Boomen för elbilar har saktat ned, men det är klart möjligt att det bara är en tillfällig svacka innan de tar över marknaden helt när man tittar på utvecklingen inom batteriteknik.
Bättre batteriteknik kan göra elbilarna helt oslagbara
Mest läst i kategorin
Wall Street Journal berättar om hur problem med elbilsbatterier, som långa laddningstider och oro för att batteriet ska ta slut innan man kommit fram, snart kan vara ett minne blott.
Vissa biltillverkare och underleverantörer satsar på olika metoder för att ersätta den nuvarande dominerande tekniken – och andra satsar på att utveckla och uppgradera den nuvarande batteritekniken med litiumjonbatterier.
WSJ skriver att vid 2030 så är det sannolikt att elbilar är billigare än jämförbara bensinbilar, och att flera nya uppgraderingar kommer att nå marknaden de kommande åren.
Energidensitet centralt i batteriteknik
Ett viktig mått för batteris prestanda är hur mycket energi som får plats i en given battericell, dess energidensitet. Utvecklingen på några procent per år för energidensiteten över tid har gjort den nuvarande situationen möjlig.
2025 ska BMW:s nya elbilsplattform “Neue Klasse” ha nya batterier med 20 procent högre energidensitet samt 30 procent snabbare laddningstid och räckvidd. Det beror på en ny cylindrisk form på battericellerna samt förändringar i batteriernas kemi, enligt bolaget.
WSJ nämner också andra potentiella språng i batteriteknik – som företaget SES AI som levererat prototyper till General Motors med batterier där en anod av litiummetall ersatt grafit. Det kan, om allt går väl, finnas i produktion 2026. I teorin kan det höja energidensiteten med 50 procent.
Polestar testar just nu tillsammans med StoreDot anoder av kisel som kan ladda räckvidden med 160 kilometer på 5 minuter.
Försök pågår också att lyckas med batteriteknikens “heliga graal” – solid-state-batterier som slår de nuvarande med hästlängder. Men det är “fortfarande flera år bort”, säger BMW.
Senaste nytt
Nuvarande produktionskedjor
Fördelen med denna typ av teknologiutveckling är att (om allt annat är lika) så kan uppgraderingarna snabbt rullas ut i nuvarande produktionskedjor – de fabriker som redan bygger litiumjonbatterier kan bygga bättre sådana, som resulterar i bättre elbilar.
Carlos Tavares, vd för Stellantis, har enligt Drive sagt att elbilar idag kostar runt 40 procent mer att tillverka än bensinbilar. En gyllene siffra är prisparitet – alltså 0 skillnad i kostnad mellan att tillverka en elbil och en bensinbil. Om en elbil inte kostar mer, kan köra långt och dessutom går fort att ladda så finns det inte så mycket poäng kvar med förbränningsmotorn oavsett vad bensinpriset är.
Läs även: Teslas börsdyk bäddar för Toyota (Dagens PS)
Läs även: Priset för elbilsbubblan: 1 biljon dollar (Dagens PS)
Läs även: Trendbrottet: Ökat intresse för eldrivna personbilar (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.