Sommaren är äntligen här och pandemin är snart under kontroll. Här är ett förslag på hur man både kan undvika att smittas och dessutom få något roligare att prata om med sina vänner. Nya BMW Z4 känns spontant som ett mycket bra alternativ.
Biltest: BMW Z4 – en härlig naturupplevelse
Mest läst i kategorin
Lite Z4 historia
2002 presenterade BMW efterföljaren till deras lilla roadster Z3 som sett dagens ljus i samband med Bond-filmen Goldeneye från 1995. Den som fick uppgiften att designa Z4 var den något kontroversielle Chris Bangle som också var ansvarig för 6- och 7-serien som dök upp i samma veva.
Precis som nu, med BMW:s nyvunna förkärlek till överdimensionerade grillar, så var designen en tydlig vattendelare bland BMW entusiasterna. Förutom designen och storleken så var väghållningen betydligt bättre än i Z3.
Själv så gillade jag Chris Bangles designspråk så pass mycket att jag köpte både en Z4 och en 745:a 2004. Trots mina 197 cm så hade jag inga problem att få plats i Z4:an och att bagageutrymmet dessutom kunde svälja två golfbagar eller 5 kartonger vin och bagage för 4 veckors Europaturné…med taket nedfällt, var inget annat än sensationellt. (Ska tilläggas att all packning låg i mjuka duffelbagar som sig bör i en sportbil.)
Eftersom det handlade om en roadster (kom även som coupé) där den låga sittpositionen är precis framför bakhjulen, gjorde det modellen till en av de roligaste att köra. Men 2009 beslutade sig BMW för att byta ut den amerikansktillverkade Z4 (mod. nr. E85) till en modernare, och som de flesta tyckte snyggare modell (mod. nr. E89). Men modellen hade ett stort fel; den hade ett plåttak som när det fälldes ner minimerade bagageutrymmet till brevlådestorlek.
Borta var möjligheten att sticka ut på en Europaresa med taket nedfällt och mycket mer packning än tandborste och ett par kalsonger, framförallt om man planerade att handla med sig något på resan, gick inte få med. Modellen blev ingen större hit om man jämför med föregångaren och om det ska tillskrivas den opraktiska lastförmågan eller det kanske lite för höga priset, därom tvista de lärde. I ett samtal med en av BMW:s högsta chefer i september 2015 så var vi båda överens om att nästa Z4 skulle ha en canvas-topp och inte plåttak.
Z4 har hittat tillbaka
Det har säkert inte undgått de flesta att den senaste generationen Z4 inte längre har det onödiga plåttaket. Det kanske inte många vet är att ett canvas-tak av den typ som man hittar på Z4 faktiskt är varmare än ett plåttak. Dessutom är man inte bättre skyddad under plåttaket eftersom A-stolpen och anti-roll bågarna bakom stolarna ger samma skydd. Det här är i min mening en av de snyggaste taklösa bilar (även med taket uppe) som marknaden erbjuder idag. Så, då borde nya Z4 hitta sin målgrupp, de som älskar sportbilskänslan och att köra öppet när vädret tillåter. Jag har ärligt talat svårt att hitta någon annan bil i denna prisklass som förmedlar en bättre kombination.
Nya BMW Z4 kommer som sig bör med några olika motor- och utrustningskombinationer. Jag valde att testa två av dessa under samma soliga vecka förra sommaren. Det handlade om den snabba och läckra M40i på 340 hk och den mer ”sofistikerade” men ändå fullt tillräckliga sDrive30i på 258 hk. Eftersom inga andra förändringar har skett inför detta år förutom att man adderat en 6-växlad manuell låda, så är mina intryck lika aktuella idag som denna underbara vecka förra sommaren.
BMW Z4 sDrive30i
Uppfattningen brukar vara att körning med taket nere ska vara en njutning i lagom fart så man kan uppfatta hur vederkvickande den friska luften och vinden i håret känns. Trots att jag inte har något hår och dessutom är allergiker så delar jag den uppfattningen till en viss mån. Det fanns ju en tid en tid då jag var tvungen att bära keps för att rädda frisyren.
Men Z4 är i grunden en renodlad sportbil och då gäller ändå prestanda som viktig detalj i totalupplevelsen. Trots att det handlar om en 4-cylindrig maskin så levererar den 258 hk och ett vridmoment på 400 Nm redan vid 1.550 varv, så denna mellanmodell av Z4 är en riktig sportbil per definition.
Här finns tillräckligt med pulver för att tillgodose även de mest krävande spekulanterna. Fjädringen är komfortabelt satt när man vill glida fram och när man väljer sportläget så ändrar den karaktär för att ”krama” kurvorna på krokiga landsvägar. Vindskyddet mellan störtbågarna eliminerar det mesta av vinden men en del kvarstår från sidorna.
Vill man skydda sig mer från vinden vid högre farter så gäller sidorutor upp, men ärligt talat, det är inte så man ska uppleva en cabriolet. Kupén är ombonad och bjuder på tillräckligt utrymme för mina 197 cm. Instrumenteringen känner vi igen från nya 3-serien med skillnaden att den är mer vinklad mot föraren. Här finns alla funktioner som gör BMW till en teknikstinn premiumbil för finsmakaren.
