Dagens PS

Batur-inspirerad Bentley – lyx möter el

Men vad säger ni om denna gröna raket? Bentley Continental GT Speed blir PHEV med mer kraft och teknik. (Foto: Bentley)
Men vad säger ni om denna gröna raket? Bentley Continental GT Speed blir PHEV med mer kraft och teknik. (Foto: Bentley)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 juni 2024Publicerad: 27 juni 2024

Den nya modellen Bentley Continental GT liknar mest en omfattande ansiktslyftning av sin föregångare och lyfts fram av den nya elektrifierade V8-motorn.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bentley har nu avslöjat fjärde generationen av Continental GT och GTC i flaggskeppet Speed-utförande. Modellerna erbjuder mer teknik och är utrustade med en kraftigt uppgraderad ny plug-in hybrid V8-drivlina som ersätter den gamla W12-motorn.

Profilsidan har rensats från överdesignade sidokåpor, medan bakljusen är mer utdragna med juvel-liknande LED-grafik. (Foto: Bentley)
Profilsidan har rensats från överdesignade sidokåpor, medan bakljusen är mer utdragna med juvel-liknande LED-grafik. (Foto: Bentley)

Fortfarande ikonisk Bentley Continental GT

Varje generation av Continental GT sedan lanseringen 2003 har blivit smidigare och behållit sina ikoniska designelement. Den nya modellen känns direkt igen som en Bentley, trots att de fyrdubbla strålkastarna nu är utbytta mot nya, enhetliga matrix-LED-lampor.

Fronten på den nya modellen påminner om den exklusiva Bentley Batur, men med större strålkastare, en mindre grill och liknande luftintag som den utgående Continental GT.

Sidoprofilen är renare utan de överdesignade sidokåporna, och bakljusen är mer utdragna med juvelliknande LED-grafik. Karossen har kvar sina muskulösa skärmar och svepande linjer, vilket är typiskt för Bentley.

Bentley har nu avslöjat fjärde generationen av Continental GT och GTC i flaggskeppet Speed-utförande. Modellerna erbjuder mer teknik och är utrustade med en kraftigt uppgraderad ny plug-in hybrid V8-drivlina som ersätter den gamla W12-motorn. (Foto: Bentley)
Bentley har nu avslöjat fjärde generationen av Continental GT och GTC i flaggskeppet Speed-utförande. Modellerna erbjuder mer teknik och är utrustade med en kraftigt uppgraderad ny plug-in hybrid V8-drivlina som ersätter den gamla W12-motorn. (Foto: Bentley)
ANNONS

Senaste nytt

Säten med oändliga inställningar

ANNONS

Interiören är till stor del hämtad från tredje generationens Continental GT, vilket visar att denna fjärde generation mest handlar om en omfattande uppdatering. Ljudisoleringen har förbättrats, en ny elektrisk arkitektur har införts, och den senaste ADAS och ett mer avancerat infotainmentsystem är nu inkluderade. Modellen har kvar den roterande Bentley Display med en 12,3-tums skärm.

Inuti finner man också ett nytt quilt-mönster på klädseln, 20-vägs justerbara säten och tre olika ljudsystem, där flaggskeppet är Naim-enheten med 18 högtalare.

Bentley erbjuder som alltid högkvalitativa material i olika färger och ytbehandlingar, och ägarna kan få tillgång till ännu mer sofistikerade personaliseringsalternativ från Mulliner-avdelningen.

Rena linjer där framtid möter dåtid. (Foto: Bentley)
Rena linjer där framtid möter dåtid. (Foto: Bentley)

Det är under huven det händer

Den största nyheten med nya Continental GT / GTC Speed är vad som finns under huven. Den nya “Ultra Performance Hybrid”-drivlinan är den mest kraftfulla Bentley som någonsin tillverkats, vilket visar att elektrifiering verkligen har sina fördelar.

Drivlinan består av en dubbel-turbo V8 och en elmotor som är integrerad i den åttaväxlade dubbelkopplingsväxellådan.

Batteripaketet är monterat bakom bakaxeln för optimal viktbalans, och grand tourern har en imponerande elräckvidd och sammanlagd räckvidd. Laddningstiden är också imponerande snabb från ett 11 kW-uttag.

ANNONS

Drottningens Bentley har hittat hem igen

Efter fullgjord kunglig tjänst vid brittiska hovet, har nu Queen Elizabeths Bentley Mulsanne landat i Bentleys samling – sparad för framtiden. Det

De nördiga bitarna

Den nya Bentley har ett fyrhjulsdriftssystem med vridmomentfördelning, en elektroniskt begränsad slirdifferential på bakaxeln och en avancerad Bentley Performance Active Chassis.

Detta inkluderar ett aktivt rullstabiliseringssystem, en ny luftfjädring och fyrhjulsstyrning, vilket säkerställer att kördynamiken matchar bilens prestanda. Chassit erbjuder mer komfort och bättre karosskontroll jämfört med tidigare versioner.

För bromskraft finns två alternativ – standardventilerade järnbromsar eller kiselkarbidbromsar, båda med kraftfulla bromsok fram och bak.

Trots en ökad vikt accelererar nya Continental GT Speed snabbare än sin föregångare och har samma imponerande topphastighet. Den öppna Continental GTC Speed är också snabb med en något lägre topphastighet.

En flådig insida med ett nytt quilt-mönster på klädseln, 20-vägs justerbara säten och tre olika ljudsystem, där flaggskeppet är Naim-enheten med 18 högtalare. (Foto: Bentley)
En flådig insida med ett nytt quiltmönster på klädseln, 20-vägs justerbara säten och tre olika ljudsystem, där flaggskeppet är Naim-enheten med 18 högtalare. (Foto: Bentley)

Bentley tog nya Continental GT Speed till Ryfylke-tunneln i Norge för att visa dess prestanda. Modellen nådde sin topphastighet på imponerande tid, vilket innebar ett inofficiellt hastighetsrekord för en bil i en tunnel.

ANNONS

Ryfylke-tunneln är världens längsta och djupaste undervattenstunnel för vägtrafik.

Leveranser av nya Bentley Continental GT Speed och GTC Speed börjar under tredje kvartalet 2024. De kommer att tillverkas vid Bentleys huvudkontor i Crewe, Storbritannien, med priser som meddelas senare.

Fakta

  • Hästkrafter: 771 HP
  • Vridmoment: 1,000 Nm
  • 0-100 km/h: 3.2 sekunder
  • Topphastighet: 335 km/h
  • Batterikapacitet: 25.9 kWh
  • Elräckvidd: 81 km
  • Sammanlagd räckvidd: 859 km
  • Laddningstid: 2 timmar och 45 minuter från 11 kW-uttag
  • Acceleration för GTC: 0-100 km/h på 3.4 sekunder
  • Topphastighet för GTC: 285 km/h
  • Ryfylke-tunneln: Längd 14.4 km, 292 m under havsnivån


Bentleys satin-finish – tar 55 timmar

Bentley erbjuder nu en lyxig lackering i matt satin. Hantverket tar 55 timmar att utföra och priset, det vet ingen än. Matta och satin-finishar har

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS