Dagens PS

Biltest: BMW Z4 – en härlig naturupplevelse

Sommaren är på väg och det är dags att tänka på något uppfriskande. (Foto: Håkan Nilsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 22 juni 2021Publicerad: 05 juni 2021

Sommaren är äntligen här och pandemin är snart under kontroll. Här är ett förslag på hur man både kan undvika att smittas och dessutom få något roligare att prata om med sina vänner. Nya BMW Z4 känns spontant som ett mycket bra alternativ.

ANNONS

Mest läst i kategorin

M40i för de som inte är rädd om håret. (Foto: Håkan Nilsson)

Lite Z4 historia

2002 presenterade BMW efterföljaren till deras lilla roadster Z3 som sett dagens ljus i samband med Bond-filmen Goldeneye från 1995. Den som fick uppgiften att designa Z4 var den något kontroversielle Chris Bangle som också var ansvarig för 6- och 7-serien som dök upp i samma veva.

Det började med Z3. (Foto: BMW)

Precis som nu, med BMW:s nyvunna förkärlek till överdimensionerade grillar, så var designen en tydlig vattendelare bland BMW entusiasterna. Förutom designen och storleken så var väghållningen betydligt bättre än i Z3.

Själv så gillade jag Chris Bangles designspråk så pass mycket att jag köpte både en Z4 och en 745:a 2004. Trots mina 197 cm så hade jag inga problem att få plats i Z4:an och att bagageutrymmet dessutom kunde svälja två golfbagar eller 5 kartonger vin och bagage för 4 veckors Europaturné…med taket nedfällt, var inget annat än sensationellt. (Ska tilläggas att all packning låg i mjuka duffelbagar som sig bör i en sportbil.)

Chris Bangles Z4-design från 2003 blev designmässigt en vattendelare. (Foto: BMW)

Eftersom det handlade om en roadster (kom även som coupé) där den låga sittpositionen är precis framför bakhjulen, gjorde det modellen till en av de roligaste att köra. Men 2009 beslutade sig BMW för att byta ut den amerikansktillverkade Z4 (mod. nr. E85) till en modernare, och som de flesta tyckte snyggare modell (mod. nr. E89). Men modellen hade ett stort fel; den hade ett plåttak som när det fälldes ner minimerade bagageutrymmet till brevlådestorlek.

Föregångaren var utrustad med ett hopfällbart plåttak som tog bort känslan. (Foto: BMW)

ANNONS

Borta var möjligheten att sticka ut på en Europaresa med taket nedfällt och mycket mer packning än tandborste och ett par kalsonger, framförallt om man planerade att handla med sig något på resan, gick inte få med. Modellen blev ingen större hit om man jämför med föregångaren och om det ska tillskrivas den opraktiska lastförmågan eller det kanske lite för höga priset, därom tvista de lärde. I ett samtal med en av BMW:s högsta chefer i september 2015 så var vi båda överens om att nästa Z4 skulle ha en canvas-topp och inte plåttak.

Äntligen är Z4 tillbaka med canvastak och härlig känsla. (Foto: Håkan Nilsson)

Z4 har hittat tillbaka

Det har säkert inte undgått de flesta att den senaste generationen Z4 inte längre har det onödiga plåttaket. Det kanske inte många vet är att ett canvas-tak av den typ som man hittar på Z4 faktiskt är varmare än ett plåttak. Dessutom är man inte bättre skyddad under plåttaket eftersom A-stolpen och anti-roll bågarna bakom stolarna ger samma skydd. Det här är i min mening en av de snyggaste taklösa bilar (även med taket uppe) som marknaden erbjuder idag. Så, då borde nya Z4 hitta sin målgrupp, de som älskar sportbilskänslan och att köra öppet när vädret tillåter. Jag har ärligt talat svårt att hitta någon annan bil i denna prisklass som förmedlar en bättre kombination.

