Ford har inte rosat marknaden speciellt framgångsrikt de senaste åren. SUV med laddhybridteknik verkar dock vara deras medicin för att ta tillbaka förlorade marknadsandelar och sålla sig till mängden av tillverkare med samma tanke. Den första modellen av tre som landat i Sverige är nya framhjulsdrivna Kuga Plug-in Hybrid.
Biltest: Ford Kuga Plug-in Hybrid - missar målet
Mest läst i kategorin
Det första intrycket av nya Ford Kuga är att den ser bättre ut än föregångaren med tydliga designelement från Ford Focus framtill och från den numera tacksamt avpolletterade Ford Edge finns tydliga drag baktill. Det enda som skiljer Plug-in Hybrid från de övriga fossila modellerna i Kuga-familjen är luckan för laddning bakom vänstra framhjulet.
Interiört har modellen också fått ett lyft med bekvämare säten och ett snyggt digitalt instrumentkluster och en skön ratt med ett batteri av knappar. Men man kan fråga sig hur Ford tänkte när man placerade en pekskärm med ett menyprogram som känns hopplöst föråldrat och ologiskt? I och för sig så uppvägs det av att man haft den goda smaken att behålla manuella kontroller för värme och ventilation, dock en aning för långt ner för att få ett gott betyg.
En annan fråga är varför växelväljaren till den lite tråkiga steglösa automatlådan ska utgöras av en ”puck” som man ska vrida på? Verkar vara en populär installation hos vissa japanska elbilar, men Ford Kuga är ju inte japansk. Även överflödet av billig plast i dörrsidorna och på delar av instrumentpanelen drar ner helhetsintrycket betänkligt.
Baksätet tillhör inte de mest bekväma på marknaden men har fördelen att vara justerbara. Benutrymmet är fullt godkänt för vuxna av normalstorlek och takhöjden fixar även mina 197 cm. Bagageutrymmet är faktiskt riktigt bra eftersom man placerat batteriet under baksätet. Här trycker man in hela 645 liter och med ryggstöden nedfällda (60/40) så sväljer den 1.530 liter och det är betydligt bättre än många i segmentet.
Under baksätet finns det alltså ett batteripaket på 14,4 kWh som enligt uppgift ska leverera en räckvidd på 56 km när batteriet är fulladdat. Testdagen bjöd på en yttertemperatur på ett par plusgrader vilket normalt brukar räcka för att minska räckvidden. Trots detta lyckades jag komma 41,5 km på ren el efter en körning i stadstrafik, på landsväg och på motorväg. Det var faktiskt över förväntan och borde innebära att de deklarerade siffrorna stämmer i mer gynnsamma förhållanden. Under 9 mil normal körning låg snittförbrukningen på 3,0 l/100 km varav 58,5 km var på el. Där haltar det lite från deklarerade 1,4 l/100 km.
Att köra Ford Kuga Plug-in Hybrid är ingen speciellt kul upplevelse. Visst känns den tyst …ända till du trampar på gasen. Att Ford valt en steglös växellåda av i princip samma typ som man hittar i Toyota (eCVT) gör att det händer väldigt lite vad beträffar acceleration men väldigt mycket mer när det gäller ljud. Nu är inte Ford Kuga Plug-in Hybrid en sportbil men en bil i denna prisklass får inte vara så hopplöst reaktionsfattig när man ska göra omkörningar.
Väghållningen dras ner av den alldeles för hårt satta fjädringen. Den är stötig på motorväg men hanterar snabba kurvor utan obekväm tendens till understyrning som annars är vanligt för framhjulsdrivna bilar. Styrningen är för lätt för att vara bekväm vid högre farter men i stadstrafik är den skön att hantera och känns väldigt amerikansk, dvs. att man kan styra med ett finger, dock inget jag rekommenderar. Överlag kunde Ford ha presterat bättre med tanke på att de av tradition gör bilar med trevliga köregenskaper.
Ford Kuga Plug-in Hybrid kommer med fyra körlägen. I läget som kalls EV Auto väljer bilen själv fördelningen mellan el- och bensindrivning. I EV Now går bilen på enbart el. Vill man spara på elen så använder man EV Later och EV Charge laddar upp batteriet under körning på bekostnad av högre bränsleförbrukning. Listan på förarstöds- och säkerhetsutrustning är lång, så där plockar nya Kuga en hel del poäng.
Sammanfattning
Nya Ford Kuga Plug-in Hybrid har egentligen tre saker som talar för den; utseendet, utrymmet och räckvidden. I övrigt känns det spontant som att Ford missat att ta tillvara på möjligheterna som en laddhybrid i detta segment skulle kunna ge dem. Den är i förhållande till vad man kunde förvänta sig inte speciellt bekväm med köregenskaper som inte känns igen från en Ford. Prestandan är medioker på grund av att man valt en egen variant på en steglös eCVT-låda som inte kommer att göra någon speciellt glad.
Pekskärmens föråldrade design och materialvalet i kupén lämnar en del att önska där den billiga hårdplasten i dörrsidorna drar ner helhetsintrycket betänkligt. Den kan inte konkurrera med Peugeot 3008 Hybrid4 som för ca. 18.000 kr mer kommer med ett högklassigt materialval, fyrhjulsdrift och 300 hk. Även Opel Grandland X Plug-in Hybrid med samma specifikation som Peugeot är ett bättre val. Jag är ledsen Ford, men era ambitioner håller inte hela vägen.
Teknisk specifikation och pris
Motor: 2.5 liters 4-cylindrig bensinmotor (Atkinson) + elmotor
Drivning: Framhjulsdrift
Effekt: Sammanlagt 225 hk och 200 Nm vridmoment
Växellåda: Steglös automat, eCVT
Prestanda: 0-100 km/h på 9,2 sekunder och toppfarten är 200 km/h
Batteri: 14,4 kWh litiumjon placerad under baksätet.
Laddtid: (Max 3,5 kW) AC – 4 timmar / Vägguttag – ca. 6 timmar
Bl. förbrukning enl. WLTP: 1,4 l/100 km i hybridläge
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 15,8 kWh/100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 32 g/km
Bagageutrymme: 645-1.530 l
Vikt: 2.320 kg
Dragvikt: 1.200 kg
Pris: 436.200 kr (testbilen ST-Line X 455.200 kr)
Miljöbonus: Upp till 37.152 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.