Kombinationen av hög byggkvalitet, stora utrymmen och en hyfsad räckvidd har fått närmare 800 svenskar att upptäcka Audis stora el-SUV sedan årsskiftet. Nu kommer den i en trendig Sportback-variant med ett antal uppdateringar.
Biltest: Audi 55 e-tron Sportback - svårslagen el-SUV
Mest läst i kategorin
I samband med alpina VM i Åre förra året, testade jag Audis då hajpade elbil e-tron i svensk vintermiljö. Det kanske det tuffaste test man kan utsätta en elbil för då räckvidden tar stryk i låga temperaturer. Men trots de yttre förutsättningarna så imponerade den med en fullt godkänd räckvidd och utmärkta köregenskaper.
Uppdaterad teknik
Faktum är att ingen elbil jag hittills testat har klarat den räckvidd som anges av tillverkaren. Audi kommer ändå närmare än de flesta och marginalen till perfekt resultat är inte stor. Vad har då hänt med tekniken sedan jag testade modellen senast?
Jo, Audi har uppdaterat både hårdvaran och mjukvaran så att räckvidden har ökat med 25 kilometer vilket nu ger en räckvidd på 446 km enligt den nya mätmetoden WLTP. De uppgifter som användes vid testen i Åre var, precis som för alla märken och modeller, baserade på den gamla mätmetoden NEDC och var inte riktigt med sanningen överensstämmande.
Under normal körning är den främre motorn nästan helt frånkopplad från drivlinan. Den användbara andelen av batteriet har utökats och i värmereglersystemet har elförbrukningen från kylpumpen kunnat sänkas. Separata kretsar reglerar temperaturen i högvoltsbatteriet som möjliggör snabb laddning, lång livslängd för batteriet och upprepad prestanda även vid hög belastning.
Värmepumpen, som använder överskottsvärme från batteriet, kan använda upp till 3 kW för uppvärmning, vilket är extremt effektivt. Beroende på utomhustemperatur kan det öka räckvidden med upp till tio procent vid vanlig körning.
Batteriet har en bruttoeffekt på 95 kWh (netto 86,5 kWh). Räckvidden vid ideala förhållanden uppges vara 446 km med 19”-fälg (testbilen hade 21”) enligt den nya mätmetoden WLTP. Nu påverkas räckvidden av bl.a. kallare väder (som i Åre), av vilken hastighet man kör i, hur underlaget är, om bilen förvärms och givetvis av fälgstorleken.
Man får inte glömma bort att förbrukningen blir högre när man kör korta sträckor jämfört med om man kör längre, då den sänks betydligt. Fördelen med Audi 55 e-tron Sportback är att den kan laddas under lång tid med hög effekt 150 kW om laddaren kan leverera det, vilket t.ex. Ionity-laddarna klarar. Det innebär i praktiken att man bara behöver ett laddstopp på 30 minuter när man t.ex. kör mellan Stockholm och Göteborg. Lite värre är det dock norrut…än så länge.
För att underlätta laddning av Audis elbilar så erbjuder man något de kallar E-TRON CHARGING SERVICE som ger access till över 140.000 laddenheter I Europa med ett enda kort. Kortet är kostnadsfritt det första året och ger då en rabatt hos Ionity (3,30 kr/kWh). Efter ett år kan man fortsätta med det genom ett abonnemang som i dagsläget kostar 199 kr/månad.
Design som utmanar
Med den trendiga och sportiga Sportback har Audi tagit 55 e-tron ytterligare ett steg framåt. Normalt bär det mig emot en aning att kalla en stor SUV med elmotor för sportig men faktum är att jag nog får vika mig i den frågan. Bilintresserade människor i sportiga bilar kom fram till mig när jag laddade testbilen och med en viss beundran i rösten påpekade att den Catalunyaröda bjässen var snygg.
Färgen ja. Den tillhör inte de mest anonyma och är förmodligen något man kommer att tröttna på i längden. Trendiga färger har den förmågan. Själv var jag en aning ambivalent. Den var snygg i rätt ljus och såg alltid renare ut än den egentligen var. Men den tillät inte mig att smälta in i trafikmiljön, tvärtom så formligen skrek färgen ut; kolla på mig!
Men hur är det då med karossformen? En SUV-coupé tappar av tradition en hel del av de praktiska aspekter som vi svenskar har en viss förkärlek till. Lasthöjden i bagageutrymmet reduceras och likaså bakåtsikten. Bagageutrymmet är dock inga problem om man som de flesta bara utnyttjar utrymmet under insynsskyddet. Då är det ingen skillnad. Bakåtsikten visade sig inte heller medföra några större problem, så då är väl allt okej?
