Bilbranschen skakas av en konkursvåg. Stigande räntor och osäker ekonomi gör att konkurserna bland bilhandlare och tillverkare nu ökar drastiskt.
Bilbranschen krisar – konkurserna ökar dramatiskt
Mest läst i kategorin
Bilbranschen genomgår just nu en tuff period med en kraftig ökning av konkurser.
Enligt Creditsafe har konkurserna bland bilhandlare ökat med hela 61 procent hittills i år jämfört med förra året. Detta placerar bilhandeln på andra plats efter fastighetsbranschen när det gäller konkursökningar.
Flera faktorer bidrar till denna dystra utveckling.
Dels har nybilsförsäljningen minskat med 12 procent i år, enligt Mobility Sweden.
Dels har de stigande räntorna gjort det dyrare att leasa och lånefinansiera bilar, vilket avskräcker många kunder.
Dessutom har många handlare drabbats av för höga restvärden på leasingavtal, vilket riskerar att leda till stora förluster när bilarna ska säljas vidare.
Lyxbilsmarknaden drabbad
Även marknaden för lyxbilar har drabbats hårt. Platinum Cars, en exklusiv bilfirma i Norrköping, har märkt av en tydlig nedgång.
Vd:n Sigge Bilajbegovic berättar för Dagens Nyheter att de senaste åren varit utmanande.
Tidigare kunde man köpa en sportbil och finansiera den med en låg ränta, samtidigt som bilens värde ofta steg. Men nu är situationen en annan. Räntorna är höga och priserna på andrahandsmarknaden har fallit.
Senaste nytt
Konkurser även bland stora aktörer
Det är inte bara små bilhandlare som drabbas.
Även stora aktörer med miljardomsättning har tvingats i konkurs. Bland de stora handlarna som gått omkull i år finns Auto Lounge i Frillesås, Bilgruppen i Jönköping, Moderna Bil i Haninge och Knivsta samt lyxbilshandlaren Fremcha.
Oroande trend i Europa
Även i andra delar av Europa ser situationen dyster ut.
Nyligen gick den brittiska bilhandlaren Completely Motoring i konkurs. Experter befarar att detta bara är början på en konkursvåg som kan komma att drabba bilhandlare i hela Europa, inklusive Sverige.
En tuff höst väntar
Utöver problemen hos bilhandlare har även flera stora leverantörer inom bilindustrin gått i konkurs. Mürdter Group, en tillverkare av plastkomponenter till bilar, och IAC Group, en svensk underleverantör, är två exempel.
Dessa konkurser skapar ytterligare problem för biltillverkarna och riskerar att leda till produktionsstörningar och förseningar.
Även elbilstillverkare har drabbats hårt. Den amerikanska elbilstillverkaren Fisker har nyligen ansökt om konkurs efter att diskussioner om investeringar med en stor biltillverkare inte lett någonvart.
Hopp om en vändning
Trots den dystra situationen finns det hopp om en vändning. De flesta bedömare räknar med att nybilsförsäljningen kommer att ta fart igen nästa år, när räntesänkningarna börjar få effekt.
Dessutom finns det ett uppdämt behov hos konsumenter som avvaktat med att byta bil.
Framtidens bilhandel
På längre sikt spås bilbranschen genomgå stora förändringar.
Tillverkare väntas i allt högre grad sälja direkt till konsument istället för via återförsäljare. Men experter tror att det fortfarande kommer att finnas en plats för nischade handlare, särskilt inom lyxbilssegmentet.
Konkursförvaltare kan uteslutas – Kronofogden skärper kontrollen
Konkursförvaltare sparkad från 26 uppdrag för påstådd misskötsel av en rad konkurser. Kronofogden inleder omfattande granskning av systemet.
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.