Nya Z4 är snygg även med “mössan på”. (Foto: Håkan Nilsson)

Nya BMW Z4 kommer som sig bör med några olika motor- och utrustningskombinationer. Jag valde att testa två av dessa under samma soliga vecka förra sommaren. Det handlade om den snabba och läckra M40i på 340 hk och den mer ”sofistikerade” men ändå fullt tillräckliga sDrive30i på 258 hk. Eftersom inga andra förändringar har skett inför detta år förutom att man adderat en 6-växlad manuell låda, så är mina intryck lika aktuella idag som denna underbara vecka förra sommaren.

BMW Z4 sDrive30i

Uppfattningen brukar vara att körning med taket nere ska vara en njutning i lagom fart så man kan uppfatta hur vederkvickande den friska luften och vinden i håret känns. Trots att jag inte har något hår och dessutom är allergiker så delar jag den uppfattningen till en viss mån. Det fanns ju en tid en tid då jag var tvungen att bära keps för att rädda frisyren.

En naturupplevelse med mersmak. sDrive30i bjuder på både komfort och aktiv körning. (Foto: Håkan Nilsson)

ANNONS

Men Z4 är i grunden en renodlad sportbil och då gäller ändå prestanda som viktig detalj i totalupplevelsen. Trots att det handlar om en 4-cylindrig maskin så levererar den 258 hk och ett vridmoment på 400 Nm redan vid 1.550 varv, så denna mellanmodell av Z4 är en riktig sportbil per definition.

En kupé att trivas i. Ombonad och välutrustad. (Foto: Håkan Nilsson)

Här finns tillräckligt med pulver för att tillgodose även de mest krävande spekulanterna. Fjädringen är komfortabelt satt när man vill glida fram och när man väljer sportläget så ändrar den karaktär för att ”krama” kurvorna på krokiga landsvägar. Vindskyddet mellan störtbågarna eliminerar det mesta av vinden men en del kvarstår från sidorna.

Vill man skydda sig mer från vinden vid högre farter så gäller sidorutor upp, men ärligt talat, det är inte så man ska uppleva en cabriolet. Kupén är ombonad och bjuder på tillräckligt utrymme för mina 197 cm. Instrumenteringen känner vi igen från nya 3-serien med skillnaden att den är mer vinklad mot föraren. Här finns alla funktioner som gör BMW till en teknikstinn premiumbil för finsmakaren.

Packa mjukt så känns inte 281 liter så litet. Lättare att packa än i föregångaren. (Foto: Håkan Nilsson)

Det handlar om BMW:s nya digitala mätarklustret på 12,3” stor skärm och den 10,25” stora pekskärmen med det nya menysystemet. Den trådlösa laddning av mobiltelefonen framför växelspaken är flankerad av USB-uttag. Mellan stolarna hittar vi även här BMW:s lättarbetade kontroller för pekskärmen så man slipper fingeravtrycken och knappen för att fälla taket.

Stolarna är härligt komfortabla med fint stöd i alla ledder. Bagageutrymmet tillhör inte de större. Mer utrymme än föregångarens fast mindre än första generationens Z4. 281 liter är vad man får plats med så glöm två golfbagar eller fem kartonger vin men packar man rätt så går det bra för två personer att upptäcka Europa några veckor.

M40i är med sina 340 hk en riktig prestandabil för de som gillar rufs i håret. (Foto: Håkan Nilsson)

BMW Z4 M40i

ANNONS

Om inte 258 hk räcker för att rufsa till håret så ska man kanske ladda på med den fullsmetade M40i som till skillnad från sDrive30i bjussar på en rak sexa med dubbelturbo och 340 hk, paketerat i en mängd aerodynamiska attribut. Här finns M-specifika detaljer som stor frontspoiler, diffuser bak och tröskelbreddare i karossens färg. De karaktäristiska BMW-njurarna är gråmetallic och bromsoken är blålackerade. Interiört är modellen utrustad med M-sportstolar och bilbälte med sömmar i M-färgerna  blå och röd. Läckert!

