Biljättar som Ford och Stellantis vädrar morgonluft efter positiva resultatrapporter för årets andra kvartal, berättar WSJ.
Biljättar vädrar morgonluft efter starka Q2-resultat
Mest läst i kategorin
Trots minskad köpkraft i kölvattnet av den skyhöga inflationen räknar stora biltillverkare i USA med att efterfrågan på personbilar och lastbilar håller i sig under andra halvåret i år.
Man utgår från att störningarna i leveranskedjan lättar och flera av biljättarna kom in med övertygande siffror för andra kvartalet, tack vare starka kundorderstockar, historiskt låga återförsäljningslager och att bilköparna är beredda att betala högre priser.
Det här, skriver The Wall Street Journal, har sammantaget “lett till en rad lönsamma kvartal för de flesta globala bilföretag” som nu uppges “underblåsa optimismen i hela branschen om att den kan klara den ökande ekonomiska osäkerheten bättre än den har gjort under tidigare lågkonjunkturer”.
Enligt WSJ rapporterade både Ford och Stellantis tvåsiffriga ökningar av sina nettoresultat i veckan som gick.
Och även om General Motors kvartalsresultat inte vara lika uppmuntrande blev det ändå en nettovinst på 1,69 miljarder dollar i Q2.
Bilindustrin brukar vara först att drabbas i svåra ekonomiska tider, därför är de positiva tongångarna i branschen nu ovanlig, konstaterar WSJ.
Det ska dock nämnas att flera biltillverkare spänt fast säkerhetsbältet för en eventuellt kommande recession, vilket inneburit exempelvis uppsägningar och en begränsning av nyanställningar.
Det är åtgärder som följer i spåren av högre råvarukostnader, stigande räntor och fabriksstängningar i Asien, framgår det.
Rivian skär ner på tusentals tjänstemän
En av biltillverkaren som tagit till storsläggan och aviserat att tusentals tjänstemän ska bort är elbilstillverkaren Rivian.
Även Ford har inlett en omfattande omstrukturering av kostnaderna och lagt större fokus på övergången till elfordon.
Stellantis vd Carlos Tavares sade också nyligen, enligt WSJ, att företagets globala leveranser kan falla med omkring 50 procent men att affärerna trots det skulle gå jämnt ut.
Hans bild är att Europa löper större risk att hamna i en recession än USA.
Under Q2 påverkades även GM hårt av fortsatta leveransstörningar och elbilsjätten Tesla rapporterade tidigare sin första sekventiella nedgång i kvartalsvinsten på mer än ett år, även om resultatet var historiskt starkt.
Läs även: Rekord för Koenigsegg: “Fulltecknat minst till 2025”
Läs mer: Christian von Koenigsegg satsar på vinodling
Läs vidare: Bilförsäljningen rasar i Europa – sämsta på 26 år
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.