På fredagen lämnade Hedin Mobility Group, som är en av bilmarknadens största spelare i Sverige, sin kvartalsrapport. Det gick inget vidare – bilhandeln blöder.
Bilhandeln blöder i Sverige – jätten back 100 miljoner på ett kvartal
Mest läst i kategorin
Höga räntor och pressade priser från tillverkarna slår mot återförsäljarna i bilhandeln.
“Efterfrågan på både nya och begagnade elbilar har gått ned, och flera tillverkare har sänkt sina priser på nya elbilar, vilket påverkar marginalerna på inneliggande lager såväl som återköpsåtaganden på privatleasing negativt”, skriver vd:n Anders Hedin.
Omsättningen ökade visserligen med 32 procent till 23,6 miljarder kronor för koncernen som helhet, drivet av förvärv. Förlusten blev 278 miljoner kronor för det första kvartalet.
Bolaget har 330 anläggningar i 12 länder och säljer bilar från över 40 varumärken och har 12 500 anställda.
“Resultatförsämringen beror på minskade marginaler i bilförsäljningen. Efterfrågan på både nya och begagnade elbilar har gått ned, och flera tillverkare har sänkt sina priser på nya elbilar, vilket påverkar marginalerna på inneliggande lager såväl som återköpsåtaganden på privatleasing negativ”, skriver Hedin i kvartalsrapporten.
Allra sämst går det i Sverige, där förlusten blev 100 miljoner det första kvartalet. I Finland gick koncernen back 55 miljoner, men siffrorna i Belgien, Luxemburg och Nederländerna var bättre.
Läs även: Därför blir våra bilar allt äldre (Dagens PS)
Läs även: Vägen till en bra begagnad bil – fem favoriter (Dagens PS)
Läs även: Konkurs för stor bilhandlare: Nu auktioneras konkursboet bort (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.