Dagens PS

Läsarna rasar: "Volvo gräver sin egen grav"

Läsarna totalsågar Volvos beslut om en fartspärr, "förmynderi" och Volvo gräver sin egen grav", är bara några av kommentarerna. Bilden är ett montage och mannen på bilden har ingen koppling till innehållet i artikeln. (Foto: TT / montage)
Läsarna totalsågar Volvos beslut om en fartspärr, "förmynderi" och Volvo gräver sin egen grav", är bara några av kommentarerna. Bilden är ett montage och mannen på bilden har ingen koppling till innehållet i artikeln. (Foto: TT / montage)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 27 apr. 2020Publicerad: 24 apr. 2020

Volvos beslut att införa en fartspärr vid 180 km/h i alla sina bilar från modellår 2021 faller inte i god jord hos Dagens PS läsare. Efter Dagens PS artiklar gick vi ut med en enkät till våra läsare där vi ville ha deras synpunkter och det har resulterat hittills i mer än 1.700 svar. En rungande majoritet sågar Volvo.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Anledningen till vår artikel i onsdags var oron för konsekvenserna av ett så radikalt beslut. Eftersom Volvo är ett av Sveriges största exportföretag kändes oron befogad då det kommer, med största sannolikhet, att leda till minskad försäljning och därmed minskad export. Den oron delas tydligen inte av Volvo som svarade så här:

Volvo är av en annan åsikt

“Fortkörning är en av de vanligaste orsakerna till att olyckor sker, och ju högre hastigheter desto allvarligare olyckor. Volvo Cars har en vision om att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en ny Volvo och därför vill vi starta diskussionen om biltillverkares ansvar att förändra förarbeteenden för att öka trafiksäkerheten. 180 km/h är högre än de flesta länders lagliga maximala hastighetsgräns, och ligger högre än de allra flesta bilförare någonsin behöver köra”, säger Karin Wik, Media Relations, Volvo Car Sverige

I grunden tycker jag att det är en mycket fin tanke att vilja värna om människoliv och visst är det så att man ytterst sällan är uppe i dessa farter. Men frågan är om det ska åligga en biltillverkare att bestämma hur fort deras kunder ska få köra? Är inte det en myndighetsuppgift? Dessutom är Sverige bara en liten del av Volvos totala marknad där övriga Europa, Kina och USA står för den mesta försäljningen och där Volvo konkurrerar om “premiumkunderna” med bl.a. Audi, BMW och Mercedes. Accepterar de ett “typiskt svenskt beslut”?

Så här svarar några av läsarna:

“Onödigt förmynderi och det är förarens eget ansvar som begränsas av storebror.”

“Är övertygat att personer som köper en premiumbil vill att den skall fungera utan vissa begränsningar”

“Volvo gräver sin egen grav punkt slut!”

“Beslutet är så svenskt och uppfattas svenskt = vi är så bra och tänker åt alla.”

ANNONS

Ett exempel på hur våra läsare känner.

Volvo försatt sig i svår situation  

Tongångarna i bland annat Tyskland, det enda landet i världen med fri fart och produktion av världens kanske bästa premiumbilar, är tydliga. Får man inte ta bort fartspärren så kommer man inte att kunna sälja Volvo längre. En premiumbil till premiumpris måste kunna konkurrera på alla nivåer. Som läget är nu kommer inte Volvo att tillåta sina återförsäljare (eller tuning-företag) att programmera om bilen för högre hastigheter, därmed har Volvo försatt sig i en mycket besvärlig sits.

Vi har för avsikt att bevaka denna fråga i en serie av artiklar, för vi har lyssnat på er och tagit till oss era synpunkter som inte stämmer överens med Volvos inslagna strategi. Vi kommer att presentera en statistisk redovisning av våra läsares svar nästa vecka. Till dess delar jag med mig av ett citat från Shakespeares Hamlet som känns passande just nu;

“To be, or not to be, that is the question: whether it’s nobler in the mind to suffer the slings and arrows of outrageous fortune, or to take arms against a sea of troubles.”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]