Dagens PS

Bilmarknaden i kris – försäljningen rasar i Europa

Inga härliga siffror för bilindustrin. Det går snabbt utför och frågan är hur många bilmärken som kommer försvinna? (Foto: Getty Images)
Inga härliga siffror för bilindustrin. Det går snabbt utför och frågan är hur många märken som kommer försvinna på bilmarknaden? (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 okt. 2024Publicerad: 22 okt. 2024

Det går utför för bilmarknaden i Europa. Konsumenterna vill hålla i pengarna, medan EU vill att alla ska köra elbil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För första gången på över två år upplever den europeiska bilmarknaden en nedåtgående trend.

Under september månad sjönk nybilsregistreringarna för andra månaden i rad, vilket skapar oro inom branschen.

Enligt European Automobile Manufacturers’ Association minskade försäljningen med 4,2 procent jämfört med samma period förra året.

Totalt registrerades 1,12 miljoner nya bilar.

Flera faktorer

Experter menar att den svaga ekonomin och de ökade räntorna är bidragande orsaker till den minskade efterfrågan. Konsumenterna är mer försiktiga med sina utgifter, vilket påverkar bilförsäljningen negativt.

Dessutom har elbilarna inte lyckats kompensera för det tapp som skett inom försäljningen av bilar med förbränningsmotor.

ANNONS

Senaste nytt

Stellantis i fritt fall

Bland de stora biltillverkarna är det Stellantis, med märken som Fiat och Peugeot i portföljen, som drabbats hårdast.

ANNONS

Deras försäljning rasade med hela 26 procent.

Även om Storbritannien och Spanien visade en viss ökning, räckte det inte för att väga upp för de stora försäljningstapp som Tyskland, Frankrike och Italien upplevde.

Här ser ni en tydlig minskning av bilar som sålts i EU. (Foto: European Automobile Manufacturers’ Association)
Här ser ni en tydlig minskning av bilar som sålts i EU. (Foto: European Automobile Manufacturers’ Association)

Elbilarna – en ljusglimt i mörkret?

Mitt i den dystra statistiken finns det ändå en ljuspunkt.

Försäljningen av elbilar ökade nämligen under september månad. Detta efter en längre tids nedgång, som delvis berott på att statliga subventioner dragits in.

I Storbritannien, där biltillverkarna sänkt priserna för att möta regeringens utsläppskrav, steg elbilsförsäljningen med hela 24 procent.

Även Tyskland, som diskuterar nya incitament för elbilsköpare, kunde glädjas åt en ökning på 8,7 procent.

Tullar skapar osäkerhet

ANNONS

Trots den positiva utvecklingen under september är elbilsförsäljningen i Europa fortfarande lägre än förra året. Framtiden är dessutom oviss.

Planerade tullar på kinesisktillverkade elbilar och de generellt höga priserna kan komma att dämpa efterfrågan framöver.

Här är fördelningen av biltyper som sålt mest respektive minst. (Foto: European Automobile Manufacturers’ Association)
Här är fördelningen av biltyper som sålt mest respektive minst. (Foto: European Automobile Manufacturers’ Association)

Kampen om kunderna hårdnar

För att locka köpare lanserar nu flera biltillverkare billigare elbilsmodeller. Renault presenterade nyligen sin nya R5 med ett pris på 25 000 euro (cirka 290 000 kronor).

Stellantis har i sin tur börjat leverera sin Citroën ë-C3, som kostar från 23 300 euro (cirka 270 000 kronor).

Volkswagen i kris

Samtidigt kämpar Volkswagen, Europas största biltillverkare, med vikande försäljningssiffror. Företaget överväger nu att stänga fabriker i Tyskland.

Även Porsche och Mercedes-Benz har tvingats justera sina planer för elbilar på grund av den svaga efterfrågan.

ANNONS

Miljökrav hotar bilmarknaden

Om inte elbilsförsäljningen tar fart riskerar biltillverkare som Volkswagen, Stellantis och Renault kraftiga böter.

EU:s nya utsläppsregler träder snart i kraft och om företagen inte klarar kraven kan bötesbeloppen uppgå till hisnande 15 miljarder euro, cirka 171 miljarder kronor.

Mercedes: Startar återvinning av elbilsbatterier

Biltillverkarna behöver ta ett ansvar för batteritillverkning och återvinning. Mercedes öppnar nu sin återvinning av bilbatterier i Tyskland.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS