Dagens PS

Bilar som inte överlever till 2024

Ikoniska bilar i graven
Ett flertal ikoniska bilar går i graven under 2023. (Foto: Audi)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 14 aug. 2023Publicerad: 14 aug. 2023

Förändringens vindar blåser genom bilindustrin, och med det går ett flertal klassiska modeller av bilar i graven.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Att ett antal klassiska modellserier möter sitt slut beror i vissa fall på att de är omoderna i en värld där fokus ligger allt mer på miljötänk och elektrifiering.

På senare år har suvar också blivit allt mer populära, och efterfrågan på många populära karossformer har därmed också minskat.

Här är en lista på 10 modeller för vilka 2023 blir det sista modellåret.

Alpina B7

Alpina B7
Det kommer inte att byggas en Alpina B7 på nya BMW 7-serien. (Foto: Alpina)

BMW köpte Alpina 2022, och planerar ett antal förändringar i den klassiska tuningfirmans modellprogram framöver.

Följaktligen kommer det inte längre att erbjudas Alpina-versioner av varje BMW-modell, och den första Alpinan som fasas ut blir troligtvis den 7-serie-baserade B7:an.

7-serien lanserades nyligen i en ny generation, och det finns i dagsläget inga planer på en Alpina-version av denna.

ANNONS

Senaste nytt

Audi R8

ANNONS
Audi R8
Audi R8 har byggts i två generationer. (Foto: Audi)

Under 2023 går även två ikoniska Audi-bilar i graven, varav den ena är superbilen R8.

Modellen kom 2007, och var då en systermodell till Lamborghini Gallardo.

Den nuvarande generationen av R8 blev den andra i ledet när den lanserades 2015, som en systerbil till Lamborghini Huracán.

Audi TT

Audi TT
Audi TT har byggts i 25 år. (Foto: Audi)

TT är den andra ikoniska Audi-stamtavlan som möter sitt öde under året, och det blir sannerligen slutet på en era.

Den första generationen kom nämligen redan 1998 och blev en omedelbar designikon med sitt nyskapande formspråk.

Nu möter modellserien sitt slut efter 25 år och tre generationer.

ANNONS

Dodge Challenger

Dodge Challenger bilar
Nuvarande Dodge Challenger kom 2008. (Foto: Dodge)

Dodge Challenger är ett av de mest långlivade modellnamnen på listan.

Modellnamnet lanserades nämligen för första gången 1969.

Den nuvarande generationen som nu går i graven har också varit långlivad, och kom redan 2008.

Dodge Charger

Dodge Charger
Dodge Charger kommer att komma som elbil i framtiden. (Foto: Dodge)

Ett ännu mer långlivat modellnamn från Dodge är Charger, som kom 1966.

Den nuvarande versionen är byggd på samma bottenplatta som utgående Challenger och lanserades 2011.

ANNONS

Chanserna är dock goda att modellnamnet återuppstår framöver, eftersom man har visat en eldriven konceptbil kallad Dodge Charger Daytona SRT.

Alla Dodge Hellcat-modeller

Dodge Charger Hellcat
Dodges Hellcat-V8 är ett karismatiskt kraftpaket. (Foto: Marcus Berggren)

I samband med att Charger- och Challenger-modellerna går i graven möter även samtliga Dodge Hellcat-modeller sitt öde.

Den gemensamma nämnaren för Dodges Hellcat-bilar är att de alla använder samma kompressor-V8 på 6,2 liter och mellan 707 och 807 hästkrafter.

Det stora kraftpaketet till V8 är utan tvekan underhållande, men rimmar tyvärr dåligt med moderna miljökrav.

Ford Fiesta

Ford Fiesta bilar
Ford Fiesta har tillverkats sedan 1976. (Foto: Ford)

Ford Fiesta är en av listans mest förvånande bilar.

ANNONS

Fiesta är nämligen en av de modeller som Ford har sålt flest av genom tiderna, och har varit i oavbruten produktion sedan 1976.

Den sista Fiestan tillverkades i början av juli, och modellen ska ersättas av en eldriven version av crossovern Puma.

Ferrari Portofino M

Ferrari Portofino M
Ferrari Portofino M ersätts av nya Roma Spider. (Foto: Ferrari)

Ferrari Portofino M är en fyrsitsig GT-bil med en elektriskt nedfällbar hardtop, och ersatte föregångaren California T år 2017.

Inför 2024 ersätts modellen av en cabrioletversion av Ferrari Roma kallad Spider, som till skillnad från Portofino M är utrustad med tygtak.

Roma Spider har också en mer kraftfull version av samma dubbelturbo-V8 som i Portofino under huven.

Mercedes-Benz CLS

Mercedes-Benz CLS, bilar
CLS lanserades för fösta gången 2004.(Foto: Morgan Petri)
ANNONS

Mercedes-Benz slaktar ett antal bilar under 2023, och en av dessa är fyradörrars-coupén CLS.

Det blir slutet på en tre generationer lång stamtavla, som fick sin början när CLS-serien lanserades år 2004.

Mercedes C-klass/E-klass coupé och cabriolet

C-klass cabriolet är en av två modeller som ersätts av nya CLE. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes-Benz kommer inför 2024 även att ersätta två gamla modeller med en ny.

Ersättaren blir nya CLE, som ersätter coupé- och cabrioletversionerna av både C-klass och E-klass.

CLE ligger mitt emellan de två utgående modellerna storleksmässigt.

Krönikören: Kina visar att elbilar snart tar över

Höga bränslepriser knäcker taxiförare

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]