Det handlar om BMW:s nya digitala mätarklustret på 12,3” stor skärm och den 10,25” stora pekskärmen med det nya menysystemet. Den trådlösa laddning av mobiltelefonen framför växelspaken är flankerad av USB-uttag. Mellan stolarna hittar vi även här BMW:s lättarbetade kontroller för pekskärmen så man slipper fingeravtrycken och knappen för att fälla taket.
Stolarna är härligt komfortabla med fint stöd i alla ledder. Bagageutrymmet tillhör inte de större. Mer utrymme än föregångarens fast mindre än första generationens Z4. 281 liter är vad man får plats med så glöm två golfbagar eller fem kartonger vin men packar man rätt så går det bra för två personer att upptäcka Europa några veckor.
BMW Z4 M40i
Om inte 258 hk räcker för att rufsa till håret så ska man kanske ladda på med den fullsmetade M40i som till skillnad från sDrive30i bjussar på en rak sexa med dubbelturbo och 340 hk, paketerat i en mängd aerodynamiska attribut. Här finns M-specifika detaljer som stor frontspoiler, diffuser bak och tröskelbreddare i karossens färg. De karaktäristiska BMW-njurarna är gråmetallic och bromsoken är blålackerade. Interiört är modellen utrustad med M-sportstolar och bilbälte med sömmar i M-färgerna blå och röd. Läckert!
Att köra
Båda modellerna är som sagt sportbilar men med helt olika karaktär. Medan sDrive30i i grunden är en skön cruising-bil med sportbilsambitioner så är M40i en brutal sportbil som inbjuder till aktiv körning under ackompanjemanget från ett nästan lika brutalt ljud. Under de två veckor som jag hade dessa skönheter så blev jag en aning ambivalent.
Gemensamt för båda är att de ligger perfekt på vägen vid körning på snabba och kurviga småvägar. Men det är när man ligger och kör långt på motorväg som skillnaderna gör sig till känna. sDrive30i har en mjukare satt fjädring som gör framfarten behagligare medan M40i är betydligt hårdare satt och nästan påkallar att den vill av vid nästa avfart för att köras på mindre vägar där bilens egenskaper kommer till rätta.
Den åttastegade Steptronic-lådan växlar sömlöst i komfortläget och blixtsnabbt i sport-läget. Väljer man M40i så får man det adaptiva M-chassit inbjuder till aktiv körning och vill man reducera antispinnsystemet för ännu mer aktiv körning så ställer man in programväljaren på Sport+ för mer hjulspinn och ”bredare” körning.
Båda bilarna representerar känslor som få andra når upp till. BMW Z4, oavsett variant, är en bil för de som älskar att köra bil och inte bara transporteras mellan A och B. Det gäller både med taket uppe och nere. Visst ökar bruset lite mer när taket är uppe och man ligger i 110 km/h på motorväg, men det är liksom en del av tjusningen att köra cabriolet.
Sammanfattning
BMW Z4 har hittat tillbaka till sina rötter. Borta är det hopvikbara plåttaket som egentligen aldrig hörde hemma på en bil som i grunden är en roadster. Nu har den rätta känslan återfunnit sig på ett sätt som få bilar kan erbjuda. Oavsett vilket motoralternativ man väljer så handlar det om en renodlad sportbil med ambitionen att ge sin ägare en optimal körupplevelse både med taket uppe eller helst nere.
Balansen mellan motor, hjulupphängning och växellåda skickar omedelbara signaler av vällust till föraren. Precis som tanken en gång var med en roadster så blir föraren ett med bilen och det är en sublim känsla om man aldrig upplevt det.
Teknisk specifikation och pris
Z4 sDrive30i
Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 258 hk
Max vridmoment: 400 Nm vid 1.550-4.400 varv/min
Kraftöverföring: 8-stegad Steptronic-låda.
Prestanda: 0 – 100 km/h på 5,4 sek och toppfart 250 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 8,5-8,4 l/100km
CO2-utsläpp: 193- 191 g/km
Pris: Från 511.400 kr
Z4 M40i
Motor: 6-cylindrig bensinmotor med dubbelturbo på 340 hk
Max vridmoment: 500 Nm vid 1.600-4.500 varv/min
Kraftöverföring: 8-stegad Steptronic-låda.
Prestanda: 0 – 100 km/h på 4,5 sek och toppfart 250 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 7,9-7,6 l/100km
CO2-utsläpp: 180-173 g/km
Pris: Från 640.400 kr
Z4 sDrive20i (EJ TESTAD)
Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 197 hk
Max vridmoment: 320 Nm vid 1.450-4.200 varv/min
Kraftöverföring: 8-stegad Steptronic-låda (el. 6-växlad manuell)
Prestanda: 0 – 100 km/h på 6,6 sek (6,8) och toppfart 240 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 7,6-7,3 l/100km
CO2-utsläpp: 172-166 g/km
Pris: Från 435.400 kr
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.