Dagens PS

BILTEST: Mercedes E 400 - en svårslagen cabriolet

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 04 okt. 2023Publicerad: 01 juni 2018

Att köra öppet en vacker sommardag är en känsla som jag önskar fler skulle få uppleva. Men är en cabriolet bara ”en kul grej” som fungerar några veckor per år, då solen skiner och du kan höra fåglarna kvittra när du kör genom sommarlandskapet? Inte alls! Mercedes E400 Cabriolet är en bil även för kalla vinterdagar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

DJI_20180510_155358 (1)

Nya Mercedes E-Klass Cabriolet erbjuder inte bara gott om utrymme för fyra personer, ett hyfsat bagageutrymme och ett tak som sluter lika tätt som ett vanligt plåttak. Det är en bil för dig som uppskattar friheten de soliga och varma dagarna, hög komfort vid långresor och att synas när man glider fram, för det är just glida fram man vill göra taklöst.

Den senaste generationen har inte mycket gemensamt med föregångaren. Precis som E-Klass Coupé varianten så baseras Cabrioleten på E-Klass plattformen och inte C-Klass som tidigare. Det innebär att bilen är bredare och längre. Innerutrymmena är betydligt större tack vare den längre hjulbasen, vilket framförallt märks i baksätet där två vuxna sitter riktigt komfortabelt.

DJI_20180510_153443 (1)

Som det ska vara i en riktig cabriolet, så består taket av en konstruktion i tyg och inte i plåt. Mercedes kallar taket ”akustiksuflett” och det betyder att den är riktigt tät. Ljudnivån inne i kupén när taket är stängt, är marginellt högre än Coupé modellen. Taket är kraftigt isolerat vilket innebär att kupén faktiskt värmer upp snabbare än en konventionell bil vid kalla vinterdagar. I hastigheter upp till 50 km/h tar det 18 sekunder att fälla ner det utan att det upptar hela bagageutrymmet och samma tid att fälla upp det.

DJI_20180510_154714 (1)

DJI_20180510_154447 (1)

DJI_20180510_154230 (1)

“Airscarfs” för värme i nacken

Att köra ”taklöst” i lite kallare väder är inte heller ett problem eftersom framsätena är utrustade med så kallade AIRSCARF, dvs. fläktar i sätet som blåser varmluft i nacken. Dessa går att ställa in i tre hastigheter. Dessutom är bilen utrustad med AIRCAP, vilket är en spoiler som fälls upp ovanför vindrutan samtidigt som ett vindskydd fälls upp bakom baksätet. Det reducerar vinddraget, även för de i baksätet. Framstolarna är även utrustade med fläktar för svalka under varma dagar.

ANNONS

Hur är den då att köra? Den är tyst och fantastiskt komfortabel på motorvägen men också snabb och lätthanterlig när man känner för att köra mer aktivt. Ta en titt på filmen här nedan så får du kanske en uppfattning. Har du aldrig kört nedcabbat så är det en upplevelse jag verkligen rekommenderar dig att testa. Det handlar om en sublim frihet, ljudupplevelser som att höra fåglarna kvittra, känna naturens dofter och samtidigt njuta av solen när du tar dig från A till B. Få bilar gör det lika skönt som just Mercedes E-Klass Cabriolet.

Testbilens specifikation

E 400 4MATIC – Sexcylindrig bensinmotor på 333 hk och 480 Nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 8,1 l/100km och CO2 värdet är 187 g/km. 0-100 km/h tar 5,5 sek och toppfarten är 250 km/h. Priset för toppmodellen börjar på 671 900 kr. Med testbilens digra utrustning hamnade den på 922 800 kr.

ANNONS

Övriga bensinvarianter:

E 200 – Fyrcylindrig bensinmotor på 184 hk och 300 Nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 6,2 l/100km och CO2 värdet är 142 g/km. 0-100 km/h tar 8,1 sek och toppfarten är 234 km/h. Priset börjar på 513 900 kr.

E 300 – Fyrcylindrig bensinmotor på 245 hk och 370 Nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 6,8 l/100km och CO2 värdet är 154 g/km. 0-100 km/h tar 6,6 sek och toppfarten är 250 km/h. Priset börjar på 571 900 kr.

Övriga dieselvarianter:

E 220 d – Fyrcylindrig diesel på 194 hk och 400 Nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 4,3 l/100km och CO2 värdet är 113 g/km. 0-100 km/h tar 7,7 sek och toppfarten är 237 km/h. Priset börjar på 513 900 kr.

E 300 d – Fyrcylindrig diesel på 245 hk och 500 Nm vridmoment. Förbrukning vid blandad körning är 5,4 l/100 km och CO2 värdet är 143 g/km. 1-100 km/h tar 6,6 sek och toppfarten är 250 km/h. Priset börjar på 562 900 kr.

DJI_20180510_153406 (1)

Sol, sommar och nedcabbat. Oslagbart!


Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS