Likt andra aktörer har Porsche stora planer på att elektrifiera sitt produktutbud. Tanken är att elbilar ska stå för 80 procent av försäljningen till 2030. Men det gäller inte flaggskeppet 911.
Bekräftat: Ingen eldriven Porsche 911 i sikte
Mest läst i kategorin
Sedan 1963 har modellen som definierar det tyska märket – 911 – funnits.
I takt med elektrifieringen har dock dess öde diskuterats flitigt och nu har det bekräftats att Porsche 911 kommer att vara märkets enda icke-eldrivna modell.
Porsche göra stora investeringar
Porsche har investerat stort i så kallade e-bränslen och har satt ner foten när det gäller att förbjuda försäljningen av fossilbilar till 2035 i EU.
Planen nu är att nya Macan ska bli helt elektrisk, följt av 718 och därefter Cayenne.
911 stod under fjolåret för 13 procent av märkets totala försäljning, men kommer alltså inte att elektrifieras.
Så länge som möjligt
Karl Dums, märkets chef för e-bränslen har sagt att Porsches “strategi är att övergå till elektrisk mobilitet, men vi kommer att tillverka 911 så länge som möjligt med förbränningsmotor.”
Det tyska märkets investeringar i elektrisk mobilitet kontra e-bränslen är separata.
Enligt Dums är tanken med e-bränslen att erbjuda alternativ till elektrifiering främst för flygplan och tyngre fordon.
En fråga om exklusivitet
Med det sagt kommer e-bränslen att erbjudas i nischade och mer exklusiva bilar.
Där ingår exempelvis klassiska bilar, men även fordon från tillverkare vars produktionsvolym är tillräckligt låg.
Märken som Ferrari kommer att fortsätta med förbränningsmotorer så länge som möjligt, men har även de planer på att elektrifiera 80 procent av sitt utbud till 2030.
Även om den stora massan kommer att bli eldriven – åtminstone i EU – kommer det alltså fortfarande att finnas bilar med förbränningsmotorer ett bra tag till.
Läs även: Ryter till mot Porsche – “e-bränslen inte alls framtiden”
Läs även: Därför kommer Porsche aldrig bli helt elektriska
Läs även: Porsche startar produktion av e-bränslen
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.