När specialbilen Polestar 2 BST Edition 270 kom sålde den slut kvickt. Nu kommer en annan version – i ännu mer begränsad upplaga.
Nya Polestar 2 BST: Dyrast men inte snabbast
Mest läst i kategorin
Under hösten förra året provkörde vi en Polestar 2 som hade sålt slut redan då. Den bär namnet Polestar 2 BST Edition 270.
270 syftar på antalet bilar som har tillverkats och versionen baseras på ”The Beast” som var en specialvariant för märkets vd, Thomas Ingenlath.
En ännu ovanligare bil
Nu presenterar Polestar en ny version av Polestar 2 med ett lägre nummer i modellnamnet.
Bilen heter Polestar 2 BST Edition 230 och den bjuder på en hel del färska designelement.
Den gröna exteriörfärgen, som har fått namnet Nebula, är ny och helt unik för Polestar. Till det kan man även välja en racingrand som sträcker sig hela bilens längd.
I interiören sitter stolar i MicroSuede som liknar mikrofiber och ratten är klädd i återvunnen Nubuck.
Senaste nytt
Speciella dämpare
Alla chassiuppgraderingar som utrustades i BST Edition 270 finns kvar i den nya versionen.
Det inkluderar sänkt markfrigång med 25 millimeter, styvare fjädring och avancerade, justerbara dämpare.
En intressant detalj är att BST Edition 230 producerar 476 hästkrafter och 680 newtonmeter.
Polestar 2 BST Edition 230 lika snabb som vanliga
Det är lika många hästkrafter som i en vanlig Long range-varianten med Dual motor med Performance-paketet men 60 färre newtonmeter.
Vanliga Polestar 2 med Performance-paket uppges även vara 0,2 sekunder snabbare från 0 till 100 kilometer i timmen. Anledningen är att BST Edition 230 får den drivlina som sitter i BST Edition 270.
Som många säkert listat ut kommer prestandaversionen BST Edition 230 att tillverkas i exakt 230 exemplar. Den blir därmed ännu ovanligare än BST Edition 270.
Den nya modellversionen kan beställas online redan nu och de första bilarna förväntas levereras under hösten.
Den nya specialmodellen kostar från 925 000 kronor.
Läs mer: Polestar 3 är här – billig och kraftfull
Läs mer: Nya Volvo EX90 – en riktig mineralbov?
Läs mer: Provkörning av Polestar 2 BST Edition 270
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.