Nya Range Rover i femte generationen blir en av världens lyxigaste bilar.
I baksätet färdas du i business class – bekvämt tillbakalutad och omgiven av kylskåp och skärmar.
Laddhybriden klarar 10 mil på enbart el.
Bildspecial: Nya SUV:en med lyxig business class
Mest läst i kategorin
Nu är alla detaljer och bilder av Land Rovers nya Range Rover officiella. Det står klart att bilen är en lyxig dröm för landsväg, slottsliv och terräng. Den femte generationen av Range Rover höjer ribban för lantlig lyx och är ultramodern i alla detaljer, men samtidigt trogen designen från föregångarna.
Det ursprungliga konceptet har hunnit bli 51 år gammalt och visade vägen för alla SUV:ar långt innan begreppet var myntat. Än i dag är Range Rover trogen den kantiga designen. Det så kallade flytande taket skänker bilen en speciell karaktär. Bakluckan har samma tvådelade koncept som är suveränt när du ska ut på jakt eller bara ta en kopp kaffe ute på godset.
Den femte generationen är lätt igenkännbar. Land Rover har behållit de kantiga formerna, men gjort bilen ännu mer modern och stilren. Hjulhusen är mer markerade och framtill har bilen toppmoderna strålkastare och dimljus som är inramade av krom. Bakpartiet får nya karaktäristiska lampor med vertikala ljusremsor. Även Range Rover får nu märkets infällbara dörrhandtag från Velar och Evoque.
Precis som med tidigare generationer kommer Range Rover i två olika storlekar. Long Wheel Base har väldigt stora innerutrymmen och finns nu som sjusitsig modell. Allra lyxigast är den fyrsitsiga versionen av LWB med businessclass-säten som kan skjutas och fällas. Benutrymmet är enormt och inte ens basketstjärnor kommer behöva trängas. Baksätet har en egen infotainmentskärm.
Även i framsätena lär man sitta bra. I toppmodellen SV Signature Suite har 24-vägs justerbara säten med luftkonditionering och massage.
Om du har hund med dig på jakten går det att beställa bilen med en speciell hundramp, en finess som Range Rover är ganska ensamma om. Klaffen som du fäller ut från bakluckan och kan sitta på ska tåla 300 kilo, så det är inga problem för två personer att inta en måltid i det fria.
Nya MLA-Flex-plattformen kommer med adaptiv luftfjädring, så Range Rover lär gå mjukt även på dåliga vägar. Bilens navigator är i förväg beredd på dåliga vägar. Trots bilens storlek är vändcirkeln mindre än elva meter, tack vare fyrhjulsstyrning.
Vid lanseringen kommer bilen med flera sexcylindriga motorer med både diesel och bensin. Laddhybriderna P440e och P510e använder nu även treliters bensinmotor som bas.
Elmotorn är på 143 hästkrafter och integrerad i transmissionen. Batteriet är rekordstort, 32 kWh, och ger en räckvidd på hela 100 km. Bilen kan köras i 140 km/h rent elektriskt. Upp till 100 km/h behöver laddhybriden endast 5,6 sekunder. Det finns även en toppmodell med bensinmotorn Twin Turbo V8 på 530 hk som gör 0–100 km/h på 4,6 sekunder.
Fram emot 2024 lovar Land Rover att Range Rover ska komma i en helt elektrisk variant. Bilen går att konfigurera och beställa redan nu. I Sverige kostar Range Rover D300 MHEV Autobiography (SWB) från 1.724.900 kronor. Det finns även en introduktionsmodell, Range Rover D350 MHEV First Edition (SWB), för 1.853.900 kronor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.