Snabba bilar eller tvångsarbete i Kina? Svaret på den frågan framstår sannolikt som kristallklar – men vad säger bilindustrin?
Bilindustrins mörka baksida: Tvångsarbete i Kinas fabriker
Mest läst i kategorin
Vi läser om det varje dag.
Innovation. Elektrifiering och självkörande bilar. Allting har dock ett pris och det betalas inte sällan av de som arbetar på biljättarnas fabriker.
Ett faktum som inte längre kan bortses från menar Human Rights Watch, HRW.
Biljättarna måste göra mer
Under torsdagen uppmanade organisationen därför ledande biltillverkare som Tesla, Volkswagen och BYD, som alla producerar bilar i Kina, att göra mer.
Främst genom att säkerställa att material som kan ha tillverkats med hjälp av tvångsarbete av den muslimska minoritetsgruppen uigurer inte hamnar i deras leveranskedjor.
Arbetar i fångläger
Detta sedan det framkommit att aluminiumproducenter i den kinesiska regionen Xinjiang använt arbetare från arbetsförmedlingsprogram stödda av den kinesiska regeringen, som anklagas för att tvinga uigurer och andra turkiska muslimer till arbete i Xinjiang och andra regioner, skriver Reuters.
Peking har sedan tidigare pekats ut av rättighetsgrupper för övergrepp mot just uigurer.
Enligt anklagelserna har det bland annat rört sig om tvångsarbete i interneringsläger. Något som Kina förnekat.
Allt på grund av aluminium.
Aluminium man vill åt
Aluminium producerat i Xinjiang används i dag i Kina för att tillverka bildelar som sedan säljs vidare till globala biltillverkare.
Enligt FN:s principer är dessa företag ansvariga för att säkerställa att tvångsarbete inte förekommer i deras leveranskedjor, menar HRW.
Något som de kan förebygga genom att syna sina leveranskedjor i sömmarna, men även stoppa, genom att avbryta direkt kopplingar till leverantörer i Xinjiang. Åtminstone tills mer noggranna kontroller är möjliga.
Att det råder utmaningar med detta ligger i sakens natur.
Ingen kommentar från Kina
Med det sagt har HRW ännu inte funnit några specifika överträdelser kopplade till ovan nämnda bilproducenter.
Flera av dem har också tagit HRW:s rapport på stort allvar.
Tesla har meddelat organisationen att de i flera fall kartlagt sin leveranskedja, ända ner till gruvnivå och inte funnit bevis för tvångsarbete. Toyota har i sin tur lovat att följa upp uppgifterna. De säger samtidigt att att de förväntar sig att leverantörer respekterar mänskliga rättigheter.
General Motors, BYD och Kinas statsråds informationskontor har inte kommenterat uppgifterna.
Läs även:
BYD är herre på täppan – men till vilket pris?
Proppen ur Tesla – rasar över 800 miljarder
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.