Bilmässan i Geneve har i 100 år varit platsen där framtidens bilutbud har visat upp sig. Vi hoppas att 2024 är ett undantag.
Bilmässan i Genève – har Europa gett upp?
Mest läst i kategorin
Det ekar tomt på den prestigefyllda bilmässan i Genève. Besvikna rapporter från vänner och bekanta som åkt ned för att vara med på årets bilfest, är många.
Summan av deras intryck är tragisk för all bilindustri i världen – utom för den kinesiska.
Mässhallarna i Genève, som under 100 år varit en av bilindustrins viktigaste skyltfönster, är 2024 fyllda av tre huvudgrupper av utställare: klassiker, kinesiska bilar och Renault.
Om vi börjar bakifrån så är Renault det enda europeiska bilmärke som har en stor monter och på riktigt visar framfötterna.
I centrum står deras nya Renault 5, en modern el-tolkning av den klassiska lill-bilen med samma namn. Helt eldriven och som ska ut på marknaden till ett pris under 300 000 kronor.
Runt Renault finns bara kinesiska biltillverkare. Som svampar ur jorden dyker nya märken upp och som vill in på den lukrativa Europeiska marknaden.
Med bra teknik och modern design är det ett attraktivt utbud som den kinesiska bilindustrin erbjuder.
Sponsrad försäljning
När försäljningen dessutom starkt “sponsras” av den kinesiska staten, blir prislapparna på bilarna som pumpas in i Europa, ytterst attraktiva.
Renault Groups CEO Luca de Meo poängterade också detta i ett föredrag under mässan. Att den Europeiska bilindustrin nu måste vakna på riktigt för att kunna möta den kinesiska bilindustrin på allvar.
För att möta den kinesiska anstormningen behöver den Europeiska bilindustrin tänka nytt, menar de Meo.
Senaste nytt
Skapa en “Airbus”
Han pekade bland annat på den Europeiska flygindustrin som mötte konkurrensen från amerikanska Boeing genom att gå samman i Airbus, där franska, spanska och tyska staten är stora aktieägare.
Han pekade också på vikten av att kapa tillverkningskostnaderna för att få fram elbilar med prislappar som kan matcha “traditionella” bilar.
För att detta ska bli verklighet måste konkurrerande bilföretag gå samman och skapa gemensamma plattformar som de sedan individuellt kan utveckla till “personliga” bilar.
Gränsöverskridande samarbeten har skett tidigare, sade de Meo och pekade bland annat på det tidiga samarbetet mellan Lancia, Alfa Romeo, Fiat och SAAB (som bland annat ledde fram till SAAB 9000).
De Meo avslutade sin presentation i Genève med uppmaningen att det är dags att handla nu för den Europeiska bilindustrin. Om fem år kommer det vara försent.
Och de klassiska bilarna? De tog det utrymme som blev över. Och det var mycket. Kul för den som har intresset lagt åt det hållet, men ett tragiskt tecken på att något inte stämmer längre.
Läs mer:
Om de Meos presentation i Genève här
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.