Dagens PS

Bekräftat: Ingen eldriven Porsche 911 i sikte

Porsche
Porsche 911 kommer inte att bli eldriven, åtminstone inte på sikt. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 26 juli 2023Publicerad: 26 juli 2023

Likt andra aktörer har Porsche stora planer på att elektrifiera sitt produktutbud. Tanken är att elbilar ska stå för 80 procent av försäljningen till 2030. Men det gäller inte flaggskeppet 911.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Sedan 1963 har modellen som definierar det tyska märket – 911 – funnits.

I takt med elektrifieringen har dock dess öde diskuterats flitigt och nu har det bekräftats att Porsche 911 kommer att vara märkets enda icke-eldrivna modell.

Det rapporterar Reuters.

Porsche göra stora investeringar

Porsche har investerat stort i så kallade e-bränslen och har satt ner foten när det gäller att förbjuda försäljningen av fossilbilar till 2035 i EU.

Planen nu är att nya Macan ska bli helt elektrisk, följt av 718 och därefter Cayenne.

911 stod under fjolåret för 13 procent av märkets totala försäljning, men kommer alltså inte att elektrifieras.

Porsche 911 Dakar
Porsche 911 är tänkt att förbli fossilt driven. (Foto: Porsche)
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Så länge som möjligt

ANNONS

Karl Dums, märkets chef för e-bränslen har sagt att Porsches “strategi är att övergå till elektrisk mobilitet, men vi kommer att tillverka 911 så länge som möjligt med förbränningsmotor.”

Det tyska märkets investeringar i elektrisk mobilitet kontra e-bränslen är separata.

Enligt Dums är tanken med e-bränslen att erbjuda alternativ till elektrifiering främst för flygplan och tyngre fordon.

Porsche Manufaktur Essmann Green Levereansklar
911 blir den enda modellen som inte blir eldriven hos tyskarna. (Foto: Porsche)

En fråga om exklusivitet

Med det sagt kommer e-bränslen att erbjudas i nischade och mer exklusiva bilar.

Där ingår exempelvis klassiska bilar, men även fordon från tillverkare vars produktionsvolym är tillräckligt låg.

Märken som Ferrari kommer att fortsätta med förbränningsmotorer så länge som möjligt, men har även de planer på att elektrifiera 80 procent av sitt utbud till 2030.

Även om den stora massan kommer att bli eldriven – åtminstone i EU – kommer det alltså fortfarande att finnas bilar med förbränningsmotorer ett bra tag till.

ANNONS

Läs även: Ryter till mot Porsche – “e-bränslen inte alls framtiden”

Läs även: Därför kommer Porsche aldrig bli helt elektriska

Läs även: Porsche startar produktion av e-bränslen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]