Marbella, Spanien. Mercedes har formligen spottat ut nya modeller det senaste året, alla fantastiska bilar, men frågan är om inte deras nya mellan-SUV är den smartaste av dem alla. På blöta vägar i ett regnigt Andalusien fick jag äntligen köra modellen som jag såg redan i juni i Park City, Utah och nu får konkurrenterna verkligen passa sig!
Biltest: Mercedes GLB utmanar segmentet
Mest läst i kategorin
Redan när jag såg bilen första gången i USA i samband med min test av stora GLS så blev jag positivt överraskad. Inte bara att Mercedes valde att lansera den just där utan för att detta är en riktigt smart bil som tagit tillvara alla de förträffliga egenskaper som nya B-klassen erbjuder på ett smart sätt. Exteriören är i storleksklass som en VW Tiguan Allspace och kan följaktligen beställas med sju säten men det som kanske imponerar mest är ändå det värde för pengarna som modellen representerar.
Jag återkommer till priset senare i artikeln och fokuserar istället på vad denna SUV har att erbjuda. Exteriört så finns det tydliga drag med den av GLC numera ersatta GLK. Lite kantigare än andra Mercedes-modeller men även med detaljer som vi känner igen från större modeller i den digra Mercedes-portföljen. Fast Mercedes designer vill gärna påpeka att den smått ikoniska G-Wagen har varit den modell man sneglat mot, men det ligger i betraktarens ögon och mina ser inte riktigt det.
Hursomhelst så handlar designen bl.a. om grillen, LED-framljusen och de breda LED-bakljusen. Från sidan skiljer sig modellen lite genom sin mer raka design som avslöjar att det praktiska haft en överordnad roll när man tog fram GLB. Innerutrymmena är faktiskt bättre än vad bilens exteriörmått avslöjar eftersom bilens totallängd trots allt bara är lite drygt 4,63 meter. Anledning är att man utnyttjar den förhållandevis långa hjulbasen (2.83 m) till fullo genom att GLB har en relativt kort motorhuv och kupén börjar därför närmare framhjulen, utan att för den skull göra avkall på krocksäkerheten.
Interiört så bjuder GLB på samma höga detaljkvalitet som i samtliga Mercedes modeller. Här hittar vi det förnämliga och kanske branschens bästa infotainmentsystem, MBUX som tillsammans med det digitala instrumentklustret och praktiska funktioner bildar en förarmiljö som vi känner igen från framförallt B-Klassen och som få tillverkare når upp till. Framstolarna ger ett bekvämt stöd för i stort sett alla kroppstyper och baksätet är inte långt efter heller. Fast tredje stolsraden är en annan historia. Som de flesta bilar med sju säten så är det bara korta (165 cm) passagerare som får plats på bekostnad av bagageutrymmet där man normalt får plats med 570 liter (500 liter med 7 säten) när baksätet är uppfällt, hela 1.805 (1.680 liter med 7 säten) med det nedfällt men bara 170 liter om man vill åka 6-7 personer.
Köregenskaperna är som väntat mycket bra. Stabil och lugn på motorvägar och riktigt trevlig på krokiga bergsvägar. Ljudisoleringen är i toppklass och fjädringskomforten är precis lagom avstämd för att hantera sämre underlag. Terrängegenskaperna är det heller inget fel på. Precis som sina större SUV-syskon har Mercedes utrustat GLB med ett utmärkt off-road program i körprogramsväljare Dynamic Select som gör körningen på terrängbanan helt odramatisk. Nivån på säkerhets- och förarstödsystemen hos samtliga modeller är hög. Här hittar vi som standard bl.a. aktiv kurshållningsassistent, aktiv bromsassistent med fotgängar- och cyklistvarning, däcktryckskontroll, aktiv farthållare, backkamera etc. Känslan är att detta är en komplett SUV för de som inte vill lägga ut en förmögenhet för stjärnan i fronten.
GLB kommer att finnas med ett antal olika motoralternativ, allt från ingångsmodellen som är bensinaren GLB 200 på 163 hk till GLB 35 4Matic AMG på 306 hk och som erbjuder härlig prestanda. Den variant som med största sannolikhet kommer att bli volymmodellen är nog GLB 220 d med den starka och snåla dieseln på 190 hk. Jag testade AMG-modellen, 220d och den 224 hk starka bensinaren GLB 250 4Matic som blev min favorit. Visst var AMG-modellen något alldeles extra men jag skulle nog hellre spara den extra slanten och istället välja 82 hk mindre men med en skön prestanda. Dessutom dröjer det till något senare i vår innan prestandamodellen från AMG kommer till Sverige.
