Bilindustrin står inför en oväntad vändning. Flera stora tillverkare, som tidigare satsat helhjärtat på elbilar, reviderar nu sina strategier.
Bensinbilar gör comeback – tillverkarna vänder om i el-racet


Mest läst i kategorin

Minskad efterfrågan och ekonomiska realiteter tvingar dem att återigen satsa på bensin- och hybridbilar.
Volkswagens oväntade helomvändning
För bara några år sedan basunerade Volkswagen ut sin ambition att bli en helt elektrisk biltillverkare. År 2033 skulle inga nya bensin- eller dieselbilar rulla ut från deras fabriker i Europa. Men nu, med facit i hand, tvingas de tänka om. Den globala försäljningen av elbilar har inte levt upp till förväntningarna, och Volkswagen har insett att de inte kan ignorera den fortfarande stora efterfrågan på bensinbilar.

Volkswagens framgångsrika start på 2025
Trots globala motgångar gör Volkswagen en toppenmånad i Sverige i januari. De toppar flera listor och är favoriten hos elbilsköpare. Volkswagen har haft
Enligt tyska Handelsblatt planerar Volkswagen att förlänga livslängden på sina befintliga bensinmodeller, som T-Roc, Tiguan och Golf. Det innebär att dessa bilar kan komma att tillverkas och säljas långt efter det ursprungliga slutdatumet 2033.
Även Audi, som ingår i Volkswagen-koncernen, har backat från sina tidigare utfästelser om att enbart tillverka elbilar från och med 2033.
Porsches miljardsatsning på bensinmotorer
Även Porsche, som nyligen lanserade sin elektriska Macan, överraskar nu med en ny strategi. De meddelar att de tänker investera upp till 800 miljoner euro i år, varav en del ska gå till att utveckla nya modeller med förbränningsmotorer och laddhybrider. Detta är en oväntad vändning från deras tidigare fokus på elbilar.

Porsches oväntade vändning: miljardsatsning på bensinmotorer
Porsche överraskar nu med en ny strategi. Trots satsningen på elbilar, som nyligen lanserade el-Macan, meddelar de nu att de tänker investera upp till 800
Porsche står inför flera utmaningar, bland annat minskad försäljning och förseningar i utvecklingen av nya elbilar. Satsningen på bensinmotorer kan vara ett sätt för dem att balansera mellan att behålla sina traditionella kunder och locka till sig nya, yngre kunder som är intresserade av elbilar.
Stellantis följer efterfrågan
Även biljätten Stellantis, som äger märken som Fiat, Peugeot och Jeep, anpassar sig efter marknadens efterfrågan. De har redan tidigare meddelat att de kommer att göra om sina elbilar Fiat Doblo och Peugeot Rifter till bensin- och dieselbilar. Nu står nya modeller från andra märken inom koncernen på tur.
Stellantis finanschef Natalie Knight förklarar att deras mål är att vara flexibla och kunna möta kundernas efterfrågan, oavsett om det gäller elbilar, bensinbilar eller hybrider. Genom att ha multi-energiplattformar kan de enkelt växla mellan olika drivlinor och därmed anpassa sig till marknadens förändringar.

Biljätten: Från el till bensin – pengarna som styr
Det är efterfrågan och pengarna som styr menar Stellantis. Därmed kan en rad elbilsmodeller göras om till bensinbilar eller hybrider, och biljätten därmed
En osäker framtid
Bilindustrins framtid är oviss. Det är tydligt att övergången till elbilar inte går så snabbt som många hade trott. Faktorer som minskad efterfrågan, höga kostnader och bristande infrastruktur spelar en roll. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att utvecklingen går snabbt, och nya tekniska lösningar kan förändra spelplanen över en natt.
Det blir spännande att följa utvecklingen de kommande åren. Vilken strategi kommer att vara mest framgångsrik? Kommer vi att få se en fortsatt satsning på bensinbilar, eller kommer elbilar att ta över marknaden? En sak är säker: bilindustrin står inför stora förändringar, och det är inte alltid lätt att förutse framtiden.
Innan du går vidare:
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Varning: Chockhöjning av bränslepriserna 2027
Höga elkostnader och höga bränslepriser gör att det lutar åt cykel om ett par år. ADAC förutspår höga prishöjningar på bränsle. ADAC, Tysklands
Läs också:
Förbjudet att springa: Gåfotbollen växer i Sverige och i utlandet. News 55
Wingefors öppnar för utdelning – trots Embracer-aktiens ras. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.