Snacka om galen idé – köra Dakarrallyt med 80 mil långa etapper i ökensand med en tung elbil. Det finns inte en enda laddstation i sanden.
Audi har försökt lösa problemet genom att sätta in en racingmotor bak i bilen som laddar upp batteriet.
Svenska racingstjärnan Mattias Ekström antar utmaningen i monsterbilen tillsammans med kartläsaren Emil Bergkvist.
– Vi körde fast i sanddynorna på träningen, det är helt annorlunda att köra en elbil utan växlar, säger Mattias Ekström.
Bildspecial: Svenskarnas monsterbil i Dakarrallyt
Mest läst i kategorin
Audi släpper in mig i det allra heligaste. Audi Sports utvecklingscenter i Neuburg nära Ingolstadt i Bayern. Här pågår den sista finslipningen av nya monsterbilen Audi RS Q e-tron som Audi mönstrar i Dakarrallyt i januari i Saudiarabien. Det är den första elbilen som ska tävla mot vanliga förbränningsmotorbilar i en stor rallytävling.
Jag tänker till en början att det låter som världens sämsta idé. Köra Dakarrallyt i 13 dagar med etapper på upp till 80 mil i en tung elbil som kan bli urladdad mitt i öknen, fastkörd i en sanddyna mitt i ingenstans. När rallyteamet öppnar dörren lurar giftormar och skorpioner.
Världens tuffaste förare
Inte ens när Audi knutit till sig världens tuffaste och bästa ökenförare borde det gå. Legendariske Stéphane Peterhansel, regerrande mästare, har 14 Dakarsegrar på sitt samvete, både med bil och på motorcyckel. Ikonen Carlos Sainz har förutom två Rally-VM-segrar har två segrar i Dakarrallyt innanför västen. Och slutligen vår egen Mattias Ekström, en dark horse och nybörjare i sammanhanget som hyllas av de två legendarerna.
En barsk representant från Audis mediaavdelning klistrar lappar över kamerorna på min iPhone och ger mig stränga förmaningar. Sedan vallas jag och de andra journalisterna runt i olika hallar där de sista hemliga preppningarna görs av Audis nya ökenmonster.
”Som en månlandning”
Till och med Audi Sports chef för Team Q Sven Quandt tyckte elbilsprojektet var galenskap till en början. Det borde inte gå, utmaningarna var för stora, konstruktionen för oortodox. Han jämför det med en månlandning.
Först får vi se motorn, jo elbilen har faktiskt en fyrcylindrig turbomotor från DTM. Det är den som laddar batteriet och gör det möjligt att köra långa dagsetapper i en öken utan laddstolpar.
Lika hög effekt som en snabbladdare
Racingmotorn ger lika hög laddeffekt som en bättre snabbladdare, upp till 220 kW. Och bilen drar hälften så mycket bränsle som en reguljär Dakarbil. Se där, elbilen är effektivare till och med när den laddas med bensin.
Därefter får vi se den tjocka kolfiberplattan som hela bilen och batteriet monteras på. Ja, hela bygget ser ut som en månbil byggd i komposit och kolfiber.
Bilen behöver banta
Men herregud, batteriklumpen som Audis ingenjörer visar upp väger 370 kilo. Det gör bilen betydligt tyngre än de andra Dakarbilarna, och Audi hade helst velat banta den över jul. Till råga på allt har FIA bestämt att bilen ska ha lite färre hästkrafter än en vanlig Dakarbil. Exakt hur många har de ännu inte bestämt, med fem veckor kvar till rallyt.
Carlos Sainz övertygar mig till slut att det kanske ändå kan vara möjligt att ta sig igenom öknen med monsterbilen. Han har ändå vunnit rally-VM två gånger och Dakarrallyt lika många gånger, så han borde veta vad han snackar om.
Otrolig teknisk nivå
– Första dagen när vi började köra bilen var det inte bra, men långsamt har det gått framåt. Vi har tagit det längre än i något annat projekt jag jobbat i. Vi har övervunnit enorma utmaningar och den här bilen är på en otrolig teknisk nivå. Något helt annat än de Extreme E-bilar jag kört tidigare.
Fransmannen Stéphane Peterhansel har fler Dakarsegrar än någon annan. Åtta segrar i bil och sex triumfer på motorcykel. Ändå verkar han tro mer på Mattias Ekström än sig själv.
”Tung men lättkörd”
– Bilen är tung, men den har en låg tyngdpunkt, så den är stabil och lätt att köra. På dynorna kan den vara snabbare än en vanlig bil. Det är bromsningen som är problemet eftersom den är tung. Jag och Carlos är i slutet av karriären, så vi vill dela all erfarenhet med Mattias, så att han kan vinna framöver. Han är van att ligga på full attack, men här måste han ha lite större marginaler och köra säkrare, säger Stéphane och ger ödmjukheten ett ansikte.
Mattias Ekström vill inte kännas vid att han skulle ha varit snabbare än de två legendariska förarna på träningen. Men han verkar säker på att han haft roligast tillsammans med kartläsaren Emil Bergkvist.
