99 procent av bilmodellerna som släpps är ju mer eller mindre förväntade. Men så finns det de bilar som fullständigt överraskade…
Bilmodellerna som chockade världen
Mest läst i kategorin
När Volvo berättar att de ska släppa en ny bil, vet ju du ungefär vad det kommer handla om. Likaså med Ford, Volkswagen och till och med Lamborghini.
Men vänta nu. Den sista jag nämnde – gjorde inte de ett riktigt udda bilsläpp på 1980-talet?
Det stämmer. Här kommer Lamborghinis udda fågel tillsammans med några andra bilmodeller som verkligen chockat sin omvärld.
Lamborghini LM002
I dag har varenda sportbilstillverkare av rang en egen suv på programmet. När Lamborghini släppte sin LM var det många som höjde på ögonbrynen.
Det började som ett projekt för att försöka ro hem en order från US-Army för en robust, stark och tålig fyrhjulsdriven bil.
Sportbilstillverkaren Lamborghini förlorade dock upphandlingen till amerikanska Humvee.
Så vad göra? Här stod de med en fullt utvecklad bil, som för övrigt fått namnet Cheetah, utan kund? De fortsatte helt enkelt att utveckla den till en personbil som släpptes 1986.
Världens första suv var född.
Senaste nytt
Mercedes-Benz A-klasse
Ingen förstod vad det var som stod där i Mercedes monter på Frankfurtmässan 1997. En liten pjuttbil som inte bar några Mercedes-vibbar alls. Hur skulle den kunna sälja med den prestigestinna stjärnan på motorhuven?
Men det skulle bli värre. Den 21 oktober 1997 har Teknikens Värld med den nya A-klassen i sitt stora undanmanövertest – älgtestet. Och bilen slår runt.
Stor dramatik. Alla klarade sig utan skråmor. Alla utom bilen och Merceds själva.
Ett enormt mediauppbåd följde, som till slut fick Mercedes att uppdatera bilen med ny fjädring och anti-sladd-system.
Bilmodellen överlevde, men fick dras med öknamnet Weltklasse länge och väl.
Aston Martin Cygnet
När brittiska prestandamärket Aston Martin rullade in sin nya Cygnet på bilmässan i Genève 2011, kunde de lika gärna ha rullat in ett UFO.
Ingen fattade något. Vad gjorde denna lilla bil i denna brittiska aristokratiska monter? Var den ett skämt? Eller var den verkligen på allvar?
Förklaringen som Ulrich Bez, Astons dåvarande vd, gav, var att Aston var tvungna att ta fram en miljövänlig bil för att visa att de minsann var med i miljövågen.
Och, hävdade han, vi räknar med att sälja 4000 exemplar av bilen till våra kunder.
Det blev 300 byggda bilar innan modellen lyftes bort och in i arkivet för dåliga idéer. Men i dag är den lilla bilen på väg upp på värdeskalan. Så har du en – håll i den. En av de mer ovanliga bilmodellerna i dag.
BMW E1
Tänk om idéer hade värderats annorlunda. Tänk om BMW hade tagit tag i sin konceptbil E1 redan när den premiärvisades som en show-off på Frankfurtmässan 1991.
Tänk om BMW redan då hade satsat på att utveckla bilen och dess fullt fungerande batteridrift redan då. Tänk om det hade resulterat i en första elbil i en ny serie bilar från den tyska biltillverkaren.
Tänk om det inte hade dröjt ända till 2013 innan BMW släppte den första “riktiga” elbilen i3. Tänk om BMW inte hade tappat ett decennium i tid utan istället hade varit världsledande elbilstillverkare kanske redan 1997.
Tänk om…
Jeep Grand Cherokee Trackhawk
Skomakare – håll dig vid din läst.
Ett av västvärldens mest kända talesätt. Med ett innehåll som rymmer sekler av klokskap. Men ändå är det inte alltid så lätt att hålla fingrarna i styr från det där som lockar vid sidan av förnuftet.
Amerikanska Jeep har sedan andra världskriget producerat kloka bilar. Robusta fyrhjulsdrivna, som ska ta sig fram oavsett väder och underlag. Ibland har de fått större maskiner under huven men då bara för att just bli starkare.
Men en dag kunde inte ingenjörerna hålla sig. De testade i smyg om det skulle gå att peta ned en 697 hästar stark, 6,2 liter stor turboladdad Hellcat-V8 mellan framskärmarna.
Det gick alldeles utmärkt kan meddelas. Resultatet blev en suv som piskade Porsche 911 på strippen, även med kofferten full av ett helt IKEA-kök. En sleeper i ordets rätta bemärkelse.
Läs mer:
Fem bilar ursprungligen byggda för krig (Dagens PS)
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.