En vanlig Volkswagen Golf får en skattehöjning på 40 procent.
Sveriges mest sålda bil Volvo V60 höjs med 22 procent.
Lyxbilar som Audi RS6 kommer undan med 6 procents höjning.
Dagens PS har räknat ut hur höjningen av bilskatter 2022 slår.
Bilarna som får chockhöjd skatt nästa år
Mest läst i kategorin
Regeringen vill höja skatten på nya bensin- och dieselbilar för tredje gången sedan bonus-malus infördes 1 juli 2018. En suv som Volvo XC60 B5 AWD som för 3,5 år sedan kostade omkring 1500 kronor i skatt kommer att få omkring 13 000 kronor i ny årlig skatt från 1 juli nästa år.
Anledningen är att systemet med bonus-malus inte längre går ihop. Svenskarna köper så många elbilar och laddhybrider att straffskatten på bensin- och dieselbilar inte längre täcker skattetappet. Hittills i år är andelen laddbara bilar 49 procent, varav 26 procent laddhybrider och 14 procent elbilar.
– I takt med utvecklingen på nybilsmarknaden behöver bonus–malus-systemet kontinuerligt anpassas, både för att fortsatt ge god miljöstyrning och för att systemet som helhet ska gå ihop, skriver ministrarna Per Bolund och Thomas Eneroth i sitt pressmeddelande.
Regeringens förslag som ska träda i kraft från 1 juli nästa år innebär kraftiga skattehöjningar på vanliga bilar. De som höjs mest är mindre bilar som släpper ut lite koldioxid men ligger över den nya brytpunkten på 75 gram. Dagens PS har räknat fram skattehöjningen för några av Sveriges populäraste bilar.
Sveriges mest sålda bil Volvo V60 B4 får 9442 kronor per år i skatt i bensinversion, en höjning med 22 procent. En Volkswagen Golf 1.5 TSI 150 höjs med 40 procent från 4200 kronor till 5900 i årsskatt.
Den allra största procentuella höjningen får småbilar med elhybridteknik, som Toyota Yaris. Bilen har tidigare varit befriad från CO2-skatt och betalat 360 kronor per år i fordonsskatt. Nu blir skatten 1605 kronor, en skattehöjning med 346 procent.
Den minsta procentuella höjningen får stora motorstarka sportbilar som släpper ut mycket koldioxid. En Audi RS6 Avant som har en fordonsskatt på 26 324 kronor i dag höjs till 28 054 kronor, en höjning med 6,5 procent.
Den som vill köpa en laddhybrid nästa år får räkna med sänkt bonus. Det maximala bonusbeloppet för en laddhybrid sänks till 20 000 kronor. Och den som vill köpa en lyxig elbil som Tesla, Porsche eller Audi får klara sig utan klimatbonusen på 70 000 kronor. Bilar som kostar över 700 000 kronor får inte längre någon klimatbonus, till exempel Teslas nya suv Model Y.
Så blir nya klimatbonusen
2021 |
2022 |
2023 | |
Maximal |
70 000 |
70 000 |
50 000 |
Lägsta |
10 000 |
5 000 |
5 000 |
Bonus- |
60 g |
50 g |
30 g |
Bonus |
10 000 |
10 000 |
10 000 |
Högsta |
45 000 |
20 000 |
10 000 |
Fler exempel – så mycket höjs skatten
Bilmodell | Ny skatt | Höjning |
Audi A4 Avant 40 TDI Quattro | 9 687:– | 22% |
BMW 320d xDrive Touring | 9 105:– | 23% |
BMW X1 sDrive20i | 11 122:– | 18% |
Dacia Duster dCi 115 4X4 | 9 687:– | 22% |
Hyundai Ioniq Hybrid | 3 570:– | 82% |
Kia Niro Hybrid | 4 105:– | 64% |
Kia Sorento 2,2 CRDi 8DCT | 15 363:– | 13% |
Nissan Qashqai MT 2WD Mildhybrid 140 | 8 350:– | 26% |
Renault Captur Intens TCe 90 | 6 634:– | 35% |
Toyota Corolla Touring Hybrid 1,8 | 3 142:– | 104% |
Toyota RAV4 Hybrid | 6 106:– | 38% |
Volkswagen Golf eTSI 110 | 4 961:– | 48% |
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 200 DSG 4Motion | 14 053:– | 14% |
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.