Dagens PS

Bilmodellerna som förändrade världen

Tucker kom inte med på listan.
Preston Tuckers underbara bil från 1948 hade nog hamnat på vår lista – om den hade överlevt vidare in i historien. Nu hamnade den som ett utropstecken i bilhistorien istället och vi har fått välja tio andra ikoner till listan. (Foto: RM Sotheby's)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 18 apr. 2024Publicerad: 18 apr. 2024

Det finns bilmodeller, och så finns det bilmodeller som förändrat världen. Här våra tio favoriter bland de som gjort mest avtryck. Håller du med?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Hur många olika bilmodeller som lanserats under automobilens snart 140-åriga historia, vet nog ingen. De flesta har dessutom kommit och gått utan att göra något större avtryck.

Så finns det några få som trampat ifrån ordentligt, lämnat outplånliga avtryck i asfalten och för evigt kommer stå inskrivna i automobilismens hall of Fame.

Här är våra tio nomineringar till listan över bilvärldens ikoner. Håller du med?

Carl Benz Motorwagen

Bilens urmoder.
Det var ju så här allt började med Carl Benz trehjuliga automobil. Sedan dess har det hänt en hel del. (Foto: WikiCommons/Daimler-Benz)

Det går liksom inte att runda.

Fordonet som den tyska ingenjören Carl Benz satte ihop och som räknas som världens första bil.

Det var också med denna som Carls fru tog en tur med på egen hand, bara för nöjes skull. Hon blev med det världens första bilist.

ANNONS

Senaste nytt

Ford Model T

ANNONS
Henry Ford och hans löpande band.
1913 var det löpande bandet i full gång i Fords fabriker i Detroit. Här får ytterligare en T-Ford en kaross monterad. (Foto: WikiCommons/Ford)

Du kan få den i vilken färg du vill, bara du väljer svart.

Orden lär ha myntats av Henry Ford och rörde hans makalösa succéprodukt Ford Model T, eller T-Forden, som den kort och gott heter här hemma.

T–Forden kom också att bli den första bil som tillverkades enligt löpande-band-principen, som lade grunden till familjen Fords imperium och förmögenhet.

Volkswagen Type 1

Många VW tyre 1 har det byggts genom åren
Type 1, eller Bubblan som den kom att heta, gjorde tyska Wolfsburg till en bilstad som satte efterkrigstyskland på rull igen. (Foto: WIkiCommons/Roger Wollstadt )

Om Adolf Hitler kan man säga mycket. Det mesta negativt. Utan honom hade vi förmodligen inte fått se Volkswagen bli till.

Bilen som Ferdinand Porsche ritade, skulle bli allmänhetens bil. Billig att köpa – billig att äga.

Allt såg ljust ut och allt var klart för produktion. Hade inte Hitler samtidigt beslutat sig för att förklara världen krig, hade Bubblan vunnit ett halvt decennium i tid. Nu fick succén vänta tills kanonerna tystnade.

ANNONS

Mercedes-Benz 300 SL

Världens vackraste bildörrar.
Ikonen 300 SL fanns både som coupé och som öppen roadster. Men det är den med måsvingar som vi alla vill ha. (Foto: Artcurial)

Den väckte oerhört stor uppmärksamhet redan när den presenterades i New York 1954 och har sedan dess stått modell för hur en klassisk gentlemanna-sportbil ska se ut.

I allt är bilens design ett mästerverk, som prytt med de uppseendeväckande måsvingedörrarna, gjort den till en odödlig ikon.

Alla vill ha en – bara några få har råd att äga en.

Mini/Hundkojan

Minin lever än.
Bilen som satte Storbritannien på hjul. Så kan du i princip sammanfatta Minins vikt för den brittiska öriket. (Foto: WikiCommons/DeFacto)

Med ett hjul i varje här och en tvärställd motor under en gullig liten motorhuv, gjorde Alec Issigonis Mini dundersuccé i hemlandet och snart även resten av världen.

Bilen blev en designikon och en bilmodell som lämnat outplånliga avtryck i bilhistorien. Det bevisas inte minst av att bilens ursprungslinjer lever än i dag i moderna Mini, men i en lite annan tappning bara.

ANNONS

Jeep

Enklare än en ur-jeep kan inte en bil bli.
De allierade behövde en smidig och lätt bil för att ta sig fram över Europas slätter. Och det fick de med besked i Jeep. (Foto: WikiCommons/Oxyman)

När de allierade planerade invasionen i Normandie, behövdes en smidig, lätt och enkel bil för att snabbt kunna förflytta sig över Europas stockar och stenar.

Lösningen blev Jeepen.

En bilmodell som byggdes i tiotusental av den amerikanska bilindustrin och kom att sätta avtryck för allt vad terränggående fordon skulle komma att se ut fram tills i dag.

Citroën DS

Underbar och avskydd. Paddan väcker känslor
Att den skiljde sig från allt annat som då fanns, är inte svårt att förstå. Citroën DS var ett ufo på bilmarknaden, och räknas fortfarande som ett ufo av de som meckar med den. (Foto: Citroën)

Om Citroën DS går det att säga mycket. Så mycket att alla som känner till den, har någon egen åsikt om den.

Bortsett från alla åsikter är det en fantastisk bil på alla sätt du kan tänka dig. Med makalös strömlinjeform laddad med fransk teknik, var den ett ufo när den landade på marknaden 1955.

ANNONS

När man därefter kapade taket på Citroen DS så blev det en av världens mest eftertraktade cabrioleter.

Åsikterna om bilen kom sedermera när underverket behövde underhållas. Men det är en annan historia.

Jaguar E-Type

Världens vackraste bil?
Är detta världens vackraste sportbil? Den åsikten är det många som har. (Foto: Jaguar)

Det går förstås inte att kringgå en bil som gång efter annan valts fram som århundradets vackraste sportbil.

Den brittiska skönheten har ända sedan den premiärvisades 1961 vridit huvudet av så många att Jaguar borde fått sponsra uttagen av nackspärrsmedicin.

Dess runda svepande linjer parade med ett brittiskt mästerverk under huven, gör en enhet som får alla att bli varma i bil-själen.

Porsche 911

Alla vill någon gång ha åkt en Porsche 911
Bilen som överlevt så många generationer att snart även de mest inbitna entusiasterna har tappat räkningen. (Foto: WIkiCommons/ShareAlike 3.0)
ANNONS

Om England kelar med Jaguar E-Type, gosar tyskarna loss kring sin nationalikon Porsche 911.

Bilen som efterträdde turbo-folkan Porsche 356 har ledningen för bolaget försökt ta livet av ett antal gånger, men har numera gett upp och insett att det klokaste är att fortsätta ha den kvar i sortimentet men under ständig utveckling.

Tesla Model S

Med Tesla ändrade Musk elbilens värld
Elon Musk lyckades med Tesla omvandla elbilen till något som alla ville ha. (Foto: WikiCommons/Mariordo)

Det är bara att erkänna.

När Elon Musk till slut fick ut sina Teslor på världens gator, blev det en monumental succé.

Han hade lyckats transformera elbilen från geek-produkt till något eftertraktat som alla plötsligt ville ha.

Och Tesla Model S hamnade snabbt på alla early adopters önskelista som en av de mest eftertraktade bilmodellerna.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS