcka uppför ett relativt brant berg där det avancerade Off-Road systemet hjälpte till att ta oss fram över stora stenar och genom vattendrag. En kul grej är att systemet innehåller ett program där man kan samla poäng baserat på hur optimalt man använder gas och broms i den svåra terrängen.
Sammanfattning
Mercedes GLS 400 d 4MATIC är en mycket stor SUV vars enda naturliga konkurrent är BMW X7 30d som också är tillverkad i USA. Frågan är om detta verkligen är en bil för oss svenskar eller är den mer ämnad för storleksälskande amerikanare, ryska oligarker och rika oljeshejker? Tydligt är att målgruppen bör ha ett stort behov av utrymmen och komfort eller helt enkelt att visa att man har råd att betala närmare en miljon för en bil.
Oavsett vilket så är det svårt att inte fatta tycke för denna härliga status-SUV som hanterar kurviga bergsvägar och tuff terräng lika bra som fina landsvägar och motorvägar. Sedan handlar det ju givetvis om vilket motoralternativ man ska välja. Eftersom varken bensin eller laddhybrid (bör komma senare) finns tillgängliga för den svenska marknaden så är valet ganska enkelt; GLS 350 d 4MATIC eller GLS 400 d 4MATIC som båda i grunden är samma motor med samma förbrukning och utsläpp men med olika ”mapping” av datorn.
Den svagare GLS 350 d 4MATIC fanns inte tillgänglig att köra så valet för mig var lätt och det är jag glad för. GLS 400 d 4MATIC har en härlig drivlina som med 330 hk och 700 Nm vridmoment är snabb och samtidigt förhållandevis snål. Den 9-stegade G-tronic automaten växlar sömlöst vid vanlig körning och får man för sig att använda Sport-läget så sker nedväxlingarna riktigt snabbt. Jag gillar nya Mercedes GLS 400 d 4MATIC skarpt men eftersom jag inte har något behov för en tredje stolsrad så skulle mitt val ändå falla på Mercedes GLE 400 d 4MATIC som är lite billigare men också en oerhört skön SUV.
Tekniska specifikationer & priser
Mercedes GLS 400 d 4MATIC (GLS 350 d 4MATIC)
Motor: 6-cylindrig rak turbodiesel
330 hk (286 hk) och max vridmoment 700 Nm (620 Nm)
Växellåda: 9-stegad G-tronic automat
Acceleration 0-100 km/h: 6,3 sek (7,0 sek)
Topphastighet: 238 km/h (227 km/h)
Blandad förbrukning (NEDC): 7,1 l/100 km
CO2-utsläpp (NEDC): 201 g/km
Tjänstevikt: 2.666 kg
Miljöklass: Euro 6d
Pris GLS 350 d 4MATIC från: 862.900 kr
Pris GLS 400 d 4MATIC från: 902.900 kr
Säljstart augusti/september. Första leverans sista kvartalet 2019.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.