Förändringens vindar blåser genom bilindustrin, och med det går ett flertal klassiska modeller av bilar i graven.
Bilar som inte överlever till 2024
Mest läst i kategorin
Att ett antal klassiska modellserier möter sitt slut beror i vissa fall på att de är omoderna i en värld där fokus ligger allt mer på miljötänk och elektrifiering.
På senare år har suvar också blivit allt mer populära, och efterfrågan på många populära karossformer har därmed också minskat.
Här är en lista på 10 modeller för vilka 2023 blir det sista modellåret.
Alpina B7
BMW köpte Alpina 2022, och planerar ett antal förändringar i den klassiska tuningfirmans modellprogram framöver.
Följaktligen kommer det inte längre att erbjudas Alpina-versioner av varje BMW-modell, och den första Alpinan som fasas ut blir troligtvis den 7-serie-baserade B7:an.
7-serien lanserades nyligen i en ny generation, och det finns i dagsläget inga planer på en Alpina-version av denna.
Audi R8
Under 2023 går även två ikoniska Audi-bilar i graven, varav den ena är superbilen R8.
Modellen kom 2007, och var då en systermodell till Lamborghini Gallardo.
Den nuvarande generationen av R8 blev den andra i ledet när den lanserades 2015, som en systerbil till Lamborghini Huracán.
Audi TT
TT är den andra ikoniska Audi-stamtavlan som möter sitt öde under året, och det blir sannerligen slutet på en era.
Den första generationen kom nämligen redan 1998 och blev en omedelbar designikon med sitt nyskapande formspråk.
Nu möter modellserien sitt slut efter 25 år och tre generationer.
Dodge Challenger
Dodge Challenger är ett av de mest långlivade modellnamnen på listan.
Modellnamnet lanserades nämligen för första gången 1969.
Den nuvarande generationen som nu går i graven har också varit långlivad, och kom redan 2008.
Dodge Charger
Ett ännu mer långlivat modellnamn från Dodge är Charger, som kom 1966.
Den nuvarande versionen är byggd på samma bottenplatta som utgående Challenger och lanserades 2011.
Chanserna är dock goda att modellnamnet återuppstår framöver, eftersom man har visat en eldriven konceptbil kallad Dodge Charger Daytona SRT.
Alla Dodge Hellcat-modeller
I samband med att Charger- och Challenger-modellerna går i graven möter även samtliga Dodge Hellcat-modeller sitt öde.
Den gemensamma nämnaren för Dodges Hellcat-bilar är att de alla använder samma kompressor-V8 på 6,2 liter och mellan 707 och 807 hästkrafter.
Det stora kraftpaketet till V8 är utan tvekan underhållande, men rimmar tyvärr dåligt med moderna miljökrav.
Ford Fiesta
Ford Fiesta är en av listans mest förvånande bilar.
Fiesta är nämligen en av de modeller som Ford har sålt flest av genom tiderna, och har varit i oavbruten produktion sedan 1976.
Den sista Fiestan tillverkades i början av juli, och modellen ska ersättas av en eldriven version av crossovern Puma.
Ferrari Portofino M
Ferrari Portofino M är en fyrsitsig GT-bil med en elektriskt nedfällbar hardtop, och ersatte föregångaren California T år 2017.
Inför 2024 ersätts modellen av en cabrioletversion av Ferrari Roma kallad Spider, som till skillnad från Portofino M är utrustad med tygtak.
Roma Spider har också en mer kraftfull version av samma dubbelturbo-V8 som i Portofino under huven.
Mercedes-Benz CLS
Mercedes-Benz slaktar ett antal bilar under 2023, och en av dessa är fyradörrars-coupén CLS.
Det blir slutet på en tre generationer lång stamtavla, som fick sin början när CLS-serien lanserades år 2004.
Mercedes C-klass/E-klass coupé och cabriolet
Mercedes-Benz kommer inför 2024 även att ersätta två gamla modeller med en ny.
Ersättaren blir nya CLE, som ersätter coupé- och cabrioletversionerna av både C-klass och E-klass.
CLE ligger mitt emellan de två utgående modellerna storleksmässigt.
Krönikören: Kina visar att elbilar snart tar över
Höga bränslepriser knäcker taxiförare
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.