Det råder för närvarande ett intensivt priskrig inom bilbranschen i Kina. Det må framstå som positivt för konsumenter, men det lär ställa till det i det långa loppet.
Bilpriserna dyker - "uselt för kunderna"
Mest läst i kategorin
I januari sänkte Tesla priserna på sina modeller med uppåt 14 procent på ett globalt plan, något som drog igång ett priskrig.
I Europa är det inte lika märkbart, men på den kinesiska marknaden har det orsakat rejält med turbulens.
Det rapporterar amerikanska Bloomberg.
Prissänkningarna kommer dock efter en period av kraftiga prishöjningar under pandemin.
En ond spiral
Om man är på jakt efter en ny bil på den kinesiska marknaden är det rena rama julafton. Priskriget är ett faktum och har lett till rekordlåga priser.
Under årets första kvartal sänktes priserna på ungefär 20 procent av bilmodeller med över 16 000 kronor på den kinesiska marknaden.
Samma period förra året låg den siffran på sex procent enligt data från China Auto Market, rapporterar Bloomberg.
En domino-effekt
I takt med att det blir allt tuffare att bryta sig in på marknaden tvingas både inhemska och utländska biltillverkare att sänka sina priser.
Prissänkningar har gått i vågor – vissa biltillverkare tog rygg direkt på Tesla, medan andra har nyttjat de olika incitamenten som erbjuds i olika delar av Kina.
Ett exempel är Citroën C6 som fick sitt pris sänkt med 40 procent i Hubei-provinsen tack vare incitament från provinsen i kombination med prissänkningar från Dongfeng (där Citroën i Kina ingår) som ägs av staten.
Priskrig leder till en tuff match
Trots att Tesla började med prissänkningarna är de inte längre de som använder sig av den mest aggressiva prissättningen.
I stället är Toyota som sänkt priserna mest med sin modell bZ4X vars pris har gått ner med 30,2 procent sedan december.
Med det sagt har Tesla dumpat priserna på sina bilar på den amerikanska marknaden, något som kan ske på flera marknader framgent.
Även Audi och BMW erbjuder rabatter på sina bilar – något som inte är fallet i Europa – vilket visar att alla sorters aktörer är med och krigar.
Är ett priskrig verkligen dåligt?
Det är knappast ovanligt att olika rabatter och incitament kommer och går. Det som emellertid gör analytiker något skeptiska är hur intensivt den senaste tidens priskrig har varit.
Det är inte ett normalt marknadsläge vilket gynnar konsumenter här och nu, men kan ställa till det i framtiden – både för den enskilda personen och för biltillverkarna.
Ett exempel är att priskriget i mångt och mycket kan vara en tävling för att se vem som håller ut längst.
Flera aktörer har gett sig in i kriget bara för att de måste, men frågan är vilka som verkligen har råd.
Konsumenterna vänjer sig
Huruvida man ser det som positivt eller negativt är dock en annan femma. Men till slut når man en gräns då det helt enkelt finns för många biltillverkare.
Något som är negativt i det hela är att konsumenter vänjer sig vid en onormal prissättning, vilket i sin tur ställer till det för marknaden i det stora hela.
En lärdom man kan dra är dock att konsumenter vill ha billigare bilar – något som den kinesiska marknaden redan kryllar av.
Det bör som sagt även understrykas att priserna höjdes under pandemin varför prissänkningar också är att vänta.
Många analytiker anser dock att situationen är ohållbar då den tvingar in marknaden i ett läge som inte anses vara normalt.
Läs även: Tesla sänker sina priser igen – med upp till 360 000 kr
Läs även: Historiskt – Tesla kör om Volvo i Sverige
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.