Vilken bil var världens snabbaste år 1988? Svaret är i form av amerikanska Callaway SledgeHammer som redan då hade en toppfart på 410 kilometer i timmen.
Bilen som redan 1988 som körde över 400 knyck
Mest läst i kategorin
Bilen i fråga, som baseras på Chevrolet Corvette C4, är alltså ombyggd av tuning-bolaget Callaway.
Callway är inte synonymt med hemmabygge
Listan på uppdateringar kan göras lång. Till att börja med skruvades effekten upp till 890 hästkrafter och 1 046 newtonmeter. Kraften gick ner till backen via bakhjulen.
Tillsammans med ett mer aerodynamiskt exteriörpaket i syfte att minimera luftmotstånd kunde Callaway Sledgehammer ta sig upp till 410 kilometer i timmen med hjälp av sin turbomatade 5,7-liters V8.
Blev ingen produktion
Tanken var att Sledgehammern skulle bli världens snabbaste produktionsbil, men riktigt så blev det inte. Därför räknas inte rekordet som officiellt, men det gör bilen desto mer exklusiv.
Under förra året var den exakt bilen som slog rekordet till salu på amerikanska siten Bring-A-Trailer. Trots att budgivningen nådde motsvarande fem miljoner kronor blev den inte såld.
Huruvida man hade vågat köra över 400 kilometer i timmen i en 80-tals Corvette beror på hur våghalsig man är, men undertecknad hade nog inte gjort det i första taget.
Det är emellertid omöjligt att inte tycka att Callaway Sledgehammer inte bara har det häftigaste modellnamnet, utan hela bilen i sig är oändligt häftig.
Den kan dessutom klassas som sleeper då en Corvette C4 inte direkt är snabb i första taget.
Stora kliv fram
Senaste nytt
När det kommer till hastighetsrekord för bilar har det skett stora kliv framåt – det nuvarande rekordet för produktionsbilar är hela 490 kilometer i timmen för förbränningsbilar.
För elbilar slogs ett nytt hastighetsrekord i förra veckan då Rimac Nevera luckas uppnå 412 kilometer i timmen på en bana i Tyskland.
Läs även: Rimac Nevera slår nytt toppfartsrekord för elbilar
Podcast om bilar: ”Vi fick testa en bil som redan var slutsåld”
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.