Ja, faktiskt. Det är bara från B-stolpen och bakåt vi hittar skillnaderna, i övrigt är det samma sköna interiör som i den Audi 55 e-tron jag testade i Åre. Men eftersom detta var en S-line så fanns det några detaljer som t.ex. sportratten och sportsätena som adderade till det visuellt sportigare intrycket i interiören, som i grunden tillhör de bästa som erbjuds idag. (Läs här)
Exteriört då? Ja, vi har redan varit inne på den trendiga coupé bakdelen där man även placerat en liten spoiler på bakluckan. Framtill ser man ingen skillnad men LED-bakljusen har en annan utformning för att passa designen. Utöver det så har Audi utrustat bilen med feta 21” hjul som storleksmässigt passar modellen men dessvärre sänker räckvidden men ser bättre ut på den här maffiga bilen.
Att köra
Audi har för vana att producera bilar med härliga köregenskaper och 55 e-tron Sportback är inget undantag. Förutom att man sitter fantastiskt skönt i förarstolen och har en förarmiljö som inte lämnar något att önska, så är komforten så bra som det går att få den. Testbilen jag körde var dessutom utrustad med sportluftfjädring (kan variera markfrigången med upp till 76 millimeter) som ingår i S-line paketet och som bidrog till den sköna komforten samtidigt som den gick att ställa in för mer aktiv körning.
I högre farter på motorväg så är det en bekväm långfärdsvagn och trots den stora däckdimensionen så var den mycket välisolerad. Eftersom elbilar i grunden är veritabla kraftpaket så inbjuder de också till sportigare körning och 55 e-tron Sportback är trots storleken inget undantag. Den låga tyngdpunkten tack vare batteriernas placering och sportluftfjädringens inställning på Dynamic-läget så hanterade den kurvorna utan problem.
Om man vill köra elbil så effektivt som möjligt så gäller det att återvinna så mycket bromsenergi som möjligt. Värt att tänka på är att cirka 90% av alla inbromsningar genererar en bromsenergi på upp till 0,3 g som bidrar till att ladda batteriet. Jag använde rattpaddlarna för lättare inbromsningar. Om man kör i automatläget så är det frirullning som gäller. Det går också att ställa in prediktiv reglering och då sköter systemet inbromsning samt regenerering när man skall svänga in på en avtagsväg eller kommer till en rondell.
Jag tog testbilen på en längre resa som involverade allt från stadskörning (25%) till motorväg (35%) och landsvägar (40%). Den totala körsträckan var 557 km. Jag började med 15% laddning och stannade därför i för full laddning och efter drygt 30 mil för en extraladdning i Södertälje, båda på Ionity-laddare. Räckvidden på en full laddning blev 345 km och med tanke på att det inte handlade om snålkörning, den stora däckdimensionen och en yttertemperatur under fem plusgrader så var det ett mer än godkänt resultat.
Sammanfattning
I det segment som Audi 55 e-tron Sportback befinner sig, så finns det än så länge bara tre utmanare. Den som kommer närmast idag är Tesla Model X som lockar med längre räckvidd och snabbare acceleration. Men inte heller den når upp till den kompletta helheten av teknik och kvalitet som Audi levererar. Jag gillar båda bilarna, men med tanke på den geografiska representation som Audi har i Sverige och den höga kvalitet som varumärket står för, så är mitt val ändå Audi.
Testbilen var fullmatad med i princip alla tänkbara paket och tillval. Det innebar att priset stack iväg över 1,2 miljoner, men vill man spara lite pengar och inte har behov av den räckvidd som testbilen gav, så finns en Audi 50 e-tron Sportback för ett instegspris på 92.400 kr mindre och en 100 km teoretisk kortare räckvidd.
Teknisk specifikation och pris
Motor: 2 asynkron elmotorer på respektive axel med en sammanlagd effekt på 355 hk och 561 Nm vridmoment. (Boost-läget ger 408 hk och 664 Nm under 8 sekunder.)
Batteri: 95 kWh litiumjon placerad under golvet (86,5 kWh netto)
Växellåda: steglös automat
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 6,6 sekunder (Boost 5,7 sekunder) och toppfarten är 200 km/h
Laddtid: 150 kW – 30 min 10% – 80%
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 26.4 – 22.9 kWh/100 km (uppmätt 26,8 pga däckdimensionen )
Max räckvidd blandad WLTP: 446 km (teoretisk)
CO2-utsläpp enl. WLTP: 0 g/km
Mått: Längd 4.901 mm / Bredd 1.935 mm / Höjd 1.616 mm
Bagageutrymme: 615 – 1.665 liter
Vikt: 2.698 kg
Dragvikt: 1.800 kg
Pris från: 919.400 kr (Testbilen: Proline 988.400 kr + extra utr. 1.208.700 kr)
Miljöbonus: 60.000 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr
Här kan du läsa mer om Audi e-tron Sportback.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.