Som om det inte vore nog med alla prenumerationstjänster som kostar flera hundralappar i månaden. Nu vill biltillverkarna bli som Netflix.
Bilens funktioner – snart en prenumerationstjänst?
Mest läst i kategorin
Vi äger inte längre böcker, filmer, musik eller programvara.
Istället prenumererar vi på allt från Spotify och Netflix till Photoshop och Office-paketet.
Nu vill biltillverkarna göra prenumerationstjänster av din bils vanligaste funktioner – som automatiskt helljus, farthållare och sätesvärme, skriver Dagens Nyheter.
Läs mer: Så ska Volvo och Renault elektrifiera transportsektorn. Dagens PS
Intäkter på 200 miljoner
Den nya affärsmodellen öppnar upp för kontinuerliga intäkter under bilens livstid.
Om fem år räknar fordonsjätten Stellantis med att kunna dra in 200 miljoner kronor bara på den här sortens prenumerationstjänster.
Frågan är hur lätt det kommer bli att locka kunderna.
När BMW flaggade för att man i framtiden ska betala för sätesvärme följde en kritikstorm mot tillverkaren.
Missa inte: Polestar skrotar flaggskeppet för ny storsatsning. Dagens PS
Tidigt skede i utvecklingen
En studie visar att 92 procent de amerikanska förarna tycker att funktionen ska ingå i priset för bilen.
Andra märken som Audi och Tesla har också experimenterat med abonnerade funktioner, men utvecklingen är i ett tidigt skede.
Kanske är det istället nya funktioner som ännu inte finns som kommer att kunna få störst acceptans, spekulerar tidningen.
Trendbrottet: Ökat intresse för eldrivna personbilar
Allt som krävdes var en positiv prognos från Riksbanken. Men åtgärder krävs från regeringen för att fler ska vilja köpa elbil.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.