EU-tullar slår hårt mot många fler bilmärken än Kinas egna. Cupra, Volvo och BMW är några som anser att dessa tullar kan bidra till en global handelskonflikt.
Bilchefer rasar: EU-tullar hotar branschen
Mest läst i kategorin
EU inför betydligt högre importtullar på elbilar byggda i Kina.
Beskedet, som kom under onsdagen, slår hårt mot koncernen SAIC, ägare till MG. Men det är inte bara kinesiska biltillverkare som drabbas. Samtliga företag som exporterar elbilar från Kina och drar nytta av “orättvisa subventioner” kommer att beläggas med samma strafftullar.
Strafftullar påverkar flera tillverkare
Bilar från Volvo,(börskurs Volvo) Polestar och Cupra kan omfattas av de höjda importavgifterna, beroende på hur EU bedömer subventionerna från Kina.
Volvos elbil EX30 byggs för närvarande enbart i Kina, men produktionen planeras delvis flyttas till Belgien. EX30 är central i Volvos strategi för att öka försäljningen kommande år.
Läs även: Europa tävlar om kinesiska elbilsjättar. Dagens PS
Polestar bygger för närvarande alla sina bilar i Kina, vilket innebär att både Polestar 2 och Polestar 4 kan drabbas av strafftullar. Om samma straffsats som för ägaren Geely gäller, kan det innebära en tull på 20 procent. Delar av produktionen ska flyttas till Sydkorea.
Cupras nya elbil Tavascan byggs i Kina. Enligt Cécilia Taieb, kommunikationschef på Cupra, togs beslutet långt innan strafftullarna kom på tal. Cupra planerar att behålla samma pris på bilen trots tullarna, vilket påverkar vinsten.
Tesla Model 3 byggs i Kina och kan också omfattas av strafftullar. EU-kommissionen ska räkna fram en särskild tullsats för Tesla.
En av fyra elbilar byggs i Kina
Av de 30 populäraste elbilarna på den svenska marknaden (januari–maj) tillverkas knappt en av fyra, eller 23 procent, i Kina. Dessa påverkas potentiellt av importtullarna.
Dock finns ett kryphål: strafftullarna gäller endast batterielbilar. Lätta transportbilar, tunga fordon, motorcyklar, hybridbilar och laddhybrider är exkluderade, bekräftar Olof Gill, kommissionens talesperson för handel och jordbruk.
Kinesiska tillverkare kan därför fortsätta sälja eldrivna transportbilar utan risk för ökade strafftullar och öka försäljningen av bensinmotorbilar, vilket efterfrågas allt mer i Europa. BYD satsar stort på laddhybrider, och MG kan börja sälja bensinbilar i Sverige.
Kritik från bilindustrin
Flera toppchefer inom bilindustrin kritiserar EU:s beslut. Tullarna riskerar att utradera uppemot en tredjedel av tillverkarnas vinster.
Mercedes-Benz vd Ola Källenius menar att avvecklingen av restriktioner och utvidgningen av fri handel har lett till ekonomisk tillväxt och att vi inte bör gå åt motsatt håll nu.
BYD får en strafftull på 17,4 procent och Geely 20 procent. Dessa läggs ovanpå den nuvarande tullen på 10 procent, vilket kan leda till totala tullar på upp till 48 procent.
Handelskrig mellan Kina och EU kan slå hårt mot europeiska biltillverkare som flyttat produktion till Kina eller är beroende av försäljning där.
Global handelskonflikt
Volkswagen Group kritiserar beslutet och menar att de negativa effekterna överväger eventuella fördelar för europeisk och särskilt tysk bilindustri.
BMW:s vd Oliver Zipse säger att protektionistiska åtgärder inte bidrar till att konkurrera framgångsrikt på internationella marknader. Den tyska branschföreningen för bilindustrin varnar för en global handelskonflikt.
Framtida steg
Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, påpekar att EU-kommissionen kan införa strafftullar även för andra biltyper om det behövs, men först måste motsvarande kartläggning göras.
Volvo Cars analyserar nu utredningen och väntar på medlemsländernas omröstning och offentliggörandet av de slutgiltiga tullarna för att få en tydligare bild av hur detta påverkar företaget.
Läs även:
Nytt svenskt fordonsnätverk ska påverka lagstiftningen. Dagens PS
Elbilskriget: Kina hotar med hämnd. Dagens PS
USA kan straffa BMW för förbjudna delar. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.