Skattebetalarna har bidragit med över 22 miljarder kronor i klimatbonus till köpare av nya elbilar och laddhybrider. Syftet var att snabbt öka antalet miljövänliga bilar i Sverige.
Bilhandlare håvade in skattepengar – sedan försvann bilarna


Mest läst i kategorin

Men en granskning av Sydsvenskan visar att flera bilföretag utnyttjade systemet genom att ta ut klimatbonus för hundratals bilar – som sedan såldes till utlandet.
Enligt Sydsvenskan har en stor bilimportör i Malmö fått 14 miljoner kronor i klimatbonus – för bilar som kort därefter har försvunnit ur landet. Tidigare klimatminister Isabella Lövin (MP) är kritisk och menar att det är bedrövligt att en stor aktör utnyttjar systemet på det här viset.

Så fungerade systemet med klimatbonus
Systemet med klimatbonus infördes andra hälften av 2018. Privatpersoner eller företag som köpte en ny elbil eller laddhybrid fick ett bidrag på upp till 70 000 kronor. För att få klimatbonus krävdes att bilen var registrerad i Sverige under sex månader. Men många bilar som fick klimatbonus strax efteråt exporterades till utlandet.
Totalt betalade staten ut klimatbonus för en halv miljon bilar. Och underlag från Trafikanalys visar att cirka 67 000 klimatbonuspremierade elbilar och laddhybrider skeppades till andra länder.
Enligt Mikael Levin, utredare på Trafikanalys, kommer de stora exportvolymerna från företag. Sydsvenskan har granskat några av de företag i bilbranschen som har fått klimatbonus för många bilar som sedan har sålts utomlands.
Ett av de företag som sticker ut är KW Bruun i Malmö.
KW Bruun i blåsväder för klimatbonus
KW Bruun med dotterbolag har fått klimatbonus för sammanlagt 570 bilar. Granskningen visar att nästan hälften av bilarna inte längre finns kvar i det svenska fordonsregistret, varav de flesta har exporterats efter att företagen har fått ut klimatbonusen på cirka 14 miljoner kronor.
Ola Martinsson, marknadschef på Wismo Group, som är det nya namnet på KW Bruun efter att företaget blivit uppköpt, menar att det inte är någon vinstmaskin på något vis och att det är ett sätt att hantera den dagliga verksamheten. Han säger också att det beror på att de begagnade elbilarna har svårt att hitta sitt värde.

USA inför tullar på bilimport från april
Den amerikanska bilindustrin står inför en ny utmaning. President Donald Trump har meddelat att han planerar att införa en importtull på 25 procent på
“Bidragit till en bättre fordonsflotta”
Syftet med klimatbonus var att Sverige skulle ställa om och få fler miljöanpassade bilar. Martinsson säger att de har hanterat 30 000 bonusberättigade bilar i Sverige under dessa år och att de har bidragit till att den svenska fordonsflottan för deras märken har blivit betydligt bättre för klimatet.
På frågan om den moraliska aspekten på att företaget har fått klimatbonus för bilar som var avsedda för trafik i Sverige, och som kort därefter slussades till utlandet, svarar han att deras ambition alltid är att sälja bilar i Sverige.
Han säger också att de har annonser som visar att de har försökt att sälja de här bilarna i Sverige, men om det inte finns en kund så måste man också se på andra möjligheter och att det gäller inte bara dem, utan hela branschen.
Han säger att flera bilar som koncernen har fått klimatbonus för är demobilar, tjänstebilar, hyrbilar och bilar som företagen lånar ut till kunder som besöker verkstaden. När koncernen inte behöver bilarna längre säljs de vidare. Enligt Martinsson blomstrade marknaden för att köpa och privatleasa nya elbilar under de år som klimatbonusen fanns. Däremot var det svårare att sälja begagnade elbilar i Sverige.

Elbilsladdning på jobbet kan bli skattefälla
Den tillfälliga skattefriheten för laddning av elfordon på arbetsplatsen, som trädde i kraft den 1 juli 2023, kan komma att upphöra den 30 juni 2026.
Kritik från tidigare klimatminister
Lövin tycker fortfarande att klimatbonusen var en stor framgång genom att tusentals svenskar valde att köpa elbilar. Men hon är besviken på de bilimportörer och bilhandlare som utnyttjade systemet och menar att de har utnyttjat ett kryphål och medvetet gått emot syftet med klimatbonusen. Hon tycker att de här bilimportörerna har agerat omoraliskt, rent ut sagt.
Transportstyrelsen: “Olyckligt”
Jonny Geidne, strateg på Transportstyrelsen, tycker att det är synd att vissa företag har tagit ut klimatbonus – och sedan sålt bilarna till utlandet. Han säger till Sydsvenskan att det är så klart ytterst olyckligt att det blir på det här sättet och att det inte är så det är tänkt från politiken. Det är inte det som är avsikten.
“Inte fuskat”
Bilföretagen som har fått flera miljoner i klimatbonus bryter dock inte mot reglerna, eftersom de har ägt bilarna i sex månader när de säljs till utlandet.
Geidne säger att formellt sett har de inte fuskat, men konstaterar samtidigt att de har utnyttjat en möjlighet och att det är väldigt svårt att täppa till alla hål när man går in och skärskådar nästan alla reformer.

Krocktest-dags för Cybertruck – vågar du gissa resultatet?
Teslas futuristiska pickup, Cybertruck, har äntligen genomgått de rigorösa krocktesterna hos NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Det
Läs också:
Fyra skäl: Nu vill svenskarna köpa hus i Spanien – trots nya skatten. News 55
“Zombie-enhörningar” vandrar runt i Silicon Valley. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.