Dagens PS

Bilpriserna dyker - "uselt för kunderna"

priskrig
Priskrig i bilbranschen - bra eller dåligt för konsumenten? (Foto: AP Photo/David Zalubowski)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 11 apr. 2023Publicerad: 11 apr. 2023

Det råder för närvarande ett intensivt priskrig inom bilbranschen i Kina. Det må framstå som positivt för konsumenter, men det lär ställa till det i det långa loppet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I januari sänkte Tesla priserna på sina modeller med uppåt 14 procent på ett globalt plan, något som drog igång ett priskrig.

I Europa är det inte lika märkbart, men på den kinesiska marknaden har det orsakat rejält med turbulens.

Det rapporterar amerikanska Bloomberg.

Prissänkningarna kommer dock efter en period av kraftiga prishöjningar under pandemin.

elbilsaktie BYD

Det blir ett allt tuffare klimat för en rad elbilstillverkare. (Foto: TT)

En ond spiral

Om man är på jakt efter en ny bil på den kinesiska marknaden är det rena rama julafton. Priskriget är ett faktum och har lett till rekordlåga priser.

Under årets första kvartal sänktes priserna på ungefär 20 procent av bilmodeller med över 16 000 kronor på den kinesiska marknaden.

Samma period förra året låg den siffran på sex procent enligt data från China Auto Market, rapporterar Bloomberg.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

En domino-effekt

I takt med att det blir allt tuffare att bryta sig in på marknaden tvingas både inhemska och utländska biltillverkare att sänka sina priser.  

Prissänkningar har gått i vågor – vissa biltillverkare tog rygg direkt på Tesla, medan andra har nyttjat de olika incitamenten som erbjuds i olika delar av Kina.

Ett exempel är Citroën C6 som fick sitt pris sänkt med 40 procent i Hubei-provinsen tack vare incitament från provinsen i kombination med prissänkningar från Dongfeng (där Citroën i Kina ingår) som ägs av staten.

Priskrig leder till en tuff match

Trots att Tesla började med prissänkningarna är de inte längre de som använder sig av den mest aggressiva prissättningen.

I stället är Toyota som sänkt priserna mest med sin modell bZ4X vars pris har gått ner med 30,2 procent sedan december.

Med det sagt har Tesla dumpat priserna på sina bilar på den amerikanska marknaden, något som kan ske på flera marknader framgent.

Även Audi och BMW erbjuder rabatter på sina bilar – något som inte är fallet i Europa – vilket visar att alla sorters aktörer är med och krigar.

ANNONS

Är ett priskrig verkligen dåligt?

Det är knappast ovanligt att olika rabatter och incitament kommer och går. Det som emellertid gör analytiker något skeptiska är hur intensivt den senaste tidens priskrig har varit. 

Det är inte ett normalt marknadsläge vilket gynnar konsumenter här och nu, men kan ställa till det i framtiden – både för den enskilda personen och för biltillverkarna.

Ett exempel är att priskriget i mångt och mycket kan vara en tävling för att se vem som håller ut längst. 

Flera aktörer har gett sig in i kriget bara för att de måste, men frågan är vilka som  verkligen har råd.

Konsumenterna vänjer sig

Huruvida man ser det som positivt eller negativt är dock en annan femma. Men till slut når man en gräns då det helt enkelt finns för många biltillverkare.

Något som är negativt i det hela är att konsumenter vänjer sig vid en onormal prissättning, vilket i sin tur ställer till det för marknaden i det stora hela.

En lärdom man kan dra är dock att konsumenter vill ha billigare bilar – något som den kinesiska marknaden redan kryllar av. 

ANNONS

Det bör som sagt även understrykas att priserna höjdes under pandemin varför prissänkningar också är att vänta.

Många analytiker anser dock att situationen är ohållbar då den tvingar in marknaden i ett läge som inte anses vara normalt.

Läs även: Tesla sänker sina priser igen – med upp till 360 000 kr
Läs även:
Historiskt – Tesla kör om Volvo i Sverige

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]