Bilsäkerhet är högt upp på listan över viktiga egenskaper för nybilsköpare. Nu visar färsk statistik från USA att dyrare bilar oftast även har lägre dödlighet vid olyckor.
Bilsäkerhet: Modellerna med högst dödlighet
Mest läst i kategorin
Att säkerhet kostar pengar är ingen nyhet och det visar sig att den dödligaste bilen i USA även är en av de billigaste.
Med dödlighet menas ”antal dödsolyckor per en miljon registrerade år” och kan omfatta upp till tre modellår för en bil, såvida den inte har fått en omfattande uppdatering under den tiden.
Ett registrerat modellår är alltså att en individuell bil har varit registrerad, det vi i Sverige kallar påställd, i ett år.
Mitsubishi i topp
Enligt amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten (IIHS) ligger Mitsubishi Mirage (kallad Space Star i Sverige) i sedan-utförande i topp med 205 dödsolyckor.
På en andraplats finner man dess halvkombi-syskon med 183 dödsolyckor.
Det japanska märket var snabba med att svara på den nya rapporten och skriver att ”Mitsubishi Mirage möter eller överskrider alla federala kraschtestkrav.”
Listan fortsätter
På en tredjeplats finner man den bakhjulsdrivna versionen av Dodge Challenger med 154 dödsolyckor, följt av Hyundai Accent och Chevrolet Spark med 152 respektive 151 dödsolyckor.
Ingen av ovan nämnda bilar säljs i Sverige.
Muskelbilar dominanta
Utöver Dodge Challenger finner man även bilar som Ford Mustang och Chevrolet Camaro högt upp på listan.
Enligt amerikanska IIHS är muskelbilar mer benägna att leda till dödsolyckor.
Högst sannolikhet att döda andra
Rapporten innehåller även data på vilka bilar som är mest benägna att leda till att andra förolyckas vid en kollision.
Högst upp finner man RAM 3500 Crew Cab, en enorm pickup som är 6,6 meter lång och väger 5,2 ton.
Av de tio bilar som mest sannolikt kan komma att döda andra vid en olycka är sex stycken fullstora pickupper.
Säkraste bilarna
Majoriteten av de säkraste bilarna i termer av en låg andel dödsolyckor är större och lyxigare fordon.
Exempelvis har BMW X3, Lexus ES 350, Mercedes E-klass, och Nissan Pathfinder alla 0 dödsolyckor per en miljon registrerade år.
De enda sedanerna på listan är ovannämnda ES 350 och E-klass.
IIHS ordförande – David Harkey säger att ”tyvärr är fordonskostnad fortfarande en avgörande faktor inom trafiksäkerhet.”
Om man utgår ifrån datan ska man alltså välja en stor och tung bil om man vill vara som säkrast.
Läs även: Oljejättens nya reklamfilm: Sågar elbilar
Läs även: Kinesisk VW-partner lyfter Rysslands bilindustri
Läs även: Köpte stulen Audi av misstag – får inte behålla bilen
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.