En ny fransk elbilsbonus infördes från januari – och försvann i februari. Nu vill Miljöpartiet se en liknande variant i Sverige.
Billiga elbilar – för populära
Mest läst i kategorin
Frankrike införde vid årsskiftet ett subventionerat leasingprogram för elbilar. Tanken var att man skulle få hushåll med lägre inkomster att leasa billiga elbilar.
Enligt programmet skulle personer med mindre än motsvarande 173 000 kronor i årsinkomst få möjlighet att leasa en elbil för 1 100 till 1 700 kronor per månad.
Fick vänta
Projektet skulle ha lanserats tidigare men sköts fram för att franska biltillverkare inte hade tillräckligt med bilar som var berättigade att ingå i programmet, skriver Reuters.
För att vara berättigade till båda programmen måste fordon uppfylla gränser för hur mycket kol som producerades i deras tillverkning och frakt. En åtgärd som är utformad för att säkerställa att billiga kinesiska fordon inte kvalificerar sig.
Inga kinesiska bilar
Fordonen måste klara gränser för hur mycket kol som gick åt i tillverkning och kraft, ett nålsöga anpassat för att inga billiga kinesiska bilar skulle ta sig igenom det.
Godkända blev då 24 av fransk-italienska Stellantis bilar, fem av franska Renaults, Teslas Model Y men inte Model 3.
Den franska regeringen budgeterade motsvarande 16,8 miljarder kronor, vilket skulle räcka till 20 000 leasingavtal i år.
Man erbjöd även ett köpalternativ som man anslog motsvarande 11,2 miljarder per år till.
För populärt
Problemet?
Intresset blev för stort.
Regeringen höjde omfattningen till att gälla 50 000 leasingavtal i år, men stoppar sedan projektet och återupptar det först 2025.
Succén har fått svenska Miljöpartiet att utropa ”Viva la France!” och i sin skuggbudget föreslå inte en, utan två elbilsbonusar.
Partiet har kvar den tidigare elbilsbonusen på maximalt 50 000 kronor.
Lanserar fransk variant
Partiet vill dessutom införa en fransk variant i form av en privatleasingcheck för hushåll med lägre inkomster.
Tanken är att staten ska skjuta till 1 500 kronor per månad till dem som tjänar 23 500 kronor per månad eller mindre.
”Viktigt”
”Den gäller mindre billigare elbilar och dem som bor utanför storstäder. Det är viktigt att de som verkligen behöver bilen och inte har tillgång till kollektivtrafik får bättre möjligheter att skaffa elbil”, säger språkröret Daniel Helldén till DN.
Läs även:
Frankrikes leasingbonus ett hårt slag mot Kina – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.