Den mäktiga 12-cylindriga motorn ger plats för en ny plug-in hybrid V8 med mer kraft och mycket mindre utsläpp.
Bentleys W12-motor säger adjö efter 20 år
Mest läst i kategorin
Den sista Bentley W12-motorn har nu rullat av produktionslinjen i Crewe. Det markerar slutet på 12-cylindrarnas era för märket.
100 000 exemplar av W12-motorn
Nu kommer den nya “Ultra High Performance Hybrid“-drivlinan. Den debuterade i den nya Continental GT Speed. Snart får även Flying Spur och resten av Bentley-modellerna samma drivlina, med mer kraft och mindre utsläpp.
Enligt företaget har över 100 000 exemplar av W12-motorn handbyggts i deras Dream Factory. Det sedan den första generationens Bentley Continental GT lanserades 2003. Det gör den till “den mest framgångsrika 12-cylindriga motorn i modern tid” när det gäller produktionssiffror.
W12 vs V12
Motorn är i grunden två V6:or med smal vinkel som delar en gemensam vevaxel. Resultatet är att W12 är 24 procent kortare än en konventionell V12, vilket ger bättre paketering. Under sina två decennier har motorn ökat sin effekt med 34 procent och sitt vridmoment med 54 procent, samtidigt som koldioxidutsläppen minskat med 25 procent.
Firades av med lunch
Den sista W12-motorn firades av FoU-teamet vid en minneslunch på Bentleys Heritage Garage i Crewe. Alla som var involverade i monteringen fick en W12-motorpiston som gåva. Batur blir förmodligen den sista modellen med W12-motorn. Efter de begränsade 120 “Speed Edition 12”-modellerna för Bentayga, Continental GT/GTC och Flying Spur.
Samlar på rekord med Bentley
Genom åren har Bentley slagit rekord med W12-drivna modeller. Bland dem finns två World Ice Speed Records – 199,98 mph med Continental GT 2007. Och 205,48 mph med Continental GTC 2011 – båda med WRC-mästaren Juha Kankkunen bakom ratten. Höjdpunkter inkluderar också Pikes Peak-rekorden för Bentayga Speed (produktions-SUV) 2018 och Continental GT Speed (produktionsbil) 2019.
Andreas Lehe, styrelsemedlem för tillverkning på Bentley Motors, sa:
“W12 har spelat en så viktig roll i Bentleys historia att det var helt rätt för oss att fira motorns pensionering med de som varit involverade i denna drivlina. Motorns introduktion hjälpte till att förändra företagets ansikte nästan över en natt och kommer att gå till historien som en verklig spelväxlare. Vi bör vara mycket stolta över att ha designat, utvecklat och tillverkat en sådan ikon i Storbritannien under en så lång tid.”
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.