Dagens PS

Bilmodellerna som chockade världen

Aston Martin
Såhär ser den lite ball ut, men faktum är att bilen på bilden är en av bilvärldens stora floppar. (Foto: Aston Martin)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 05 feb. 2024Publicerad: 04 feb. 2024

99 procent av bilmodellerna som släpps är ju mer eller mindre förväntade. Men så finns det de bilar som fullständigt överraskade…

ANNONS

Mest läst i kategorin

När Volvo berättar att de ska släppa en ny bil, vet ju du ungefär vad det kommer handla om. Likaså med Ford, Volkswagen och till och med Lamborghini.

Men vänta nu. Den sista jag nämnde – gjorde inte de ett riktigt udda bilsläpp på 1980-talet?

Det stämmer. Här kommer Lamborghinis udda fågel tillsammans med några andra bilmodeller som verkligen chockat sin omvärld.

Lamborghini LM002

Den såg ut som ingen annan och väckte uppmärksamhet som ingen annan. Lamborghini LM kallas för världens första suv. (Foto: Lamborghini)

I dag har varenda sportbilstillverkare av rang en egen suv på programmet. När Lamborghini släppte sin LM var det många som höjde på ögonbrynen.

Det började som ett projekt för att försöka ro hem en order från US-Army för en robust, stark och tålig fyrhjulsdriven bil.

Sportbilstillverkaren Lamborghini förlorade dock upphandlingen till amerikanska Humvee.

Så vad göra? Här stod de med en fullt utvecklad bil, som för övrigt fått namnet Cheetah, utan kund? De fortsatte helt enkelt att utveckla den till en personbil som släpptes 1986.

ANNONS

Världens första suv var född.

ANNONS

Senaste nytt

Mercedes-Benz A-klasse

Bilen som välte en hel värld. Eller i alla fall Merceds värld. Bilen gjorde även det svenska älgtestet världsberömt. (Foto: Merceds)

Ingen förstod vad det var som stod där i Mercedes monter på Frankfurtmässan 1997. En liten pjuttbil som inte bar några Mercedes-vibbar alls. Hur skulle den kunna sälja med den prestigestinna stjärnan på motorhuven?

Men det skulle bli värre. Den 21 oktober 1997 har Teknikens Värld med den nya A-klassen i sitt stora undanmanövertest – älgtestet. Och bilen slår runt.

Stor dramatik. Alla klarade sig utan skråmor. Alla utom bilen och Merceds själva.

Ett enormt mediauppbåd följde, som till slut fick Mercedes att uppdatera bilen med ny fjädring och anti-sladd-system.

Bilmodellen överlevde, men fick dras med öknamnet Weltklasse länge och väl.

Läs mer här om älgtestet

ANNONS

Aston Martin Cygnet

Du kanske tycker att Aston Martin påminner om något? Och där har du helt rätt. Bilen baseras faktiskt på Toyota iQ. (Foto: Aston Martin)

När brittiska prestandamärket Aston Martin rullade in sin nya Cygnet på bilmässan i Genève 2011, kunde de lika gärna ha rullat in ett UFO.

Ingen fattade något. Vad gjorde denna lilla bil i denna brittiska aristokratiska monter? Var den ett skämt? Eller var den verkligen på allvar?

Förklaringen som Ulrich Bez, Astons dåvarande vd, gav, var att Aston var tvungna att ta fram en miljövänlig bil för att visa att de minsann var med i miljövågen.

Och, hävdade han, vi räknar med att sälja 4000 exemplar av bilen till våra kunder.

Det blev 300 byggda bilar innan modellen lyftes bort och in i arkivet för dåliga idéer. Men i dag är den lilla bilen på väg upp på värdeskalan. Så har du en – håll i den. En av de mer ovanliga bilmodellerna i dag.

BMW E1

Lilla BMW E1 var så långt före sin tid. Tänk om den hade fått utvecklas vidare redan då. (Foto: WikiCommons/Rick W. Dryve)
ANNONS

Tänk om idéer hade värderats annorlunda. Tänk om BMW hade tagit tag i sin konceptbil E1 redan när den premiärvisades som en show-off på Frankfurtmässan 1991.

Tänk om BMW redan då hade satsat på att utveckla bilen och dess fullt fungerande batteridrift redan då. Tänk om det hade resulterat i en första elbil i en ny serie bilar från den tyska biltillverkaren.

Det km att dröja 22 år innan BMW i3 släpptes. En miljötragisk förlust av tid. (Foto: BMW)

Tänk om det inte hade dröjt ända till 2013 innan BMW släppte den första “riktiga” elbilen i3. Tänk om BMW inte hade tappat ett decennium i tid utan istället hade varit världsledande elbilstillverkare kanske redan 1997.

Tänk om…

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Att peta i ohämmat mycket kraft i en stor bil kan sluta på många sätt. Med Jeep Trackhawk slutade det med mungiporna uppe vid öronen. (Foto: Jeep)

Skomakare – håll dig vid din läst.

Ett av västvärldens mest kända talesätt. Med ett innehåll som rymmer sekler av klokskap. Men ändå är det inte alltid så lätt att hålla fingrarna i styr från det där som lockar vid sidan av förnuftet.

ANNONS

Amerikanska Jeep har sedan andra världskriget producerat kloka bilar. Robusta fyrhjulsdrivna, som ska ta sig fram oavsett väder och underlag. Ibland har de fått större maskiner under huven men då bara för att just bli starkare.

Men en dag kunde inte ingenjörerna hålla sig. De testade i smyg om det skulle gå att peta ned en 697 hästar stark, 6,2 liter stor turboladdad Hellcat-V8 mellan framskärmarna.

Det gick alldeles utmärkt kan meddelas. Resultatet blev en suv som piskade Porsche 911 på strippen, även med kofferten full av ett helt IKEA-kök. En sleeper i ordets rätta bemärkelse.

Läs mer:

Fem bilar ursprungligen byggda för krig (Dagens PS)

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]