Den koreanska biltillverkaren (som faktiskt är mer europeisk) har inte bara genomgått en stadig klättring på registreringslistan utan även genomfört radikala kvalitetshöjningar de senaste åren. Nya Ceed Sportswagon har de flesta kvaliteter som kan göra den till nya ”folkkombin”.
Biltest: Det kan bli nya folkkombin
Mest läst i kategorin
I september bröt Kia igenom den mångåriga registreringsdominansen som Volvo och Volkswagen haft på den svenska marknaden genom att placera sig som tvåa efter Hisingens stolthet. Nu är detta kanske inte så exceptionellt med tanke på att Kia slutade på tredje plats ifjol och är en av få tillverkare som kan leverera miljöbilar utan väntetid, något som har blivit allt viktigare efter att bonus-malus infördes 1 juli.
Men miljöbilarna utgör bara en del av Kias totala försäljning där mellanklassbilen Ceed (man har slopat apostrofen) har varit den verkliga ”mjölkkon”. En lagom bil som passat in perfekt i de svenska hemmen med lagom köregenskaper och är lagom rymlig. Det har nästan känts som om modellen tagits fram med oss svenskar i tanken. Det enda som inte har varit lagom är kvaliteten som är klart bättre än lagom och den 7-åriga garantin.
Nya Kia Ceed Sportswagon (många som vill ha sport med i namnet) är en helt ny bil som erbjuder en modernare och faktiskt sportigare design än tidigare, framförallt fronten. Den är utvecklad och byggd i Europa på en ny plattform (K2). Nya Ceed kombin har vuxit 9,5 cm på längden och mäter numera 4,6 meter. Hjulbasen är densamma, överhänget framtill är kortare men det är baktill vi hittar skillnaden. Där är överhänget längre vilket bidragit till ett 97 liter större lastutrymme som slår Volvo V90 ordentligt på fingrarna, eller vad sägs om 625 liter med baksätet uppfällt och 1.694 liter med det nedfällt? Inte illa i en bil som mäter totalt 4,6 meter. Märkligt nog är inte 40/20/40 fällning av baksätet standard i alla versioner.
Testbilen var utrustad med en 1,4 liters bensinmotor på 140 hk och 242 Nm vridmoment med 7-stegad automat av dubbelkopplingstyp, den version som förmodligen kommer att bli bästsäljaren. Trots en skön styrkänsla i ratten och väl avvägd fjädring handlar det inte om en prestandabil som får en att dra på smilbanden. På de krokiga uppländska vägarna märktes understyrningstendenserna när jag försökte köra lite mer aktivt. Vid lite lugnare körning upplevde jag den som en trygg och komfortabel bil med en aning resonans från bagageutrymmet. Inte störande men ändå…
Sittkomforten i framsätena var riktigt bra, likaså för två vuxna i baksätet. Utformningen av interiören var logisk och materialkvaliteten tillhör de allra bästa i klassen. Infotainmentsystemet är lätthanterligt och innehåller bl.a. Apple CarPlay och Android Auto. Kontrollerna för värme och ventilation sitter där man vill ha dem; utanför skärmen och inte integrerat som vissa tillverkare tycks gilla. Bredvid växelväljaren sitter kontrollen för de olika körprogrammen där jag upplevde Sport som rätt onödigt eftersom den inte gjorde någon större skillnad.
Grundvarianten Advance är riktigt bra utrustad med bl.a. 17” fälgar, 2-zons klimatanläggning, eluppvärmd ratt, kollisionsvarnare/autobroms, trötthetsvarnare, filhållningssystem, helljusassistans, 7-tums pekskärm och backkamera. Utrustningsnivån i testbilen innehöll Advance Plus som kostar 9.900 kr extra och som de flesta nog kommer att välja. Då ingår bl.a. läderdetaljer i klädseln, dödavinkelvarnare, 40/20/40-delning baksätets ryggstöd, 8-tums pekskärm med navigation och eluppvärmt baksäte.
Sammanfattning
Nya Kia Ceed Sportswagon är inte speciellt sportig förutom designen. Det är en trygg och komfortabel familjebil med stora utrymmen och en 7-års garanti som grädden på moset. Som en representant i det segment som till vardags kallas för Golf-klassen, behöver den inte skämmas utan kommer säkert att ta en större del av marknaden.
Det är ett utmärkt val för de som prioriterar pris och det praktiska före prestanda, något som de flesta svenskar tenderar att göra. Som medlem i Årets Familjebil-juryn har jag dessutom nominerat den som en av tre bilar till priset som Årets Familjebil. Det borde väl säga en del om hur bra den är?
Motoralternativ och priser
1,0 T-GDi 120 hk 6-vxl manuell. 3-cyl med 172 Nm vridmoment.
0-100 km/h tar 11,3 sek och toppfarten är 190 km/h. CO2-utsläppet är 128 g/km och bränsleförbrukning vid blandad körning 5,6 l/100 km. Max dragvikt är 1.200 kg.
Pris från 190.300 kr.
1,4 T-GDi 140 hk 6-vxl manuell. 4-cyl med 242 Nm vridmoment.
0-100 km/h tar 9,1 sek och toppfarten är 210 km/h. CO2-utsläppet är 132 g/km och bränsleförbrukning vid blandad körning 5,8 l/100 km. Max dragvikt är 1.410 kg.
Pris från 199.900 kr.
1,4 T-GDi 140 hk 7-vxl DCT. 4-cyl med 242 Nm vridmoment. (Testbil)
0-100 km/h tar 9,4 sek och toppfarten är 206 km/h. CO2-utsläppet är 127 g/km och bränsleförbrukning vid blandad körning 5,6 l/100 km. Max dragvikt är 1.410 kg.
Pris från 214.900 kr.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.