Dagens PS

Bilar blir allt tyngre – parkeringshus påverkas

Parkeringshus är ett område där ökningen av elbilar och bilars ökade storlek och vikt väntas få stor påverkan
Parkeringshus är ett område där ökningen av elbilar och bilars ökade storlek och vikt väntas få stor påverkan. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 03 okt. 2023Publicerad: 03 okt. 2023

Bilars totala storlek och vikt ökar, det gäller både elbilar och bilar med förbränningsmotorer. När bilarna blir tyngre måste parkeringshus förändras.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Hybrider och elbilar blir allt vanligare och sådant som laddpunkter, ny design och teknik har skapat problem som behöver åtgärdas, det skriver CNBC.

Parkeringshus är ett område där ökningen av elbilar och bilars ökade storlek och vikt väntas få stor påverkan.

Vägledning för parkeringsplatser

Den London-baserade Institution of Structural Engineers har publicerat en uppdaterad designvägledning för parkeringsplatser.

Vägledningen är omfattande och täcker in alla platser där bilar kan parkeras, inklusive parkeringsgarage och parkeringshus med flera våningar.

En fråga handlar om belastningen från bilarna. Enligt Institution of Structural Engineers har en genomsnittlig bils vikt ökat med 1,5 ton år 1974 till nästan 2 ton år 2023.

ANNONS

Senaste nytt

Parkeringshus i fokus

När vägledningen släpptes i juni hamnade mycket fokus på att vissa parkeringshus kan kollapsa på grund av de tyngre bilarna.

“Det är något vi måste överväga, men vi får inte vara för alarmistiska om det”, säger Chris Whapples till CNBC.

ANNONS

Han är stipendiat vid Institution of Structural Engineers och har bidragit till vägledningen som författare och övervakande konsult.

“Det man bör tänka på är att de som orsakar skadan, om man så vill, är de tunga fordonen, inte de fordon som är tyngre än de var för 40 år sedan men fortfarande inom kapaciteten för designen för parkeringsplatser”, fortsätter han till CNBC.

Fler stora tunga bilar

Chris Whapples säger att en majoritet av alla bilar fortfarande tillhör den senare typen av fordon. Men trenden för större fordon ser inte ut att avta.

“Vi ser ett ökande antal av stadsjeepar nu, stora chefsbilar, både fossildrivna och batteridrivna, och pickuper, som är oerhört tunga”, säger han till CNBC.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Pagani: Dagens elbilar är alldeles för tunga Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]