Dagens PS

Bildfrossa – Nya Audi S6 Avant e-tron

Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)
Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 apr. 2025Publicerad: 24 apr. 2025

Se bilderna på nya Audi S6 Avant e-tron. Elektrisk prestandakombi som lovar fart och räckvidd. Missa inte bildfrossan i artikeln.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu har Audi officiellt visat upp sin helt elektriska S6 Avant e-tron, och den levererar på alla plan. Denna prestandakombi kombinerar en imponerande kraft med en räckvidd som gör den praktisk för vardagsbruk. Tyvärr ser det ut som att den amerikanska marknaden går miste om denna spännande modell, då endast Sportback-versionen kommer att erbjudas där.

Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)
Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)

Arvet från prestandakombibilarna lever vidare i S6 Avant

Historiskt sett har de högpresterande tyska kombibilarna, som Audi S6/RS6, BMW M5 och Mercedes-Benz E63 AMG, haft en speciell plats i entusiastkretsar. De har lyckats förena sportbilsprestanda med lastutrymme, vilket har gjort dem till mångsidiga favoriter. Nu tar Audi steget in i den elektriska eran med S6 Avant e-tron.

ANNONS

Senaste nytt

Imponerande prestanda och räckvidd

Med en motoreffekt på upp till 543 hästkrafter och fyrhjulsdrift tack vare en motor på varje axel, accelererar S6 Avant e-tron från 0 till 100 km/h på endast 3,7 sekunder. Det gör den snabbare än sina föregångare med förbränningsmotor.

Batteriet på 100 kWh ger en räckvidd på upp till 521 kilometer enligt EPA-standard. Tack vare 800-voltsarkitekturen kan bilen snabbladdas med upp till 270 kW, vilket innebär att man kan ladda från 10 till 80 procent på bara 21 minuter.

Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)
Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)

S6 Avant – mer än bara snabb

ANNONS

Visst finns det elbilar som Tesla Model S Plaid som erbjuder ännu högre effekt och snabbare acceleration till ett lägre pris. Men de tyska prestandakombibilarna har alltid handlat om en bredare förmåga. Nya S6 Avant e-tron levererar inte bara imponerande acceleration utan också en stabil och bekväm körupplevelse med exakt styrning. En ännu kraftfullare RS6-version är också på gång.

Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)
Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)

Aerodynamisk design och modern interiör

Designmässigt är bilen slående, även om den inte följer konventionella skönhetsideal. Fokus på aerodynamik är tydligt, vilket är avgörande för att uppnå en bra räckvidd. Istället för traditionella sidospeglar sitter kameror (som dock inte är tillåtna i USA ännu).

Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)
Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)

Fronten har en sluten grill och smala varselljus, medan huvudstrålkastare och luftintag är placerade längre ner. Detta bidrar till en tyst kupé med minimalt vindbrus. En svart list på sidan döljer höjden som det stora batteriet under golvet kräver.

Även om bilen bara är marginellt högre än den utgående S6, märks det högre golvet inne i kupén, vilket kan påverka sittställningen i baksätet något.

Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)
Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)

Interiören håller högsta klass, som man kan förvänta sig av en toppmodell från Audi. Materialvalen är exklusiva, med bland annat ett mörkt, syntetiskt mockaliknande material kallat Dinamica. Komforten i sätena och förarpositionen är utmärkt.

ANNONS

Instrumentpanelen domineras av en digital instrumentering, en augmented reality head-up display och en böjd 14,5-tums OLED-pekskärm. Passageraren fram har även en egen 10,9-tums skärm för att styra ljud och navigation.

Trots all teknik finns det möjlighet att anpassa och stänga av funktioner efter eget önskemål.

Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)
Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)

Kombikarossen – praktisk prestanda

Även om bagageutrymmet i Avant-versionen inte är markant större än i den nya Sportback-versionen förrän baksätena fälls, så är det den praktiska kombikarossen som många entusiaster föredrar.

Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)
Audi S6 Avant e-tron (Foto: Audi)

Fakta:

    • Märke: Audi

    • Modell: S6 Avant e-tron

    • Motor: Elmotorer på båda axlar

    • Batteri: 100 kWh

    • Räckvidd: 521 km (EPA uppskattning)

    • Laddning: Upp till 270 kW DC

    • Förbrukning: –

    • Pris: Ej fastställt

    • Lansering: 2025

Subaru ger cyklister unik krockkudde

Forester får unik krockkudde för cyklister. Banbrytande säkerhetslösning presenteras nu. Mer skydd för oskyddade trafikanter. I en sensationell utveckling

Läs också:

ANNONS

Detta måste ske för att påven ska bli svensk. News 55

Hela listan: Marabou krymper dessa chokladkakor och Aladdin-askar. E55

Trenden: Techjättarna bromsar in sina AI-satsningar. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS