Ett lysande exempel på vad då, tänker du säkert. På hur man med enkla medel kan göra en annars trygg, komfortabel och inte alltför spännande familjebil till en cool och körglad crossover. Nya KIA XCeed är en frisk fläkt och snart kommer Plug-in hybriden.
Biltest: KIA XCeed – ett lysande exempel
Mest läst i kategorin
KIA XCeed borde kanske inte imponera på någon som testar ett hundratal bilar varje år, men den här modellen gör faktiskt det. Det handlar inte bara om den sportiga och riktigt snygga exteriören utan även om hur man med samma motor som i vanliga Ceed kan göra bilen så mycket mer körglad. Exteriören och känslan går faktiskt hand i hand.
När Kia presenterade den senaste generationen Ceed så skrev jag att det kändes som om de svenska köparnas preferenser legat som mall. När vi i Årets Familjebil juryn skulle rösta fram vinnaren 2018 så var KIA Ceed Sportcombi min favorit före vinnaren KIA eNiro. Baserad på samma plattform som ”vanliga” Ceed och med samma drivlina så hade KIA XCeed redan från början ett bra utgångsläge.
Det här handlar om att nå en yngre och mer aktiv målgrupp med en design som utstrålar sportighet. Eftersom den delar plattformen med Ceed så är hjulbasen densamma men XCeeds totallängd är nästan en decimeter längre, vilket ärligt talat är lite svårt att se. Bilens lastförmåga är inte heller så tokig där bagagerummet sväljer 426 liter med baksätet uppfällt och 1.378 liter nedfällt (40/20/40).
Men meningen är ju inte att detta ska vara en storlastare utan istället ett sportigt alternativ som med bästa viljan kan klara en viss terrängkörning tack vare en 4,2 cm högre markfrigång (18 cm). XCeed är, trots alla vedertagna plastattribut som följer SUV och crossover mönster, en bil för framförallt krokiga småvägar.
Den härliga väghållningen visar upp minimala tendenser till understyrning och inbjuder till en ”aktiv” körning. Även på motorvägar är den stabil och faktiskt, trots att modellen är standardutrustad med 18” fälgar och 235/45 R18 lågprofilsdäck, förvånansvärt tyst. Detta är något som Kia jobbat på det senaste året.
Interiört så känner man igen sig från den Ceed jag testade 2018. Tydliga instrument och en lättarbetad 10,25” pekskärm som hämtats från KIA e-Soul och som innehåller det mesta man kan önska sig på en bil under en halv miljon. Lite trendigt inlägg i bilens färger höjer det sportiga intrycket.
Sköna säten med bra stöd även för långa förare som jag (197 cm) och ett baksäte som kanske inte tillhör de allra största men ger fullgod komfort för två vuxna under en begränsad tid. Materialvalen i kupén håller mycket hög klass och den tidigare något billiga plasten lyser med sin frånvaro.
Säkerheten är också på en hög nivå med de flesta funktioner som standard och bara bl.a. dödavinkelvarning, aktivt filkörningssystem, adaptiv farthållare och skyltscanning som ett tillägg i Advance Plus-paketet.
Sammanfattning
KIA har tagit stora steg på den svenska marknaden och är sedan ett par år det tredje största bilmärket. Målgruppen utgörs till största delen av privatkonsumenter som leasar bilarna. KIA Ceed är modellen som lockat flest köpare. Numera utvecklad och byggd i Europa med ett stort återförsäljarled som utgörs till stor del av före detta Saab-handlare. Tillsammans med den 7-åriga garantin har detta varit formeln för succén där Sverige tillsammans med Spanien är de enda marknaderna där KIA är större än moderprodukten Hyundai.
Med KIA XCeed breddar man programmet utanför de traditionella familjerna och når en yngre och mer aktiv målgrupp med en modell som bygger på samma grundstomme som familjebilen Ceed. Ett smart drag som det kommer att visa sig. Att den dessutom kommer med samma laddhybridteknik som i KIA Niro senare i år, gör modellen ännu mer attraktiv.
Tekniska specifikationer och pris
TESTBILEN
Motor: 1.4 T-GDI fyrcylindrig bensinmotor med turbo på 140 hk och 242 Nm vridmoment
Drivning: Framhjulsdrift
Växellåda: 6-vxl manuell alt. 7-stegad automat
Acceleration: 0-100 km/h på 9,5 sek
Toppfart: 200 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 6,8 l/100 km
CO2-utsläpp (WLTP): 156 g/km
Tjänstevikt: 1.450 kg
Bagagevolym: 426 – 1.378 liter
Miljöklass: Euro6d-TEMP
Pris från: 236.500 kr (Testbilen 271.400 kr)
Årsskatt år 1-3: 5.762 kr därefter 360 kr/år
PLUG-IN HYBRID
Motor: 1.6 GDi bensinmotor på 105 hk och ett vridmoment på 147 Nm
Elmotor: Elmotor på 60,5 hk och ett vridmoment på 170 Nm
Effekt: Sammanlagt systemeffekt 141 hk och ett vridmoment på 265 Nm
Växellåda: 7-stegad automat
Prestanda: 0-100 km/h på 11,0 sekunder och toppfarten är 188 km/
Batteri: 8,9 kWh LitiumIon Polymer
Laddtid: AC – 2 tim 15 min / Vägguttag – 4,5-5 timmar
Räckvidd på el (WLTP): Max 42 km
Bl. förbrukning enl. WLTP: 1,7 l/100 km i hybridläge
CO2-utsläpp enl. WLTP: 36 g/km
Vikt: 1.594 kg
Pris från: 369.900 kr
Miljöbonus: Ca.34.296 kr
Årsskatt år 1-3: 360 kr
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.