Bilindustrin står inför stora utmaningar när smart teknik utvecklas snabbt, vilket gör nya bilmodeller föråldrade på rekordtid.
Bilindustrins utmaning: Nya modeller föråldras på rekordtid
Mest läst i kategorin
I en tid där smarta bilar blir allt mer vanliga, står bilindustrin inför en utmaning: hur ska man hantera den snabba utvecklingen av kärnteknik utan att göra gamla kunder besvikna?
Nio, den kinesiska elbilstillverkaren, har en tydlig syn på saken.
Grundaren och styrelseordföranden, Li Bin, delade sina tankar i en intervju med Yicai.
Omoderna bilar på nolltid
Under de senaste åren har nya teknologier som chips, smart körning och intelligenta förarmiljöer tagit över rollen som bilens hjärta – i stället för motorn.
Tidigare fokuserade bilindustrin på att uppgradera mekaniska delar som motorer och växellådor. Men idag går utvecklingen av chips och mjukvara i en rasande fart.
Detta innebär att många bilägare snart har bilar som känns gamla, trots att de är relativt nya, och som inte längre kan dra nytta av den senaste tekniken.
Vikten av långsiktig planering
Enligt Bin måste biltillverkare tänka långsiktigt och erbjuda bra service till sina befintliga kunder. Om äldre system inte kan uppdateras, kommer det att skapa frustration och missnöje bland de som redan köpt en bil.
Därför är det viktigt att bilföretag har en tydlig plan för mjukvaruuppdateringar och för hur de ska kunna stödja sina kunder över tid.
Zeekr möttes nyligen av stark kritik från kinesiska bilägare efter att de släppt en uppdaterad version av 001-modellen bara sex månader efter den förra ändringen. Den nya versionen hade betydligt bättre datorer och körhjälpssystem.
Samtidigt har svenska elbilsköpare knappt fått ta del av den första uppgraderingen av Zeekrs modell.
Utvecklingen går så snabbt att din nya bil redan känns gammal efter bara ett år.
Kommunikation och stabilitet
Li betonade också vikten av att kommunicera tydligt med kunderna när nya uppgraderingar lanseras. Det är avgörande att inkludera gamla kunder och säkerställa att värdet på deras bilar hålls stabilt, även när ny teknik introduceras.
“Varje generation av Nios nya energifordon använder ett intelligent system som integrerar hårdvara och mjukvara. Detta gör det möjligt att underhålla produkterna på lång sikt”, sade Li.
Kundernas behov i fokus för bilindustrin
Bilindustrin måste vara mer uppmärksam på förändringar i marknaden och kundernas behov än någonsin tidigare. Genom ständig innovation och förbättring av tjänster kan företagen vinna kundernas förtroende, menar Li.
Nio har investerat stort i ett omfattande system för batteribyten och energipåfyllning, vilket har blivit en viktig del av företagets erbjudande till sina kunder.
Batteribyten som bilindustrins lösning
Även om den tidiga satsningen på batteribytesstationer har varit kostsam för Nio, ser Li det som en långsiktig investering.
Ett välutbyggt nätverk av batteribytesstationer kommer att öka försäljningen av Nios elbilar. På sikt, när kundbasen växer, blir det enklare för dessa stationer att generera intäkter, förklarade Li.
Fram till den 25 augusti har Nio byggt 2 487 batteribytesstationer och 23 088 laddningsstationer över hela Kina.
Nio Onvo L60: Nu rullar de första av bandet
Nio Onvo L60 har börjat rulla av produktionslinjen. Nu har vi även de första bilderna på den Tesla-inspirerade inredningen. Under torsdagen började de
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.