Tyska TÜV har släppt sin årliga rapport över vilka bilar i Tyskland som har flest problem vid besiktning. Tesla imponerar inte alls, kan man säga.
Besiktningskatastrof: Populär bilmodell får underkänt igen
Mest läst i kategorin
TÜV-rapporten för 2025 är här, och den visar återigen att Tesla Model 3 har problem. Hela 14,2 procent av bilarna i åldern två till tre år underkändes vid den första besiktningen. Detta placerar Model 3 sist i rankingen, efter Ford Mondeo och Skoda Scala.
Även bland bilarna i åldern fyra till fem år ligger Model 3 i botten med en underkännandefrekvens på hela 19,7 procent.
Honda Jazz – en pålitlig vinnare
I skarp kontrast till Tesla står Honda Jazz, som endast hade 2,4 procent underkända bilar efter två till tre år.
Den bäst placerade elbilen, VW e-Golf, hamnade på en nionde plats med 3,4 procent.
Enligt TÜV kan Teslas dåliga resultat delvis förklaras av att de, till skillnad från andra tillverkare, inte har fasta serviceintervaller. Joachim Bühler, vd för TÜV Association, menar att underhåll är viktigt även för elbilar.
Fler anledningar till Teslas problem
Förutom bristande underhåll pekar TÜV på att Teslas bilar ofta körs hårt och att det finns kvalitetsbrister. Axelupphängningen på Model 3 är en särskilt svag punkt, men detta är ett generellt problem för elbilar på grund av deras höga vikt.
Även bromsarna är en källa till problem. Eftersom elbilar ofta använder regenerativ bromsning, används de traditionella bromsarna mer sällan. Detta kan leda till rostbildning, vilket i sin tur försämrar bromseffekten.
VW Group dominerar topplistan
I toppskiktet av TÜV-rankingen hittar vi främst bilar från VW-koncernen. VW e-Golf, Audi A4/A5, Audi Q2 och VW Golf Sportsvan är alla vinnare i sina respektive klasser.
Endast Kia Picanto och Honda Jazz lyckades bryta VW-dominansen.
Underkända på grund av allvarliga fel
TÜV-rapporten visar tyvärr ingen förbättring av den allmänna trafiksäkerheten. Andelen bilar som underkändes på grund av allvarliga fel har ökat något för tredje året i rad och ligger nu på 20,6 procent.
En bidragande faktor till detta är att bilarna på tyska vägar blir allt äldre. Medelåldern ligger nu på 10,3 år, vilket är ett nytt rekord. Äldre bilar har naturligtvis fler fel än nyare.
Medan andelen allvarliga fel för bilar i åldern två till tre år ligger på 6,4 procent, är motsvarande siffra för bilar i åldrarna tolv till 13 år hela 28,1 procent.
Renault Twingo – en riktig rosthög?
Renault Twingo sticker ut med en oroväckande hög andel allvarliga fel bland äldre bilar. Hela 41,5 procent av Twingo-bilarna i åldern tolv till 13 år underkändes.
TÜV vill se fler elbilar
För att förbättra trafiksäkerheten föreslår TÜV bland annat en ny skrotningsbonus som uppmuntrar till köp av elbilar. De vill också se en mer omfattande besiktning av elbilar, särskilt när det gäller batterierna. Idag görs endast en visuell inspektion av batteriet, men TÜV vill att man även undersöker batteriets hälsotillstånd.
I Sverige har vi skrotningsbonus men det har visat sig vara en flopp. Bonusen på 10 000 kronor anses vara för snålt för att överge en bil med förbränningsmotor och köpa en elbil som oftast kostar runt 1 miljon kronor.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.