Sammanfattning
Redan när jag först såg GLB i USA och fick prisindikationen så var min omedelbara reaktion att här kommer Volvo XC40 och Volkswagen Tiguan att få det tufft. Mercedes har alltså lyckats skaka fram ytterligare en ny modell i sin nästan översvämmade flora av modeller som verkligen kan ta upp kampen med de populära modellerna i SUV-segmentet. Visst är GLB något dyrare men ger ändå mer värde för pengarna sett till kvalitet, utrustning och komfort.
Mercedes byggkvalitet och komfort genomsyrar denna SUV på ett sätt som lämnar i stort sett alla konkurrenter på efterkälken. Materialvalet är av högsta kvalitet och passformerna är minutiöst anpassade. Köregenskaperna är utmärkta och utrymmena är generösa så länge man inte behöver den tredje stolsraden. Finns det då inget att anmärka på, tänker du säkert? Ska vara den något trånga tredje stolsraden då, men jag är ju 197 cm lång. Något annat kan jag inte komma på efter två dagar. Det här känns som en alldeles förträfflig SUV för de som vågar köpa ett märke som inte börjar på V.
Motoralternativ och priser
Bensin
GLB 200 – Pris från 363.900 kr
1,3 liter, 4 cylindrar, 7-stegad automat med 163 hk och 250 Nm vridmoment. 0-100 km/h tar 9,1 sekunder och toppfarten är 207 km/h. Blandade förbrukningen är 6,9 l/100 km och CO2-utsläppet är 157 g/km. (Värden enligt WLTP) Fordonsskatt år 1-3 är 5.869 kr/år
GLB 250 4Matic – Pris från 436.900 kr
2,0 liter, 4 cylindrar, 8-stegad automat med 224 hk och 350 Nm vridmoment. 0-100 km/h tar 6,9 sekunder och toppfarten är 236 km/h. Blandade förbrukningen är 7,9 l/100 km och CO2-utsläppet är 179 g/km. (Värden enligt WLTP) Fordonsskatt år 1-3 är 8.223 kr/år
GLB 35 4Matic AMG – Pris från 502.900 kr
2,0, liter, 4 cylindrar, 8-stegad AMG SPEEDSHIFT automat med 306 hk och 400 Nm vridmoment. 0-100 km/h tar 5,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt spärrad vid 250 km/h. Blandade förbrukningen är 8,5 l/100 km och CO2-utsläppet är 193 g/km. (Värden enligt WLTP) Fordonsskatt år 1-3 är 9.721 kr/år
Diesel
GLB 180 d – Pris från 358.900 kr
2,0 liter, 4 cylindrar, 8-stegad automat med 116 hk och 280 Nm vridmoment. 0-100 km/h tar 11,3 sekunder och toppfarten är 188 km/h. Blandade förbrukningen är 5,5 l/100 km och CO2-utsläppet är 144 g/km. (Värden enligt WLTP) Fordonsskatt år 1-3 är 6.674 kr/år
GLB 200 d – Pris från 372.900 kr (4MATIC + 20.000)
2,0 liter, 4 cylindrar, 8-stegad automat med 150 hk och 320 Nm vridmoment. 0-100 km/h tar 9,0 (9,3) sekunder och toppfarten är 204 (201) km/h. Blandade förbrukningen är 5,5 (5,7) l/100 km och CO2-utsläppet är 144 (150) g/km. (Värden enligt WLTP) Fordonsskatt år 1-3 är 6.674 kr/år (7.398 kr/år)
GLB 220 d 4MATIC – Pris från 429.900
2,0 liter, 4 cylindrar, 8-stegad automat med 190 hk och 320 Nm vridmoment. 0-100 km/h tar 7,9 sekunder och toppfarten är 217 km/h. Blandade förbrukningen är 5,7 l/100 km och CO2-utsläppet är 151 g/km. (Värden enligt WLTP) Fordonsskatt år 1-3 är 7.518 kr/år
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.