Att köra

Båda modellerna är som sagt sportbilar men med helt olika karaktär. Medan sDrive30i i grunden är en skön cruising-bil med sportbilsambitioner så är M40i en brutal sportbil som inbjuder till aktiv körning under ackompanjemanget från ett nästan lika brutalt ljud. Under de två veckor som jag hade dessa skönheter så blev jag en aning ambivalent.

Båda varianterna är härligt körglada men M40i är något alldeles extra. (Foto: Håkan Nilsson)

Gemensamt för båda är att de ligger perfekt på vägen vid körning på snabba och kurviga småvägar. Men det är när man ligger och kör långt på motorväg som skillnaderna gör sig till känna. sDrive30i har en mjukare satt fjädring som gör framfarten behagligare medan M40i är betydligt hårdare satt och nästan påkallar att den vill av vid nästa avfart för att köras på mindre vägar där bilens egenskaper kommer till rätta.

När vägarna sträcker ut sig och naturen kallar men regnet hänger i luften så är Z4 lika skön. (Foto: Håkan Nilsson)

Den åttastegade Steptronic-lådan växlar sömlöst i komfortläget och blixtsnabbt i sport-läget. Väljer man M40i så får man det adaptiva M-chassit inbjuder till aktiv körning och vill man reducera antispinnsystemet för ännu mer aktiv körning så ställer man in programväljaren på Sport+ för mer hjulspinn och ”bredare” körning.

ANNONS

sDrive30i för komfortabel och sportig körning. Kanske min favorit ändå. (Foto: Håkan Nilsson)

Båda bilarna representerar känslor som få andra når upp till. BMW Z4, oavsett variant, är en bil för de som älskar att köra bil och inte bara transporteras mellan A och B. Det gäller både med taket uppe och nere. Visst ökar bruset lite mer när taket är uppe och man ligger i 110 km/h på motorväg, men det är liksom en del av tjusningen att köra cabriolet.

Sammanfattning

BMW Z4 har hittat tillbaka till sina rötter. Borta är det hopvikbara plåttaket som egentligen aldrig hörde hemma på en bil som i grunden är en roadster. Nu har den rätta känslan återfunnit sig på ett sätt som få bilar kan erbjuda. Oavsett vilket motoralternativ man väljer så handlar det om en renodlad sportbil med ambitionen att ge sin ägare en optimal körupplevelse både med taket uppe eller helst nere.

Här vill jag sitta i sommar. (Foto: Håkan Nilsson)

Balansen mellan motor, hjulupphängning och växellåda skickar omedelbara signaler av vällust till föraren. Precis som tanken en gång var med en roadster så blir föraren ett med bilen och det är en sublim känsla om man aldrig upplevt det.

Teknisk specifikation och pris

Z4 sDrive30i

Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 258 hk
Max vridmoment: 400 Nm vid 1.550-4.400 varv/min
Kraftöverföring: 8-stegad Steptronic-låda.
Prestanda: 0 – 100 km/h på 5,4 sek och toppfart 250 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 8,5-8,4 l/100km
CO2-utsläpp: 193- 191 g/km
Pris: Från 511.400 kr

ANNONS

Z4 M40i

Motor: 6-cylindrig bensinmotor med dubbelturbo på 340 hk
Max vridmoment: 500 Nm vid 1.600-4.500 varv/min
Kraftöverföring: 8-stegad Steptronic-låda.
Prestanda: 0 – 100 km/h på 4,5 sek och toppfart 250 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 7,9-7,6 l/100km
CO2-utsläpp: 180-173 g/km
Pris: Från 640.400 kr

Z4 sDrive20i (EJ TESTAD)

Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 197 hk
Max vridmoment: 320 Nm vid 1.450-4.200 varv/min
Kraftöverföring: 8-stegad Steptronic-låda (el. 6-växlad manuell)
Prestanda: 0 – 100 km/h på 6,6 sek (6,8) och toppfart 240 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 7,6-7,3 l/100km
CO2-utsläpp: 172-166 g/km
Pris: Från 435.400 kr

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS