Det finns bilmodeller, och så finns det bilmodeller som förändrat världen. Här våra tio favoriter bland de som gjort mest avtryck. Håller du med?
Bilmodellerna som förändrade världen
Mest läst i kategorin
Hur många olika bilmodeller som lanserats under automobilens snart 140-åriga historia, vet nog ingen. De flesta har dessutom kommit och gått utan att göra något större avtryck.
Så finns det några få som trampat ifrån ordentligt, lämnat outplånliga avtryck i asfalten och för evigt kommer stå inskrivna i automobilismens hall of Fame.
Här är våra tio nomineringar till listan över bilvärldens ikoner. Håller du med?
Carl Benz Motorwagen
Det går liksom inte att runda.
Fordonet som den tyska ingenjören Carl Benz satte ihop och som räknas som världens första bil.
Det var också med denna som Carls fru tog en tur med på egen hand, bara för nöjes skull. Hon blev med det världens första bilist.
Ford Model T
Du kan få den i vilken färg du vill, bara du väljer svart.
Orden lär ha myntats av Henry Ford och rörde hans makalösa succéprodukt Ford Model T, eller T-Forden, som den kort och gott heter här hemma.
T–Forden kom också att bli den första bil som tillverkades enligt löpande-band-principen, som lade grunden till familjen Fords imperium och förmögenhet.
Volkswagen Type 1
Om Adolf Hitler kan man säga mycket. Det mesta negativt. Utan honom hade vi förmodligen inte fått se Volkswagen bli till.
Bilen som Ferdinand Porsche ritade, skulle bli allmänhetens bil. Billig att köpa – billig att äga.
Allt såg ljust ut och allt var klart för produktion. Hade inte Hitler samtidigt beslutat sig för att förklara världen krig, hade Bubblan vunnit ett halvt decennium i tid. Nu fick succén vänta tills kanonerna tystnade.
Mercedes-Benz 300 SL
Den väckte oerhört stor uppmärksamhet redan när den presenterades i New York 1954 och har sedan dess stått modell för hur en klassisk gentlemanna-sportbil ska se ut.
I allt är bilens design ett mästerverk, som prytt med de uppseendeväckande måsvingedörrarna, gjort den till en odödlig ikon.
Alla vill ha en – bara några få har råd att äga en.
Mini/Hundkojan
Med ett hjul i varje här och en tvärställd motor under en gullig liten motorhuv, gjorde Alec Issigonis Mini dundersuccé i hemlandet och snart även resten av världen.
Bilen blev en designikon och en bilmodell som lämnat outplånliga avtryck i bilhistorien. Det bevisas inte minst av att bilens ursprungslinjer lever än i dag i moderna Mini, men i en lite annan tappning bara.
Jeep
När de allierade planerade invasionen i Normandie, behövdes en smidig, lätt och enkel bil för att snabbt kunna förflytta sig över Europas stockar och stenar.
Lösningen blev Jeepen.
En bilmodell som byggdes i tiotusental av den amerikanska bilindustrin och kom att sätta avtryck för allt vad terränggående fordon skulle komma att se ut fram tills i dag.
Citroën DS
Om Citroën DS går det att säga mycket. Så mycket att alla som känner till den, har någon egen åsikt om den.
Bortsett från alla åsikter är det en fantastisk bil på alla sätt du kan tänka dig. Med makalös strömlinjeform laddad med fransk teknik, var den ett ufo när den landade på marknaden 1955.
När man därefter kapade taket på Citroen DS så blev det en av världens mest eftertraktade cabrioleter.
Åsikterna om bilen kom sedermera när underverket behövde underhållas. Men det är en annan historia.
Jaguar E-Type
Det går förstås inte att kringgå en bil som gång efter annan valts fram som århundradets vackraste sportbil.
Den brittiska skönheten har ända sedan den premiärvisades 1961 vridit huvudet av så många att Jaguar borde fått sponsra uttagen av nackspärrsmedicin.
Dess runda svepande linjer parade med ett brittiskt mästerverk under huven, gör en enhet som får alla att bli varma i bil-själen.
Porsche 911
Om England kelar med Jaguar E-Type, gosar tyskarna loss kring sin nationalikon Porsche 911.
Bilen som efterträdde turbo-folkan Porsche 356 har ledningen för bolaget försökt ta livet av ett antal gånger, men har numera gett upp och insett att det klokaste är att fortsätta ha den kvar i sortimentet men under ständig utveckling.
Tesla Model S
Det är bara att erkänna.
När Elon Musk till slut fick ut sina Teslor på världens gator, blev det en monumental succé.
Han hade lyckats transformera elbilen från geek-produkt till något eftertraktat som alla plötsligt ville ha.
Och Tesla Model S hamnade snabbt på alla early adopters önskelista som en av de mest eftertraktade bilmodellerna.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.