Produktionen i den globala bilindustrin avstannar på grund av kriget i Ukraina, i Europa har flera fabriker tvingats pausa sin tillverkning på grund av komponentbrist.
Bilindustrin drabbas hårt av kriget i Ukraina
Mest läst i kategorin
Ryssland är världens åttonde största bilmarknad och alla biltillverkare med närvaro i landet påverkades snabbt när kriget bröt ut, flera har stoppat sin tillverkningen där, det skriver Dagens Nyheter.
Men även i Väst påverkas biltillverkningen av kriget på grund av brist på komponenter som skulle ha levererats från Ukraina. I landet finns cirka 20 underleverantörer till bilindustrin som sammanlagt har cirka 60 000 anställda.
Den viktigaste exportprodukten är kabelhärvor och det kan ta flera månader att kompensera för leveransförluster av dessa då en modern personbil innehåller flera tusen meter kabel. Andra råvaror som behövs i biltillverkning och som påverkas av kriget är palladium och neongas.
Volkswagen har pausat tillverkningen i två elbilsfabriker. Även Audi, BMW, Mercedes och Prorsche rapporterar att de har, eller ska, pausa produktion på grund av brist på delar. Renault riskerar att förlora mer än andra biltillverkare eftersom Ryssland är bolagets näst största marknad. Sedan Rysslands invasion av Ukraina har bolaget tappat en fjärdedel av sitt börsvärde.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.