Svårare bedöma farten
– Vi lär oss många nya saker, det är väldigt roligt. Den största skillnaden är att du inte har en växellåda. Du vet inte vilken växel du har och kan inte relatera farten till det. Det är lite svårt att veta farten i kurvorna. Jag körde fast på en sanddyna på träning, men bilen har fart och kraft direkt när du kör över dynor, det är en fördel. Du har ingen motorbroms eller hjälp av nerväxlingen. Du måste välja själv med en elbil. Vi lär oss ju mer vi kör och hittar rätt känsla, säger Mattias.
Dakarrallyt handlar nu inte bara om körningen. Rallyt är en fysisk prövning under 14 långa dagar under extrema förhållanden och det gäller att förbereda sig noga. Tony Rickardssons bajamaja i Krakow verkar vara rena lyxen jämfört med toaletterna i Dakarrallyt.
– Vi får leva på Energy bars och vatten i 14 dagar. Det finns visserligen en kisspaus inlagd på specialsträckorna som kan vara 12 timmar långa. Men blir du nödig får du uträtta dina behov som björnarna, säger Mattias Ekström med ett skratt.
Till sist hoppar Carlos Sainz in i Audi RS Q e-tron och visar vad bilen går för. Åtminstone på asfalt. Med ilsket vinande från elmotorerna plågar Sainz bilen runt Audis testbana, varv efter varv.
Trots att han är 59 år är han lycklig som ett barn över att Audi Sport dagen till ära äntligen byggt klart hans tävlingsbil. Det går rysligt fort trots att bilen är mjukt fjädrad och har terrängdäck som sladdar på den blöta banan.
Emellanåt startar bensinmotorn för att ladda batteriet. I sanning är bilen en imponerande skapelse och det är dags att revidera uppfattningen att elektriska tävlingsbilar är tråkiga.
Ingen tror egentligen på bilen redan i år. Det är först nästa år som den ska kunna vinna Dakarrallyt. Men vem vet. Skulle Audi lyckas vinna redan i år är det ett slutligt bevis för elbilens överlägsenhet. Eller som som ökenräven Stéphane Peterhansel uttrycker det:
Seger först om ett år?
– Jag sa att det skulle vara omöjligt att köra med en elbil. Det är svårt att säga hur lång tid det tar att göra bilen till en vinnare, det är för kort tid att förbereda den nu. Om vi vinner efter nyår är det en överraskning, men kanske gör vi det året efter.
Fakta Audi RS Q e-tron
Projekttid: Drygt 12 månader.
Batteri: 50 kWh, vikt 370 kg.
Elmotorer: Fram- och bakaxlarna är båda utrustade med elmotorer från den nuvarande Audi e-tron FE07 Formel E-bilen som har utvecklats av Audi Sport för säsongen 2021. Vikt 33 kg.
Total effekt: 288 kW.
Toppfart: 170 km/h.
Ombordladdare: Fyrcylindrig TFSI-motorn från DTM. Jobbar mellan 4 500 och 6 000 rpm, förbrukningen långt under 200 gram per kWh. Förbränninsmotorn väger cirka 100 kg. En tredje elmotor som är identisk med den på hjulaxlarna laddas av förbränningsmotorn.
Chassi: Den skyddande och bärande grundstrukturen består av en rörram av härdat flygplansstål. Batteriet är monterat på en kolfiberplatta med aluminiumförstärkningar.
Längd: 450 cm, bredd: 230 cm, höjd: 195 cm. Axelavstånd: 308 cm.
Kaross: Paneler av kompositmaterial i utrymmena mellan ramen, tillverkade av kolfiberförstärkt plast (CFRP), i vissa fall kompletterade med rivtåligt Zylon.
Fakta Dakarrallyt
Dakarrallyt är ett terrängrally för lastbilar, bilar, motorcyklister och fyrhjulingar. Tidigare hette rallyt Paris-Dakar, då starten gick i Paris och målet låg i Dakar. Sedan 2009 har rallyt körts i Sydamerika. Sedan 2020 körs rallyt i Saudiarabien där även det kommande rallyt i januari körs.
De flesta sträckorna körs utanför reguljära vägar, ofta på sanddyner. Det är därför ett av världens mest krävande rallyn för både förare och fordon. Uthållighet och att läsa kartan rätt är minst lika viktigt som snabbhet i rallyt.
Ett antal svenskar har deltagit i rallyt. Bland annat Freddy Kottulinsky och Bruno Berglund som båda vunnit, som förare respektive kartläsare. Berglund segrade tre gånger med Ari Vatanen som förare.
Mest känd är kanske Thina Thörner, kartläsaren som 2006 kom på andra plats. 2012 slutade hon trea tillsammans med Jutta Kleinschmidt.
De senaste åren har bilklassen vunnits av Mini John Cooper Works Buggy med Stéphane Peterhansel och Carlos Sainz bakom ratten.
Starten till årets Dakarrally går i Ha’il 2 januari och målgången sker i Jeddah den 14 januari.
Källa: Wikipedia och dakar.com
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.